IV Vacature alert (job alert)

Kop in het zand bij usability issues

Vandaag ga ik door met het vierde artikel over het primaire proces voor werkzoekers op een vacaturesite. En dan gaat het dus over de e-mail service voor het periodiek toezenden van nieuwe vacatures die aan bepaalde zoek- en filtercriteria voldoen. Ook wel de job alert of vacature alert genoemd:

Een ondergewaardeerde functie die voor werkzoekers veel gemak biedt. Stuur mij nieuwe vacatures die voldoen aan specifieke zoek- en/of filterwaarden. Zodat ik niet naar de site hoef maar gewoon in een e-mail kan zien of er iets van belang bij zit. Snel en makkelijk.

Op dit moment kan uitsluitend (uitzonderingen daargelaten) een vacature alert voor een e-mail worden aangemaakt, de periodiciteit is meestal (maar niet altijd) dagelijks. En eerlijk gezegd is dat een bevredigende situatie voor vrijwel alle werkzoekers die het aanmaken van een vacature alert overwegen. En het betekent ook dat een minimum aan persoonlijke informatie met een vacaturesite hoeft te worden gedeeld, het e-mail adres. En waarom zou een werkzoeker meer informatie delen met een vacaturesite dan noodzakelijk?

En dan nu mijn ervaring met de 5 vacaturesites (Werk.nl, Nationale Vacaturebank, Monsterboard, Jobbird, Indeed):

Werk.nl
Een slecht begin, getuige onderstaande pagina met het zoekresultaat op Werk.nl:

Werk.nl Zoekresultaatpagina

Het kan zijn dat mijn vroegere haviksoog niet langer werkt, want ik kan op deze pagina geen call-to-action vinden voor het maken van een vacature alert.

Enig speurwerk op de site leerde mij dat ik een zoekopdracht kan opslaan, maar dat kan alleen als ik ben ingelogd… Ik kan me vaag herinneren dat Werk.nl een bijdrage moest leveren aan het transparant maken van de arbeidsmarkt. Dat is hier dan faliekant mislukt, als ik er vanuit mag gaan dat de nodige werkzoekers gebruik van Werk.nl maken ook als ze geen ‘klant’ van UWV zijn.

Gezien de huidige problemen met het vinden van personeel lijkt het me een simpele en waardevolle keuze om het opslaan van zoekopdrachten voor ALLE bezoekers van Werk.nl mogelijk te maken. Nederlandse ondernemers zullen het UWV hiervoor dankbaar zijn. Omgekeerd is dit een simpel drukmiddel voor ondernemers om UWV te  dwingen deze functionaliteit voor eenieder beschikbaar te maken.

Maar hoe ziet dat er dan uit? Nou, zo:

Werk.nl: Zoekresultaatpagina met Zoekopdracht opslaan

In het microscopisch kleine, rode kader staat de call-to-action, echter zonder knop of link om dat te bevestigen. En de cursor blijft ook dezelfde aanwijzer wanneer je over het call-to-action kader muist. Met andere woorden, UWV heeft het extreem moeilijk gemaakt om werkzoekers het gebruik van de bewaar zoekopdracht te laten ontdekken. Het lijkt wel of UWV het mensen onmogelijk wil maken om zoekopdracht(en) te gebruiken, maar dat moet wel fake news zijn.

Als ik dan heb gezocht, krijg ik dit te zien:

Werk.nl: Zoekresultaatpagina met Zoekopdracht opslaan, 2

Door het zoekresultaat een naam te geven (waarom?) sla ik de zoekopdracht op:

Werk.nl: Zoekresultaatpagina met Zoekopdracht opslaan, 3

Hoe vaak ik van UWV vacatures ga krijgen, blijft volstrekt onbekend. De pareltjes blijven zich maar opstapelen… En ik kan mijn zoekoprachten terugvinden via de global navigation: Mijn Werkmap – Mijn zoekopdrachten. Ik ben heel benieuwd naar de gebruiksstatistieken van deze functionaliteit.

En zo ziet dan de menu-optie voor zoekopdrachten er uit:

Werk.nl - Mijn zoekopdrachten

Netjes, en kleurloos en mag ik het zeggen?: waardeloos. Ik leer wel dat ik nieuwe vacatures ga krijgen als er nieuwe vacatures zijn, en dat is waardevol. Het was waardevoller geweest als dat wat eerder was gemeld, maar laten we tolerant zijn. Verder kan ik via een link naar het zoekresultaat van een zoekopdracht springen (als er zoekresultaten zijn) en dat is zeker waardevol als het zou werken. Maar bij mij werkte het niet; ik kreeg de volledige vacature-database voor mijn koker…

Nationale Vacaturebank
Het vervolg is niet beter, bij Nationale Vacaturebank kan ik evenmin een job alert aanmaken als ik me niet heb aangemeld. Hoe is het mogelijk? Door laagdrempelig (lees: GEEN profiel) de mogelijkheid van een job alert te bieden is er een reden voor een werkzoeker om naar de site terug te keren. Nee zeggen Nationale Vacaturebank en Werk.nl, dat willen we niet… En ik kan me oprecht niet bedenken waarom deze sites dat willen. Tenslotte zijn het zeer uiteenlopende sites die verschillende heren dienen. Maar goedkope traffic lijkt me toch wel het eerste waar je op aanslaat?

Hier laat Nationale Vacaturebank zien hoe je uiteindelijk een profiel moet aanmaken om een job alert te kunnen maken:

Nationale Vacaturebank, zoekresultaat

Overigens krijg je via zo’n job alert maar 1 keer in de week (zie het kader), wat natuurlijk belachelijk weinig is als je actief op zoek bent naar een (nieuwe) baan. Wat is de overweging van Nationale Vacaturebank om dit zo in te richten, is mij een raadsel. Ik kan me niet voorstellen dat de site hiermee haar bezoekers een goede dienst bewijst.

