LinkedIn goes full Meta

Dark MarcLinkedIn gaat het script van Meta volgen; een onfatsoenlijke werkwijze voor een bedrijf dat spreekt over haar gebruikers als members en als credo heeft Putting our members first. Want LinkedIn wil, zonder persoonlijk aankondiging, een ongekende data grab uitvoeren op de member data. En ik weet niet of de Autoriteit Persoonsgegevens ook dit keer uit haar eeuwigdurende winterslaap zal ontwaken om, net als bij Meta het geval was, tenminste een waarschuwing af te geven aan de grofweg 7 tot 8 miljoen Nederlandse LinkedIn gebruikers. Twee keer activiteit in korte tijd zou namelijk wel heel veel zijn voor deze indolente uitvoeringsorganisatie. Het gaat tenslotte alleen maar om de Nederlandse beroepsbevolking…

Wat is er aan de hand? Nou, dit:

Update to our Terms and data use – LinkedIn
Update to our Terms and data use – LinkedIn

Voor de volledigheid heb ik de vriendelijk klinkende tekst ook nog even hieronder afgedrukt:

On November 3, 2025, we’ll start to use some data from members in these regions to train content-generating AI models that enhance your experience and better connect our members to opportunities. This may include data like details from your profile, and public content you post on LinkedIn; it does not include your private messages. We rely on legitimate interest to process your data for this purpose. You can opt out anytime in your settings if you’d prefer not to have your data used in this way.

Vanaf 3 november gaat LinkedIn haar eigen (L)LM trainen met al jouw LinkedIn data (uitgezonderd enkele bits hier en daar). En zij gaat haar eigen (L)LM natuurlijk ook inzetten. Waarmee jouw LinkedIn data (uitgezonderd enkele bits) forever data zijn geworden; ingebakken in het (L)LM voor de eeuwigheid. En deze datagrab van ongekende omvang wil LinkedIn er stilletjes doorheen krijgen, een werkwijze die ze heeft afgekeken van Meta. Maar van Meta weten we tenminste dat het rioolratten zijn, LinkedIn wil daarentegen doen voorkomen dat ze haar gebruikers op de eerste plaats zet. Maar dat is dus ketelmuziek.

Ik ga later deze week nog uitgebreid in op deze onfatsoenlijke actie van LinkedIn. Ik adviseer eenieder die nog enig belang aan privacy hecht om de link hierboven (settings) aan te klikken. Je komt dan hier terecht:

Data for Generative AI Improvement - LinkedIn
Data for Generative AI Improvement – LinkedIn

Geef een reactie