“I love the smell of napalm in the morning”

“I love the smell of napalm in the morning”De hype van de AI variant genaamd Large Language Models lijkt op haar einde te lopen en daarmee zal ongetwijfeld, net als tijdens de implosie van de dot.com bubble, een grote schoonmaak worden gehouden over alles wat met kunstmatige intelligentie te maken heeft. Voormalige LLM adepten ontkennen er ooit iets me te maken hebben gehad (AI-Judassen) en alles wat geen LLM’s gebruikte maar vrolijk mee probeerden te surfen (I’m looking at you, 8vance) probeert zich uit alle macht te separeren van deze AI-schandvlek uit hun recente verleden.

Maar net als met de dot.com bubble zal ook de LLM bubble overlevers kennen. Hopelijk zonder het hersenloze gekrakeel van Sam Altman, Dario Amodei of Elon Musk die vooral angst predikten in hun poging om zoveel mogelijk miljarden aan te trekken. Angst is een slechte raadgever. Tegelijkertijd hebben LLM’s een plaats verworven al is het zeker geen voorportaal tot Artificial General Intelligence (AGI, of ASI). LLM’s zijn wel een blijvertje, tenzij de pricing door het dak gaat. Wat nog een uitdaging zal zijn om dat te vermijden want op dit moment zijn LLM’s zwaar verliesgevend en dat kan natuurlijk niet zo door blijven gaan. Wordt nog een uitdaging.

Binnen enkele maanden hoop ik dat de groot uitslaande brand van de LLM crash is uitgedoofd waarna de schade van drie jaar van idiotie worden opgemaakt. Ik ben bang dat vele, vele Amerikaanse werkenden en gepensioneerden de klos zullen zijn. Elon’s SpaceX is de eerste die een bommenzee op de pensioenpotjes (zoals onze regering zo graag zegt) heeft laten vallen, want Amerikaanse pensioenfondsen zijn verplicht tot het kopen van aandelen in bedrijven die nieuw op de beurs komen. En wij maar zeuren over een pensioen boven de 67 jaar… Als de beursgang van OpenAI en Anthopic doorgaat is dat nog een extra double whammy… Eenieder die bij zijn volle verstand is,  koopt geen aandelen na beursgang in deze bedrijven en blijft lekker op zijn/haar handen zitten. Nog een idee; short gaan. Maar niet zeuren als dat fout uitpakt. Ik heb dit ook maar allemaal aan Gemini gevraagd…

Geef een reactie

← Algoritmische monocultuur, nog een spaak in het AI-wiel