RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1053

Marketing trends

  • Bas van de Haterd
  • 11 december 2007
  • in Algemeen,
  • 2.152 views
  • 0 reacties

Recruitment is marketing, in ieder geval het recruitment deel dat zich bezig houdt met het werven, het binnenhalen van mensen. En daarom zijn marketingtrends oh zo belangrijk om als recruiter te volgen. En Tony Bosma geeft een prachtig overzicht waar we als recruitment ook veel mee zouden moeten doen!

De belangrijkste op recruitment gebied die ik er uit haal:

– Ga outdoor (na online de snelst groeiende sector)
– Ga in games (een onontgonnen gebied, maar de paar die het doen zijn extreems succesvol)
– Contextuele en behavioural targeting (we passen niet in hokjes, zorg voor de juiste doelgroep op het  juiste moment met de juiste boodschap, de tools zijn er)
– Focus op beleving (Otys gaf dit jaar de aftrap met ’the candidate experiance‘. Een belangrijke vraag: hoe is de beleving op uw eigen recruitment website?)
– Wees authentiek en transparant (zet b.v. eigen mensen in als gezicht, denk aan personal brands)
– Maak alles zo eenvoudig mogelijk (wat we tegenkomen op recruitment sites aan sollicitatie formulieren online is verschrikkelijk)
– Neem afscheid van controle (de illusie van controle wordt dagelijks minder. Er wordt over je gesproken, op blogs, in Hyves, omarm het in plaats van dat je het poogt tegen te houden).

En dan tot slot één die ik erzelf bij zet: simple & open always wins (Dick Hardt).

Privacy (again)

  • Bas van de Haterd
  • 11 december 2007
  • in Online privacy,
  • 2.564 views
  • 0 reacties

Er is veel te doen over privacy, n.a.v. een artikel op HRlog over google en mobiel schreef ik er hier al een blog over en Michel blogde daar weer overheen met een nieuw artikel over GPS en recruitment, dat wederom over privact ging. Nu schrijft Seth Godin (die geen Nederlands spreek en onze blogs niet leest) er ook weer een mooi stuk over. Een stukje hiervan wil ik u niet onthouden: (meer…)

Hyve brands

  • Bas van de Haterd
  • 11 december 2007
  • in Social netwerk,
  • 2.241 views
  • 4 reacties

De top 50 van Hyve brands vinden we op Polle’s site. In andere woorden: merken die door mensen zelf, gewoon gebruikers als u en ik (5.000.000 in totaal) als favoriete merken worden genoemd. Spontaan. Dus merken waar je je echt mee identificeert, zoals ik met Jupiler (bier) en Ben & Jerry’s doe…

Wat nu interessant is, is dat deze merken dus blijkbaar fans hebben, mensen die echt, oprecht, interesse hebben in het merk. De vraag is: wat doen deze merken hiermee? Dat H&M veel fans heeft weten we, maar toch halen ze lang niet alles uit Hyves volgens mij. HEMA staat ook in de top 50, maar adverteert men naar de HEMA fans met: kom voor ons werken en profiteer van de werknemers korting? En dat geldt natuurlijk voor veel merken. Men is zich vaak niet bewust van het fan gehalte (op een enkel bedrijf na) en profiteert daardoor totaal niet van de kracht die het merk kan hebben op de arbeidsmarkt. Spijtig, gemiste kansen.

Artikel online werven Intermediair

  • Bas van de Haterd
  • 11 december 2007
  • in Interview,
  • 1.753 views
  • 0 reacties

Op Peersearch is een artikel, waarvoor zowel ik als Peer Goudsmit van Peersearch zijn geïnterviewd, in Intermediair over werven via Linkedin. Het interessante aan het stuk is dat het vooral gericht is op de kandidaat, waarom zou die in Linkedin moeten?

Intelligence Group: Ouder en …wijzer?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 11 december 2007
  • in Recruitment nieuws, Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 3.590 views
  • 2 reacties

De door Intelligence Group (IG) georganiseerde verkiezing van beste recruitmentsite 2007 leverde maart dit jaar een wel zeer merkwaardige winnaar op: ING. Deze keuze zorgde in de blogosphere tot de nodige artikelen en commentaren:

  • HRlog: Beste recruitmentsite: de meningen zijn verdeeld

  • Personeelslog: ING beste recruitmentsite, Heineken populairste

  • Marketingfacts: Recruitment sites: ING de beste?

  • Expand: Een droeve dag voor online recruitment

Een volledig surrealistisch commentaar op het laatste artikel komt op naam van Geert-Jan Waasdorp (IG). Hij stelt, ter verdediging van de keuze voor ING als beste recruitmentsite, het volgende:

Een haringtest maakt geen onderdeel uit van het onderzoek. Dat zou natuurlijk wel heel leuk en zinvol zijn. Aan de andere kant ook zeer arbeidsintensief. Je zou bij enkele honderden werkgevers ‘ fake’ sollicitaties moeten plaatsen en vervolgens de reactiesnelheid moeten meten. Interessant, maar ‘ a hell of a job’

(Nadruk door schrijver van dit blog)

(meer…)

TFHR: Martijn Aslander

  • Bas van de Haterd
  • 10 december 2007
  • in Interview,
  • 2.575 views
  • 2 reacties

In het kader van The future of HR had ik het genoegen om Martijn Aslander te interviewen. Martijn is een bijzondere man die an sich weinig met HR in de traditionele zin te maken heeft, maar vanuit zijn unieke perspectief wel veranderingen ziet die veel invloed zullen hebben op hoe we met mensen en organisaties omgaan. Martijn is bezig met en gefascineerd door de netwerk en informatiesamenleving zoals die er nu is en zoals die zich in de toekomst gaat (meer…)

Linkedin profiel

  • Bas van de Haterd
  • 10 december 2007
  • in Social netwerk,
  • 1.615 views
  • 0 reacties

Met dank aan Michel kwam ik op het volgende artikel over Linkedin.

