Het domein van artificial intelligence verkopers bestaat op dit moment voor een zeer groot deel uit ongegeneerde bluffers. Dat is een blijkbaar noodzakelijk patroon, waarbij ongebreidelde opscheppers een irrealistisch beeld schetsen van een onbereikbare toekomst die met hun technologie plotseling voor het grijpen lijkt. Deze groep bedrijven zweept de verwachting op tot de door Gartner benoemde “peak of inflated expectations”. De zwaartekracht zorgt er vervolgens voor dat een groot deel van deze bedrijven een crash & burn traject volgen en hun meer realistische opvolgers (met veel minder grote monden) de troep kunnen opruimen die is achtergelaten (Gartner: trough of disillusionment). Langzaam herwinnen de teleurgestelde goedgelovigen hun vertrouwen in de sterk afgeschaalde mogelijkheden en we bereiken de laatste fase van de Gartner hype cycle: het plateau of productivity.
Je zou denken dat organisaties op dit gebied lerend vermogen hebben. Maar de realiteit is dat we blijkbaar belazerd willen worden. En daarom trappen we keer op keer in exact dezelfde val. Voor de slangenverkopers die tijdig de “AI” toko van de hand doen, is het een goudmijn. Voor alle afnemers is het een vermijdbaar en buitengewoon kostbaar tranendal.
We are already able to use Artificial Intelligence and Generative AI to create a more comprehensive profile of each candidate. We consider not only their skills but also their career goals, interests, and cultural preferences. Especially the activities users perform on the platform give an implicit picture of their inclinations and can therefore be particularly helpful in generating job suggestions. All of this can help us go beyond traditional skill matching and offer a holistic and forward-looking placement service.
Hebben we beeld? Ik eerlijk gezegd niet, anders dan dat het lijkt dat we met Jobiqo een über slangenolieverkoper te maken hebben. Skills-matching heeft zich nog nergens bewezen, maar Jobiqo ziet datzelfde skills-matching nu al als een gepasseerd station. Op weg naar nog grotere luchtkastelen.
En wat te denken van deze beauty:
The future lies in intelligent, adaptive, and comprehensive matching. AI and context data will play a crucial role in meeting the rapidly changing needs of the dynamic labour market. Our goal at Jobiqo is to be at the forefront of this innovation and make the job market more efficient, fairer, and more inclusive.
Jobiqo is een match engine, in de blog posting Match engines in recruitmentland ga ik in op het uiterst droevige track record van match-engines binnen het recruitment domein. Conclusie?: een match engine binnen recruitment lanceren, staat vrijwel garant aan een kiss of death. Het is namelijk met een kanon op een mug schieten; in meer dan 90% van alle zoek/match acties levert een zoekactie een bevredigend tot goed resultaat op waar de gebruiker geen uitleg over behoeft. Bij een matchactie is er altijd een uitleg nodig aan de gebruiker. Zonder uitleg (of het lezen daarvan) is de meestal onvermijdelijke conclusie van de gebruiker dat de site niet werkt. WCC en 8vance hebben daarom een goede doelgroep gekozen: public employment services (PES), zoals UWV WERKbedrijf. Hier zijn de gebruikers (lees: werkloze werkzoekenden met een uitkering) een captive audience, met een verplichte winkelnering. Dit geldt natuurlijk niet voor commerciële recruitment partijen die moeten strijden om de gunst van de gebruiker. En zich dus genoodzaakt voelen om ten minste een modicum van gebruiksvriendelijkheid te leveren aan hun bezoekers.