De grote uitzenders vergeleken: Q4 2024

BedrijfsresultaatDe grote uitzenders hebben allen hun kwartaalcijfers gepubliceerd, en daarmee ligt het vierde kwartaal van 2024 definitief achter ons. Met de kwartaalcijfers in de hand kan een ‘gedetailleerd’ kijkje in de achteruitkijkspiegel worden gedaan en kan een vergelijking worden gemaakt van de performance van de grootste uitzenders van vandaag: Randstad, Adecco en Manpower.

De uitzenders laten onder meer veranderingen zien op de volgende parameters:

1. Bruto omzet
2. Bruto marge

De voortschrijdende jaarresultaten van de uitzendreuzen zijn ronduit teleurstellend en mogelijk een reden om een recessie te vrezen. En misschien is de belangrijkste reden wel de handelswijze van de nieuwe Amerikaanse regering die alles lijkt te doen om de economie te laten imploderen.om over naar huis te schrijven, de bruto omzet van de drie uitzenders gezamenlijk is met meer dan 16% gedaald ten opzichte van Q4 2023, de bruto marge is in dezelfde periode met meer dan 15% gekrompen. Beide indicatoren staan zwaar duidelijk in het rood ten opzichte van een jaar geleden. De bruto marge ligt ondertussen lager dan aan het begin van de meetperiode (Q1 2008).

En dan nu de broodnodige details…

Verandering omzet
Om de omzetvolumes met elkaar te kunnen vergelijken heb ik ervoor gekozen om de procentuele verandering van de voortschrijdende jaaromzet sinds het eerste kwartaal 2008 (het jaar waarin de gouden bergen wegsmolten en de financiële crisis in de tweede helft van het jaar toesloeg) te tonen, waarbij de jaaromzet over 2007 als vertrekpunt (= 0%) is genomen.

Dat levert de volgende grafiek op:
%verandering omzet (2007 =0%) op basis van voortschrijdende omzet op jaarbasis, Q1 2007 – Q4 2024
%verandering omzet (2007 =0%) op basis van voortschrijdende omzet op jaarbasis, Q1 2007 – Q4 2024

Dat uitzenders in het algemeen zeer crisisgevoelig zijn, blijkt duidelijk uit bovenstaande grafiek. De financiële crisis en het langdurig herstel zijn goed zichtbaar (met name in de trendlijnen van Randstad en in mindere mate Adecco, de trendlijn van Manpower laat de recessies duidelijk zien), evenals de economische boom die daarop volgde. Aansluitend is daar de ineenzakking als gevolg van de COVID pandemie en het daarop volgende, zeer krachtige herstel. Randstad (8 kwartalen) en Manpower (11 kwartalen) zitten sinds (meer dan) 2 jaar in een krimpfase en ook bij Adecco is de krimp (6 kwartalen) goed zichtbaar. En daarmee geeft de uitzendwereld een ondubbelzinnige recessie-waarschuwing af. De impact van politieke ontwikkelingen in de VS lijkt een bijna garantie op een wereldwijde recessie als gevolg van de protectionistische en isolationistiche maatregelen van de nieuwe Amerikaanse regering. En dat staat nog los van het grote aantal robber baron achtige maatregelen van diezelfde regering, waarmee een groot deel van de Amerikaanse bevolking in steeds groter wordende geldzorgen wordt geduwd.

Randstad ligt wat betreft omzetgroei nog altijd mijlenver voor op haar concurrentie, en ook in absolute zin staat er geen maat op het bedrijf. Adecco kruipt de laatste kwartalen wel duidelijk dichterbij; de uitzender krimpt tenslotte duidelijk minder hard dan Randstad. Ondertussen ligt de kwartaalomzet ruim EUR 200 miljoen uit elkaar; EUR 5.9 miljard voor Adecco versus EUR 6.1 miljard voor Randstad. Manpower komt niet in de buurt van de twee concurrenten (USD 4.4 miljard) en heeft sinds de financiële crisis geen groei laten zien. Ten opzichte van haar concurrenten lijkt Manpower in een wel heel kwetsbare positie terecht te zijn gekomen. Hebben de grote twee geen honger meer? Of is het huidige economische en politieke klimaat iets te volatiel? Zou Recruit wel honger hebben?

