Vandaag publiceerde CBS de conjunctuurklok van april 2013 en het beeld is zo mogelijk nog slechter dan een maand geleden. Gelukkig kunnen we ons nog vashouden aan het groene waas van Rutte, anders was deze conjunctuurklok nauwelijks te verteren geweest:
Randstad: resultaat Q1 is slecht
Randstad kwam vanochtend voorbeurs met haar resultaat over het eerste kwartaal van 2013. En hoewel het persbericht een ronkende titel draagt (Q1 2013: good start of the year strong efficiency improvements) is het resultaat van de uitzender ronduit dramatisch te noemen. De omzet krimpt 4% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012; de brutowinst daalt zelfs met 7%.
Dus waarom die jubeltitel? Geen idee, maar dit zegt Ben Noteboom (CEO Randstad):
In line with the last two quarters, cost control in Q1 has been very effective, supporting further efficiency improvements. Profitability rose in HR Solutions, Professionals and Inhouse. Our people in Turkey, Japan, China, India, Brazil and North America achieved another quarter with good profitable growth.
Jawel, zo verbloem je een daling van je omzet met 4%. En die cost control heeft er niet voor kunnen zorgen dat de brutowinst dus nog harder daalde wat feitelijk betekent dat die efficiency improvements geen gelijke tred weten te houden met de omzetdaling.
O ja, en met dit resultaat doet Randstad het iets beter dan Manpower
USG People ‘uniformeert’ merkenportfolio
We hadden natuurlijk al het bericht dat USG People een meerderheidsaandeel in Adver-Online had genomen, maar er was eerder deze week ook de aankondiging dat de uitzender haar merkenportfolio in het professionals segment gaat uniformeren:
De huidige merknamen USG Innotiv, USG Juristen, Legal Forces, Control, Financial Forces, HR Forces en USG Capacity worden samengebracht onder het overkoepelende merk USG Professionals en hernoemd in lijn met de markt- en vakgebieden: USG Engineering Professionals, USG Legal Professionals, USG Finance Professionals, USG HR Professionals, USG Marketing, Communication & Sales Professionals, USG ICT Professionals en USG Science Professionals.
Het kan aan mij liggen maar ik vind het er niet eenvoudiger op geworden. Het vakgebied inklemmen tussen de woorden USG en Professionals zorgt misschien voor een zekere uniformering maar zorgt tegelijkertijd voor een tenenkrommende naam als USG Marketing, Communication & Sales Professionals. Dat wordt een heel klein font of een oversized visitekaartje…
O ja, dit is volgens USG People ook nog een belangrijke stap in haar herijkte strategie. Da’s toch mooi…
Employer branding als noodzakelijk kwaad, eh, voorwaarde
Op RecruitmentMatters beginnen over employer branding, is ongeveer hetzelfde als een leeuwenkooi binnenwandelen in de vleesjurk van Lady Gaga. De kans dat je het er ongedeerd vanaf brengt, is klein. Maar omdat het onderwerp ook voor de die hardest online recruitmentfanaat of Big Data-gelovige van belang is, waag ik het er op. Niet in het minst omdat het een ernstige misvatting is dat employer branding slechts een softe hobby zou zijn van mensen die niet kunnen rekenen, liefst de hele dag zwelgen in vaagtaal of bang zijn voor computers. De online techniek van de afgelopen jaren heeft recruitment veel gegeven, maar de nadruk die is komen te liggen op het proces, dreigt het vak van een wezenlijke dimensie te beroven.
Main Capital verwerft meerderheidsbelang in Connexys
Op een druilerige dinsdagochtend kan je dus zomaar worden overvallen door een meer dan opvallend bericht: Main Capital Partners heeft via haar fonds Main Capital III een meerderheidsbelang genomen in Connexys. Deze investering past in de strategie van het fonds die is gericht op gevestigde en groeiende software bedrijven in de Benelux met schaalbare internationale business modellen.
Oftewel; Connexys goes global. Of op zijn minst internationaler dan nu het geval is. Dit is wat het persbericht hierover zegt:
Main Capital investeert in Connexys om de groeistrategie verder te ondersteunen, welke ondermeer bestaat uit de uitbouw en professionalisering van het partnerkanaal, internationalisatie gebaseerd op het Force.com [ontwikkelplatform van Salesforce.com] product en het verder bestendigen van de huidige marktleiderspositie door een uitgekiende product/markt strategie.
Hatseflats! Waarin een klein landje groot kan zijn, of misschien wel kan worden. En laten we eerlijk zijn, er komt verdomd veel bijzonder fraaie technologie uit ons landje. Dus zeg ik: Go Connexys, go!
In de verkoop
Laatst benaderde een goede relatie mij en vroeg: ‘ Heb jij enig idee wat een werving en selectiebureau waard is?’
Ik zei: ‘Ik heb wel wat meer informatie nodig om die vraag te kunnen beantwoorden.
Hoe lang bestaat het bureau?
Acteren ze generiek of specifiek?
Welke omzet en winst draaien ze?
Met hoeveel man?
Waarom zouden ze het willen weten?’
Werkloosheid nader bekeken
In een blog posting op Z24 heeft Mathijs Bouman een verhelderend inkijkje gegeven in de oorzaken van de sterk oplopende werkloosheid in Nederland. Waarbij Bouman met name stilstaat bij de ontwikkeling van de niet-werkende beroepsbevolking en de impact die dat heeft op de werkloosheid. En die blijkt relatief groot te zijn.
In onderstaande grafiek is de procentuele verandering van de (niet-)beroepsbevolking over de afgelopen 10 jaar weergegeven:
Procentuele verandering van de omvang van de beroepsbevolking (blauw) en niet-beroepsbevolking (rood), jan 2003 – mrt 2013. Bron: CBS, RecruitmentMatters
Vacaturesite top 10: opschudding in de top 10
Als gevolg van een aantal correcties zijn Joof en Megajobs uit de Vacaturesite top 10 weggevallen. Hun plaatsen zijn ingenomen door LinkedIn en Vacaturevijver. Daarmee is de top 10 aardig door elkaar geschud hoewel de top 5 de afgelopen tijd juist zeer stabiel lijkt te zijn. Met Jobbird nog altijd als absolute aanvoerder van het veld.
Het aantal vacatureplaatsingen is ondertussen 21,2% lager in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden; een zeer groot verschil. Met name omdat het volume aan unieke vacatures 2,4% hoger is in vergelijking met vorig jaar. Waardoor ik maar blijf twijfelen aan de betrouwbaarheid van de onderliggende data…
Verdwijnt Revl stilletjes van het podium?
In de afgelopen weken hoorde ik geruchten dat Revl te koop zou zijn en ondertussen gaat Dennis Albinus volgens zijn LinkedIn profiel sinds deze maand niet langer als CEO van Revl door het leven. Wat lijkt te duiden op een stil einde van het online career platform. Julian van de Steeg is volgens zijn LinkedIn profiel overigens nog altijd managing director van Revl.
Revl is/was onderdeel van de AamigoO Group, het beursfonds dat ondertussen zelf uiteen is gevallen, en ging medio juni 2012 in private beta om bijna zes maanden later pas publiekelijk te lanceren. Revl lijkt sindsdien geen tractie van enige betekenis te hebben ontwikkeld. Het zou me dus niet verbazen als de site inderdaad te koop is. De vraag is echter of er iemand interesse heeft om Revl te kopen? En zo ja, waarom?
