Trouwe lezers van de 8vance saga weten ongetwijfeld nog dat ik een klacht en een tip heb ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Omdat ik geen tot vandaag geen enkele reactie van AP had ontvangen heb ik op 15 april een reminder gestuurd aan de manager van de afdeling Klantcontact en Controlerend onderzoek van de uitvoeringsorganisatie. En op die e-mail heb ik zomaar een reactie gehad van AP:
Bij gebruik van het webformulier voor het indienen van een klacht krijgt u automatisch een zaaknummer, een unieke code en een ontvangstbevestiging per e-mail. De AP ontvangt echter veel klachten. Hierdoor kan de behandeling langer duren. We informeren u in ieder geval 3 maanden na het indienen van uw klacht over de voortgang. Kunnen wij binnen 3 maanden nog geen resultaat melden? Dan ontvangt u uiterlijk binnen 6 maanden na dit bericht opnieuw een brief. Daarin informeren wij u over het resultaat of de voortgang van de behandeling van uw klacht.
Dient u een tip in? Dan krijgt u daarop geen reactie van ons. Maar we beoordelen iedere tip.
De AP vertrouwt erop u voldoende te hebben geïnformeerd. Op volgende e-mails zal zij niet verder reageren.
Met vriendelijke groet,
Nou, dat is toch aardig! Dat ze met al die drukte toch nog de tijd hebben gevonden om een nietszeggende reactie te sturen!! Ik krijg een enorm warm gevoel van binnen. Vrij vertaald:
Drie maanden (!) na het indienen van een klacht krijg je een eerste reactie (want we krijgen veel klachten…). Zes maanden daarna krijg je opnieuw een brief. En misschien, heel misschien doen we er iets mee. Het indienen van een tip is overigens zinloos, die gaat direct het roterend archief in.
Het geeft in ieder geval aan hoe serieus privacyklachten door de Nederlandse overheid worden genomen. Het lijkt een beetje op het melden van een gestolen fiets; we doen er waarschijnlijk niets mee maar keep your fingers crossed!