Indeed heeft een in mijn optiek zeer onbehoorlijk sollicitatieproces waarbij werkzoekenden worden gedwongen om zich bij Indeed te registreren voordat ze via Indeed kunnen solliciteren. En dat moet onvermijdelijk leiden tot lagere sollicitatie-aantallen bij werkgevers. Zijn werkgevers/intermediairs (die betalen om hun vacatures op Indeed te tonen) überhaupt op de hoogte van deze situatie? En gaat Indeed’s praktijk van geforceerd zieltjes winnen niet ten koste van het aantal sollicitanten dat door werkgevers en intermediairs wordt ontvangen?
Het sollicitatieproces van Indeed
Het sollicitatieproces van Indeed begint op de combinatiepagina, waar bij de vacaturedetails een call-to-action wordt geboden in de vorm van een knop met daarop de knoptekst Snelsollicitatie of Sollicitatie op website van werkgever. Voor de verdere uitleg heb ik ervoor gekozen om knopvariant Sollicitatie op website van werkgever te volgen, ook al omdat ik aanneem dat de meeste sollicitanten graag op de website van de werkgever willen solliciteren:
Combinatiepagina Indeed met vacaturedetails met een knop Sollicitatie op website van werkgever
Op de combinatiepagina wordt bij de vacaturedetails in de rechterkolom een knop Sollicitatie op website van werkgever getoond. Als de bezoeker op deze knop klikt, verschijnt de volgende webpagina:
Registratiepagina Indeed
Indeed toont de standaard registratiepagina van de site! Dit is op zijn minst in schijnbare tegenspraak met de titel van de knop Sollicitatie op website van werkgever, die juist doet vermoeden dat de bezoeker naar de website van de vacaturehouder (werkgever of intermediair) zou worden gestuurd om daar te solliciteren (liefst direct via een sollicitatieformulier natuurlijk).
Het enige wat Indeed op deze pagina daarover zegt, is: Je kunt ook rechtstreeks op de website van het bedrijf solliciteren. Er wordt echter geen link geboden naar de website van het betreffende bedrijf, de bedrijfsnaam wordt niet eens genoemd. Een ronduit onbehoorlijke werkwijze van Indeed en ik vraag me af of vacaturehouders die voor deze optie kiezen, bekend zijn met de manier waarop Indeed dit afhandelt. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er enige vacaturehouder zal zijn die zo onzorgvuldig met geinteresseerde werkzoekers omgaat.
En dan is er nog iets. Tijdens het onderzoek veranderde de site van Indeed plotseling, waarbij de knop Sollicitatie op website van werkgever werd verwijderd en in plaats daarvan onderstaande ‘oplossing’ (in geel) werd geboden:
Combinatiepagina Indeed met vacaturedetails zonder knop
Nu rest slechts de tekst: Maak een Indeed-account aan voordat je op de website van het bedrijf gaat solliciteren. Zonder enige link of andere hulp, zelfs niet om een Indeed account aan te maken. Indeed lijkt te denken dat alle planeten om haar heen draaien? Een bizarre en eerlijk gezegd uiterst arrogante werkwijze waarbij werkzoekers het kind van de rekening zijn. En mutatis mutandis, de vacaturehouders.
Wordt vast vervolgd.