Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

Logo UWVZoals mijn trouwe lezers ongetwijfeld weten ben ik al meer dan een jaar (sinds 14 oktober 2024) bezig met het UWV om via meerdere Woo-verzoeken laatstgenoemde organisatie (meer) openheid van zaken te laten geven met betrekking tot de Europese aanbesteding van de nieuwe Bemiddelingsservice. En vanuit mijn perspectief lijkt UWV er alles aan te doen om er een forse doofpot van te maken. Zie hiervoor onder meer mijn blog posting: Heeft het UWV zich ondertussen zelf maar opgeheven?

Een voorbeeld hiervan is onderstaande e-mail van 9 oktober aan het UWV:
E-mail 9 oktober 2025 aan Woo-desk UWV
E-mail 9 oktober 2025 aan Woo-desk UWV

Een vijftal Woo-verzoeken waarvan de reactietermijn (ruim) is overschreden. Dit zou aanleiding moeten zijn geweest tot het communiceren van ‘spijtige’ vertragingen met excuses plus een nieuwe reactietermijn, maar niets van dien aard. En bovenstaande e-mail heeft daar geen verandering in gebracht. Tot op dit moment, 15:48 op 28 oktober blijft een reactie van het UWV uit… Ik beschouw dit als het ghosten van een burger door een overheidsinstelling.

Vanzelfsprekend heb ik over dit onfatsoenlijke gedrag van het UWV bij datzelfde UWV een klacht ingediend, en hun reactie vond ik bij terugkomst van vakantie op de deurmat:

UWV reactie op klacht over vertragingen op Woo-verzoeken
UWV reactie op klacht over vertragingen op Woo-verzoeken

De reactie van de UWV Klachtenambassadeur is een schoonheid van dystopie:

Wij zullen de klacht die u nu heeft ingediend niet (opnieuw) behandelen. Het is een herhaling van uw eerdere klacht. Op deze klacht hebben wij al gereageerd.

In de wereld van de UWV Klachtenambassadeur is een herhaling van een klacht geen potentiële verzwaring van een probleemsituatie. Nee, voor de UWV Klachtenambassadeur is het een hinderlijke herhaling.

En let wel, deze reactie is namens de Raad van Bestuur van het UWV…

Geef een reactie

1 Comment
  • Jan
    says:

    Ja als UWV meerdere malen niet op tijd beslist is er geen sprake van herhaalde klachten. Elke keer dat ze niet op tijd beslissen, is een nieuw (gebrek aan) handeling, dus klachtwaardig.