Ik ga licht verward verder naar de volgende site

Monsterboard (onderdeel van Randstad)

Het is eentonig aan het worden, maar ook bij Monsterboard is het voor een werkzoeker niet mogelijk om zonder registratie job alert(s) aan te maken:

Monsterboard - Een account aanmaken

Wat een deceptie. En ik begin zo langzamerhand te geloven dat een goede gebruikerservaring nog relevant wordt gevonden.

Jobbird

Mijn hoop richt zich daarom op Jobbird gericht en ik heb een schietgebedje gestuurd alvorens de site openen:

Jobbird - Homepage

Hahahahaha! Had ik hier emoticon’s tot mijn beschikking gehad dan was het een vrolijke brij van (hysterisch) lachende gezichtjes geweest, net als taarten, drank, slingers en ander feestgedruis. Jobbird heeft mijn vertrouwen in de commerciele vacaturesite hersteld. Hier kan ik op de homepage al een job alert aanmaken, zonder enige vorm van registratie. Yahoooeee!

Maarrr, ik heb te vroeg gejuichd zo blijkt uit het zoekresultaat nadat ik op de homepage op vacature zoeken heb geklikt:

Jobbird - Zoekresultaat

Op de homepage staat al de belofte van het opslaan een een vacature alert, maar hier wordt nog een keer om een bevestiging gevraagd. Dat niet alleen, ik moet ook nog een keer een email adres opgeven. Waarom is dat? Om het mij zo makkelijk mogelijk te maken? Nee, natuurlijk niet. Stille verbijstering maakt zich van mij meester. Naast groeiend ongeloofd.

Ik vul desalniettemin mijn e-mail adres in en klik op Opslaan.

Jobbird - Zoekresultaat, 2

Een zalmroze kader met rode letters (wie heeft deze combinatie verzonnen?) vertelt mij het volgende:

Je staat al op de mailinglijst met deze zoekopdracht. Toegang tot je mailings?

Dat is fijn, ik heb nog nooit een zoekopdracht voor Leiden gemaakt maar de site weet altijd beter. En wat is dat Toegang tot je mailings? Bedoeld Jobbird dat ik daar mijn zoekopdrachten kan bekijken? Dus ik ik klik op de link met de verwachting om mijn zoekopdrachten te zien. Maar dat is te makkelijk gedacht.

Want ik krijg een link te zien: Controleer je e-mail om je vacaturemailings te beheren. Er is blijkbaar op de achtergrond een mail naar mij gestuurd. In de e-mail blijkt vervolgens op een hardroze knop moet drukken om mijn vacature alert daadwerkelijk aan de slag te zetten:

Jobbird - e-mail

Ik wist niet dat het aanzetten van een cv alert zoveel moeite kost.

En Jobbird heeft hier nog een bijzonder sneaky boodschap, waarmee ze ongetwijfeld de nodige extra cv’s binnenhengelt. Overigens zonder dat de werkzoeker zich ervan bewust is dat je helemaal geen cv hoeft achter te laten.

Jobbird - bevestiging vacaturemailing

Indeed

En ‘alweer’ de laatste vacaturesite, Indeed. Waarbij alweer een ferm eufemisme is, ik heb nog nooit zoveel tijd besteed aan een blog posting. Hemeltjelief wat zijn sites soms weerbarstig. En die weerbarstigheid maakt bezoekende werkzoekers helaas tot slachtoffer. Maar laat ik niet langer jammerend meer regels aan deze blog posting toevoegen en Indeed bezoeken:

Indeed - zoekresultaat

Ik heb als werkzoeker geen idee hoe ik een job alert kan aanmaken, terwijl op de achtergrond Indeed iedere zoekactie als een job alert opslaat, waarschijnlijk voor de duur van de sessie of de cookies hoewel ik daar alleen maar naar kan gokken.

image

Ik heb niet weten te ontdekken hoe ik deze informatie periodiek in mijn inbox krijg. Dat wil niet zeggen dat het er niet is, maar als ik het niet kan vinden ga ik er vanuit dat werkzoekers ook problemen zullen hebben met het vinden van een e-mail service, als het er al is.


Slotopmerkingen
Dit is de vijfde aflevering van een reeks waarbij ik in het nodige detail de interactie en usability van het primaire proces voor werkzoekers probeer te analyseren bij grote vacaturesites, staffing sites, recruitment sites, werken bij sites, en eventueel andere sites. Met als doel om op basis van werkelijke voorbeelden de do’s en don’ts te belichten evenals interessante oplossingen voor bestaande problemen. Met als achterliggend doel om de site owners te stimuleren hun sites te verbeteren. En daarmee een (veel) betere ervaring aan hun doelgroep te bieden. Een mooiere wereld. En dat in deze tijd…

In deze serie worden de volgende onderdelen behandeld:

  1. Introductie
  2. I De snelzoekfunctie.
  3. II Het vacature zoekresultaat.
  4. III Filteren en sorteren.
  5. IV Vacature alert.
  6. V E-mails obv. vacature alert.
  7. VI Vacature detailpagina.
  8. VII Solliciteren.
  9. VIII Bedankt pagina


In het volgende artikel behandel ik de vervolgstap van de vacature-alert, de vacature-alert e-mail. Ik ga eerst even een weekje herstellen van al het speurwerk en de daaruit voortvloeiende teleurstelling.

Geef een reactie