Hoe doen onze vacaturesites het op financieel gebied?
Enkele dagen geleden bleek dat de grote vacaturesites in de VS (Careerlbuilder en Monster) bepaald geen goed eerste kwartaal hadden gedraaid. Beide sites rapporteerden een daling van de omzet ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. Monster rapporteerde tevens een fors verlies. Careerbuilder rapporteerde buiten de omzet geen andere resultaten.
Maar hoe zou het met de grote Nederlandse vacaturesites zijn gegaan; dit eerste kwartaal? Gelukkig hebben we maar twee grote Nederlandse vacaturesites: Nationale Vacaturebank en Monsterboard. Tenslotte telt Werk.nl niet mee, want dat is geen commerciele site.
Harvey Nash ziet brutomarge licht stijgen
De Britse IT-dienstverlener Harvey Nash kwam op koninginnedag met de jaarcijfers over 2010. Dat het bedrijf zo vroeg is met zijn rapportage heeft te maken met het gebroken boekjaar: voor Harvey Nash houdt dit jaar al op 31 januari 2010 op. De gerapporteerde cijfers zijn daarmee net niet helemaal vergelijkbaar met die van concurrenten in de detacheringsbranche.
Niettemin geeft de omzetdaling van Harvey Nash aan dat de malaise ook in de detachering groot is. De detacheerder, bemiddelaar voor zzp’ers, werving- & selectiebureau en contractbeheerder, zag zijn omzet dalen met ruim 10%, tot GBP 376 miljoen, ofwel EUR 422 miljoen.
Goed nieuws voor Harvey Nash is wel dat de brutomarge alweer in de lift zit. Dat blijkt uit deze grafiek, waarin we ook de omzetontwikkeling per halfjaar tonen.
De Nederlandse dochter – een van de grotere spelers in de IT-detachering – loopt echter sterk achter.
Eurostat: werkloosheid blijft 10% (en gaat verder stijgen…)
Gisteren kwam Eurostat met haar cijfers over de stand van de werkloosheid in Europa. Binnen de Eurozone blijft de werkloosheid op 10% staan, gelijk aan vorige maand. Voor een aantal Eurozone landen en de UK ziet de ontwikkeling van de werkloosheid er als volgt uit:
Eurostat: Werkloosheid geselecteerde landen (april 2008 – maart 2010)
Breaking news: vacatures in april
April 2010 is verleden tijd en dat betekent dat we de balans op kunnen maken van de ontwikkeling van het vacaturevolume van de afgelopen maand.
Helaas valt er nog altijd geen groei te melden, maar ten opzichte van april 2009 is de daling slechts 3,8%. En dat is zo’n 5.000 vacatures. Daarmee is deze daling de kleinste sinds december 2008.
Met andere woorden, het lijkt erop dat we zo’n beetje de bodem hebben bereikt. De belangrijkste vraag is nu; is het een stevige bodem of lopen we het risico hier doorheen te zakken?
Dankzij PIIGS duiken we bijna de volgende recessie in
Zo langzamerhand besteden de traditionele media ook enige aandacht aan de financiele problemen in de Eurozone. Maar het lijkt bij de economische redacties nog altijd of deze situatie een ver van ons bed show zijn. Ondertussen is in de echte wereld een slagaderlijke bloeding aan de gang.
Griekenland kan geen geld meer lenen op de open markt. Portugal, Spanje, Italie en Ierland zijn hier ook al (bijna) aanbeland. Deze vijf landen (kortweg aangeduid als PIIGS) gaan al in 2010 maar ook in volgende jaren een enorme impact hebben op onze economie. Een enorm negatieve impact wel te verstaan.
iPhone app Banen.nl: mager zesje
Recent is Banen.nl met een iPhone app op de markt gekomen. Deze vertical search engine is tevens een greenfield van VNU Media. En daarmee een testomgeving voor features die bij gebleken succes in Nationale Vacaturebank en/of Intermediair terecht kunnen komen.
De vraag is dus of deze iPhone app iets toevoegt aan de reeds bestaande app van Nationale Vacaturebank. En ik ben natuurlijk vooral benieuwd hoe deze applicatie het doet ten opzichte van de iPhone app van Indeed. Tenslotte is ook Indeed een vertical search engine
Vacaturesites in zwaar weer
Gisteren publiceerde Monster haar resultaten over het eerste kwartaal. Slechte resultaten. En aanzienlijk slechtere resultaten dan haar grootste concurrent: Careerbuilder. Zoals uit onderstaande grafiek ook duidelijk blijkt. In de grafiek wordt de procentuele groei/daling van de omzet van het 1e kwartaal van 2010 vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2009:
Resultaatontwikkeling grote vacaturesites Q1 2010 t.o.v. Q1 2009
Monster: resultaten Q1 2010
Monster heeft vanavond de resultaten over het eerste kwartaal van 2010 bekend gemaakt. En de cijfers zijn ronduit slecht:
Monster: Omzetontwikkeling Q1 2008 – Q1 2010
Desondanks is Monster bijzonder optimistisch over de resultaten van het eerste kwartaal en de verwachting voor de rest van het jaar. Redenen: bookings en 6Sense…
DARRL: bijzonder warrig
Gisteren ontving ik een persbericht met de volgende titel: DARRL zorgt eindelijk voor een goed beeld van de werving- en selectiebranche
Nou, wie wil dat niet, denk ik dan. Maar wat een vreemd woord, dat DARRL. Wie of wat is dat dan? En hoe krijg ik daarmee een goed beeld van de W&S branche?
Voldoende vragen dus en daarmee de hoogste tijd voor een nader onderzoek.

