Als je een heel klein beetje hebt opgelet het laatste jaar, heb je misschien meegekregen dat de arbeidsmarkt op bepaalde vakgebieden weer een “ietsie pietsie” krapper aan het worden is.
Zo kan elke verpleegkundige inmiddels op 38 plekken terecht, kan elke elektromonteur starten met een dubbel aantal vakantiedagen en is het geen enkel probleem om als Javaan of .Net developer dagelijks met een limo (naar keuze) opgehaald te worden vanuit huis. Met andere woorden, Total chaos is here again!
En eerlijk is eerlijk, recruiters zijn sinds jaren niet meer zo geliefd en gewild geweest als nu. Dat is mooi, lekker aan de bak en weer eens “normaal” verdienen. Het enige nadeel aan deze schaarste is dat je wel een beetje last kunt krijgen van “performance stress”. Ofwel niet recruitende collega’s cirkelen als aasgieren om je heen, omdat ze gewoon heel snel heel veel mensen willen hebben.
En zoals iedereen weet liggen er gigantische kloven tussen de vraag die op jouw bureau ligt en het aanbod dat gegarandeerd niet op jouw bureau ligt.
Maar er is hoop…
Want je kunt je binnen je organisatie namelijk ontpoppen als de Hans Klok van de heftige vacatures of de Houdini van human capital, door te doen wat niemand anders kan…. Toch gewoon mensen leveren en net doen of het de normaalste zaak van de wereld is.
Hoe dan? Komt ie:
1 Als het er niet is, moet je het maken
Na 2 jaar managementtrainingen bij Randstad is dit het voornaamste wat me bij is gebleven. Dat zegt meer over mij dan over Randstad overigens. Zelf creëren dus, zij instroom, omscholen die handel, interne mensen opleiden, andere doelgroepen bekijken en direct klaarstomen. Ja dat is veel werk en nee daar is de organisatie niet op ingericht, maar één ding is zeker: Alles wat je zelf maakt, maak je voor jouw organisatie, dus heb je geen 3 concurrenten bij een aanbod naar een kandidaat.
2 Sourcen in het buitenland
Simpel maar doeltreffend. Veel organisaties zijn totaal niet ingericht op “niet Nederlands” personeel. Source over de grens, installeer een nieuwe collega en kijk eens wat er gebeurt?!
3 Wordt een leuk bedrijf
De moeilijkste van allemaal. Heb je serieus niets bijzonders te bieden in bijvoorbeeld: Sfeer, geld, leuke uitjes, bijzondere werkplekken, koe knuffelen of yogamassage op de werkvloer? Of ben je serieus geen leuk bedrijf? Succes, ook Hans Klok en Houdini wisten wanneer ze een klus niet uit moesten voeren… Opvallen en mensen binden kan wel degelijk, ook al ben je geen Google, Apple of Uber (lees daarvoor “Superheldentoeslag”).
4 Ga hunten
Als ze er wel zijn, maar ze komen niet naar jou? Mouwen omhoog, haar in de plooi, gameface on en hunten maar. Ga ze halen. LinkedIn, Stack Overflow en alles wat je vinden kunt.
5 Pas je functieprofiel aan
De snelste winstpakker van vandaag, bekijk je bestaande functieprofielen nu eens kritisch. Die Java Developer die je zoekt, moet die nu serieus affiniteit hebben met de zuivelindustrie? Of die WTB Engineer, zou hij/zij het zonder native Frans ook wel redden? Zolang recruitment niets zegt, zal “de vloer” mensen uit ideaal-land blijven bestellen. Dit gesprek zal je intern aan moeten gaan. Laat zien wat het verschil is tussen het potentieel bereik van het schaap met vijf poten en een “normaal” schaap.
Toi toi toi dus, do your magic!!
Mijn tips zijn hetzelfde als Robijntje, zonder red je het ook prima, maar het verzacht de situatie gewoon een beetje!