Vooral de volgende quote viel mij erg op:

Although the news today is fairly ho-hum, what was new and interesting was that LinkedIn claimed a demographic that compared favorably to Wall Street Journal (WSJ) – LinkedIn has an audience that is both younger (41 vs 48) and richer ($106k vs $98K). 

Gemiddeld 41 jaar oud en verdienen dus veel (106.000 dollar per jaar) geld. Natuurlijk, dat is Amerikaans of internationaal, maar het geeft wel iets aan. Zet daarbij de uitspraak van Jennifer Candee van SABMiller op het ERE Congres: Hoe hoger in de rangorde de man of vrouw zit, des te makkelijker hij of zij te vinden is in Linkedin, en je begrijpt waarom het medium zo aantrekkelijk is voor recruiters.

De voglende stap: wat gaan we doen met de API? Wat kunnen we er voor een interessante applicaties op bouwen?

Foutje of kapitaalvernietiging (van $ 15 miljard)?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 10 december 2007
  • in Recruitment nieuws, Social netwerk,
  • 3.215 views
  • 8 reacties

Facebook is in korte tijd een fenomeen geworden; het bedrijf wordt op dit moment gewaardeerd op $ 15 miljard. Dat is heel veel geld! De oprichter, Mark Zuckerberg, is 23 jaar en is, op basis van de huidige waardering, $ 5 miljard waard. Dat is nog steeds heel veel geld! Maar Mark lijkt er niet helemaal zeker van dat hij die waardering vast kan houden, gezien het nieuws van Valleywag dat hij (pre-IPO) al een klein deel van zijn aandelen heeft verkocht. Voor $ 40 miljoen. Nog steeds heel veel geld…

En Mark is niet dom. Hij weet dat Facebook, en daarmee alle sociale netwerken, in het oog van de Web 2.0 storm terecht zijn gekomen. Nu is alles rustig en zonnig, maar dat kan wel eens heel snel veranderen.

(meer…)

Ik heb het door

  • Floor Drees
  • 9 december 2007
  • in Gen Y,
  • 1.431 views
  • 0 reacties

The Secret is momenteel de succesvolste zelfhulpmethode. Geluksgoeroe Byron Katie heeft een spirituele rage onketend die gelukszoekers overal ter Westerse wereld in de greep houdt. Want: wat je echt wilt ‘gewoon’ vragen aan het universum en het dan potverredrie nog krijgen ook, wie wilt dat nou niet?

De filosofie achter deze volgens aanhangers essentiele levenstoevoeging is geen hersenbreker. The Law Of Attraction is gebaseerd op het principe van de dualiteit is een van de eerste scheppingprincipes, die ervan uitgaat dat (meer…)

Privacy, advertenties & banen

  • Bas van de Haterd
  • 9 december 2007
  • in Online privacy,
  • 3.119 views
  • 2 reacties

Het onderwerp privacy is altijd een heikel punt in ons kleine kikkerlandje. Zo bleek afgelopen week maar weer toen Michel op HRlog een post schreef over Google’s aanval op de mobiele telefoon. Google weet straks waar je bent, of waar je mobiel is, waar je vrienden zijn (via Open Social) en hoe ver die van je vandaan zijn en nog veel meer. Nu heeft Google het ‘Do no evil’ principe, maar zoals Marc Drees terecht stelt: macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut. Maar in het geval van google moeten we daar even een tweetal nuances maken. Ten eerste: tot nu toe gaat het goed en ze hebben al een tijdje absolute macht. Dus misschien is google wel de uitzondering op de regel. Maar nog belangrijker: de macht van google komt van… ons. Het moment dat wij besluiten over te stappen naar een andere search engine of besluiten geen gebruik meer te maken van de open social netwerken, is de macht weg. Vergeet niet, veel van de eerste generatie webbedrijven zijn inmiddels marginaal geworden. Yahoo in Nederland is een marginaal bedrijf, wie kent Exite, Altavista en Ricardo nog? Dus de machtsposities van bedrijven zijn veel beperkter dan voroheen, maar toch is er een terechte angst daar.

Terug naar het verhaal. Zoals mogelijk bekend hecht ik minder waarde aan mijn privacy dan de gemiddelde Nederlander. Ik geloof bijvoorbeeld dat anoniem reageren op zakelijke weblogs geen goede zaak is. Als je niets te verbergen hebt, verberg je dan niet. Maar zoals afgelopen week aangegeven: begin maar met reageren, dan komt dat niet-anoniem reageren vanzelf (hoop ik). (meer…)

Berichten paginering

1 … 1.052 1.053 1.054 … 1.072
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1705 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1548 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1393 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1323 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1183 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    920 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    884 keer bekeken

  • Brekend: Oekraïnsche chirurg weer aan het werk dankzij skills-based matching!

    852 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    822 keer bekeken

  • Werkloosheid stijgt in september 2025 naar 4,0%

    782 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

  • :
    Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    Edwin Vlems

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas