Ik schreef vorige week al DRE Tip 7: e-mail afhandeling. Vandaag schrijft Ruben Timmerman op Frankwatching een zeer aardig stuk over e-mail afhandeling van productaanvragen. Daarin een paar mooie voorbeelden die volgens mij ook voor online sollicitaties opgaan.
Als je contact opneemt met een bedrijf over een specifiek product (dus geen nieuwsbrief of zo), binnen welke termijn verwacht je antwoord?
# Binnen 24 uur – 49%
# 15 minuten – 17%
# Na 24 uur – 16%
# In een half uur – 10%
# In een uur – 9%
Goed, dus binnen 24 uur. Verwacht men binnen 24 uur antwoord op een sollicitatie? Misschien niet, maar in ieder geval wel enige respons. En het geeft ook aan hoe snel men antwoord verwacht. Geen week of weken, dus… ook van sollicitaties niet.
Ruben geeft een aantal goede punten aan:
– manage verwachtingen. Als je niet binnen een paar dagen kan antwoorden, zeg dat dan ook niet. Maar als je een reactie beloofd in een week, geef die dan ook in een week.
– bevestig die verwachtingen op de bedank pagina (na verzenden van de sollicitatie) en doe daar bij sollicitaties wat extra’s bij (verwijs nog naar een referentie, de arbeidsvoorwaarden, etc).
– bevestig via e-mail, incl. contactgegevens. En doe dit NIET vanuit een no-reply adres. Het aantal ‘vage’ adressen (met daarin duidelijke verwijzingen naar de ATS leverancier) was bij Digitaal-Werven gigantisch. Ik vond het persoonlijk beschamend.
– en in het volgende contact: een echte persoon graag. MET contactgegevens!