Randstad blijft in de komende jaren waarschijnlijk wel buiten bereik van de andere twee grote uitzenders. Als we de ontwikkeling van de afgelopen jaren in ogenschouw nemen, dan is de dominantie van Randstad ondubbelzinnig. Het bedrijf heeft zich sinds het einde van de financiële crisis stormachtig ontwikkeld en staat op eenzame hoogte. Adecco laat zien over uithoudingsvermogen te beschikken maar kijkt op dit moment nog tegen een behoorlijke achterstand aan. Manpower doet in dit geweld niet mee en dreigt daarmee een moeilijke tijd tegemoet te gaan. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren geen antwoord gehad op de ontwikkelingen die met name Randstad maar ook Adecco hebben laten zien.

Verandering brutomarge
Naast de omzetontwikkeling is het natuurlijk buitengewoon interessant om te zien hoe de brutomarge van de uitzenders zich over dezelfde periode heeft ontwikkeld. Om een goede vergelijking met de omzetontwikkeling mogelijk te maken heb ik er ook hier voor gekozen om de procentuele veranderingen sinds het eerste kwartaal 2008 te tonen, waarbij de brutomarge over 2007 als vertrekpunt (= 0%) is genomen:
%verandering brutomarge (2007 =0%) op basis van voortschrijdende brutomarge op jaarbasis, Q1 2007 – Q4 2024
%verandering brutomarge (2007 =0%) op basis van voortschrijdende brutomarge op jaarbasis, Q1 2007 – Q4 2024

Een volstrekt ander beeld dan bij de ontwikkeling van de omzet, zoveel is zeker. Ook hier is in de afgelopen kwartalen uitsluitend krimp te noteren, maar ook hier zijn grote verschillen zichtbaar.

Adecco was, is en blijft de absolute bovenbaas als het om de brutomarge gaat. Randstad is het afgelopen jaar boven de nullijn uitgekomen, maar is met de resultaten sinds Q1 van 2024 weer onder deze lijn gedoken. Randstad’s prestatie steekt zeer schril af bij die van Adecco, hoewel laatstgenoemde wel een duikvlucht laat zien in haar trendlijn voor de brutomarge.
Voor Manpower is er sinds het begin van de financiële criris nog altijd geen kwartaal geweest waarin de ontwikkeling van de brutomarge hoger is geweest dan vóór de financiële crisis.

Absolute brutomarges
Als laatste ook nog een overzicht van de feitelijke brutomarges van de uitzenders:
Voortschrijdende brutomarge (2007 =0%) op jaarbasis, Q2 2007 – Q4 2024
Voortschrijdende brutomarge (2007 =0%) op jaarbasis, Q2 2007 – Q4 2024

Manpower heeft zich in het begin van de financiële crisis in negatieve zin losgejubeld van de andere twee uitzendreuzen en is ze vervolgens volledig uit het oog verloren. Maar ere wie ere toekomt, want sinds 2021 groeit de brutomarge van Manpower duidelijk harder dan die van de andere twee grootmachten. Althans, tot Q2 2023. Sindsdien is er weer een dalende trend waar te nemen.

Randstad en Adecco bevinden zich sinds de financiële crisis in een innige verstrengeling waarbij dan weer de ene en dan weer de andere uitzendreus licht de boventoon voert. In het afgelopen kwartaal liggen de brutomarges vrij dicht bij elkaar (19,2% voor Adecco, 18,8% voor Randstad). Maar voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2023 ligt dit de brutomarge van Adecco hoger dan die van Randstad. Is de CFO van Adecco creatiever geweest dan zijn/haar/x collega van Randstad, of is Adecco bezig met een inhaalrace. De toekomst zal het uitwijzen.

Tot over een kwartaal!

Geef een reactie