Gisteren ontving ik een brief van Fortis, een nieuwe verzkeringspolis. Wat zie ik op de achterkant van mijn enveloppe:
Meet yourself. En beslis: waar wordt mijn talent herkend? Fortis.nl/career.
Beste werkgever 2007 Intermediair.
Tot zover dacht ik: hmmm, bijzonder, niet slecht.
Maar fout 1: het was een polis voor mijn bijdrijf. Niet echt chique om personeel bij je klanten te willen wegkapen. Het is goed dat ik geen personeel in dienst heb. Toevallig had ik het afgelopen maandag nog met mensen uit de bankwereld over het slechte imago dat alle financiële dienstverleners hebben in de ogen van het publiek. De bankmedewerkers begrepen er niets van. Ik vertelde dat een polis voor 10 jaar moest afsluiten, een teken dat je van plan bent als verzekeringsmaatschappij me op te lichten. Immers, als je me goed behandeld ga ik echt niet weg, dat is veel te veel gedoe. Er is geen enkele reden om mij 10 jaar vast te leggen. Nu snap ik waarom: dit is volgens mij een goede reden om weer weg te gaan, mensen weglokken bij je klanten op deze manier. Maar ja, ik zit nu 10 jaar vast. Toch knap, in je allereerste communicatie met een nieuwe klant hem al doen wensen dat ze voor de concurrent hadden gekozen.
En dan fout 2: de brief in de enveloppe begint met: u ontvangt deze bescheiden omdat u recent een nieuwe verzekering heeft afgesloten of een polis heeft gewijzigd. Eeehm, dames en heren van Fortis, dit is mijn eerste zakelijke verzkering bij u. Tot op heden was dit enkel privé (huis, auto, etc). Waar is de: welkom geachte heer van de Haterd, dank u dat u voor ons gekozen heeft als klant. Wij hopen u de komende jaren plezierig te kunnen bedienen. Nee, Fortis geeft aan dat ze zelfs hun klanten niet als mensen kunnen behandelen, maar als nummers.
Intermediair beste werkgever of niet, het geeft mij niet het gevoel dat ik daar wil werken!