Gadgets op Hyves

Als klanten mij vragen: wat moet ik met campagnes met Hyves, verwijs ik altijd naar de in mijn optiek briljant uigevoerde Hyves gadgets van de telegraaf tijdens de sportzomer. Daar kon je je inschrijven voor de EK poule, de Tour poule en de Olympische spelen race en naast het algemeen klassement speelde je automatisch tegen je vrienden. Geweldig vond ik dat. Tot ik recent een slimme klant had die zei: maar Bas, wat heeft dat nu opgebracht? En toen stond ik met een bek vol tanden… Dus heb ik mijn video camera gepakt en ben ik naar De Telegraaf gegaan en heb daar Lara Ankersmit geïnterviewd, uitgever van detelegraaf.nl.

Aangezien Marc nog steeds geen goede plugins heeft laten installeren op dit blog enkel een link naar het marketingfacts artikel met de (sorry, trillende) video.

Een hier alvast een aantal interessante cijfers:

  • De EK poule heeft 170.000 deelnemers gehad
  • De Tour de France poule heeft 80.000 deelnemers, een ruime verdubbeling t.o.v. vorig jaar
  • Het Olympische spelen spel, dat wat ingewikkelders was, had iets meer dan 30.000 deelnemers

Daarnaast had de olympische spelen actie ook een aparte hyve, waarbij de redacteuren hun eigen verhalen kwijt konden. Die had zo’n 18.000 leden.

Het aantal pageviews per deelnemer is ook gestegen. Dit terwijl je vaak ziet dat een grotere groep meer inactieve mensen met zich meebrengt. Dus naast het feit dat er meer mensen (in het geval van de tour poule duidelijk meetbaar) het spel speelde, waren ze ook nog eens actiever.

Voor mij een bewijs dat je met social media heel veel kan doen, als je maar heel serieus nadenkt over hoe je er waarde aan toevoegd. Want dat is wat men gedaan heeft, via een gadget visueel weergegeven hoe iedereen er voor staat, ook mensen die je normaal misschien niet direct zou uitnodigen voor je subleague.

Hoe je dit vertaalt naar recruitment? Niet direct, maar er zijn wel lessen uit te leren. Een gaming / sociaal element is bijvoorbeeld erg handig. Nederlanders zijn gek op rijtjes, lijstjes, ranglijsten en zeker als je vrienden daarin zitten. Verwerk zoiets in je campagnes en dan heb je grote mogelijkheden voor Hyves, bijvoorbeeld.

Geef een reactie