Reclames en weblogs mixen niet.

Reclames. Ik heb er een hekel aan. En reclames op verkeerde plaatsen (schaars geklede dames op groot billboard naast de snelweg) of verkeerde momenten (tijdens film op TV) zijn helemaal irrirant. Zij het om volstrekt verschillende redenen.

Reclames op weblogs zijn minstens zo irritant. En een belediging aan het adres van de regelmatige lezer. Waarom?

Als lezer ga ik naar een weblog om nieuwe artikelen te lezen, reacties van andere lezers door te nemen en eventueel zelf een reactie te plaatsen. En met regelmatig snuffel ik rond op nieuwe weblogs om te zien of er interessante artikelen te vinden zijn.

Maar de user-generated content is de strijd met de alles overwoekerende reclame langzaam aan het verliezen. De echte informatie wordt van boven, onder, links en rechts verdrongen door draaiende, pratende, felgekleurde onzin.

Reclames op een blog zijn te categoriseren naar hun irritatiegehalte.

En dat zijn in oplopende volgorde:

  • Reclames in de sidebar(s). Populaire weblogs lijken vrijwel alle vrije ruimte in hun sidebars ‘above the fold’ te vullen met reclame. Waar ik vroeger direct relevante informatie kon vinden (archief, zoekfunctie, laatste reacties, etc.) springt je nu een bewegende kleurenexplosie tegemoet. Ten gunste van de inkomsten, ten nadele van de lezer. Hieronder een voorbeeld van Read/Write Web:

Read/ReadWeb: reclames in sidebars

  • Reclame aan de bovenkant van een weblog. Laat de lezer gewoon maar verder naar beneden scrollen; de adverteerder gaat voor. Onderstaande, wel zeer armoedige variant, is van TechCrunch. Toch bepaald niet de eerste de beste. En ook nog eens een buitengewoon kritisch blog; over anderen wel te verstaan…

Google ads... 

  • Reclames tussen blog entries (op de Homepage). Waardoor je soms moet raden: is dit een blog entry, of is dit een reclame? Fijn!

Reclames tussen blog entries

  • Reclames na een blog entry. Waardoor je lekker nog verder moet scrollen naar de reacties. Wat dacht je van deze, waar de reclame uiting net zo groot is als de blogposting…

reclame na posting

  • Reclames die uitklappen als je er per ongeluk met je muis overheen beweegt. Brrrr.. Weg tekst!

uitklappende reclame

  • Reclames die zomaar verschijnen, precies over een stuk tekst dat je aan het lezen bent. Welke idioot denkt dat je hiermee klanten trekt. Die persoon heeft ongetwijfeld frontale lobotomie ondergaan. Stop hiermee!

Spontaan verschijnende reclame

Reclames op weblogs zijn heel erg lelijk. In vrijwel alle gevallen wordt het design van de weblogs volledig verknald door al die troep. Kerstbomen zijn het geworden. En wel hele lelijke!

Maaar reclames op weblogs zijn vooral een belediging aan de lezer. En die belediging leest als volgt:
Mede dankzij uw bezoek willen adverteerders op mijn weblog adverteren. En daar ben ik blij mee. Zo blij zelfs dat ik die adverteerders de beste plekken op mijn weblog geef. Waardoor u meer moet zoeken en scrollen dan vroeger om dezelfde informatie te vinden. Maar u betaald mij niet, en de adverteerder wel. Ciao.

Vanaf deze plaats natuurlijk een verontschuldiging voor alle reclame in deze blog posting. Maar ik kan u verzekeren dat het wat ons betreft bij deze ene uitspatting zal blijven!

Geef een reactie

6 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Reclame is enkel irritant als het interumperend is en niet relevant.

    Elke vorm van massa marketing is SPAM. En daarmee dus irritant.

    Google adwords zijn soms best waardevol, ook voor de lezer, grappig genoeg. Gewoon omdat ze goed getarget kunnen zijn (niet altijd, soms, is nog verbetering mogelijk).

    Advertenties van b.v. agendi.nl op marketingfacts vind ik zelfs nuttig. Waarom? Omdat ik graag weet welke congressen er zijn op het vakgebied. Alleen moeten ze wel 100% relevant zijn, en daar moet je dus voor zorgen.

    StepStone die RM zou sponsoren, kán relevant zijn, maar de manier waarop is waar het om gaat. Wat zit er voor de bezoekers in? Korting op een posting van een vacature? Misschien dat het dan relevant wordt, niet? Dat is het grote probleem, we stoppen elke cent in de media en niet in de potentiële klant. Een goede verdeling zou key moeten zijn.

  • Marc Drees
    says:

    @Michel:
    Nou, ik zou HRlog bepaald geen kerstboom noemen! En je hebt een klein beetje irritatie toegevoegd in de sidebars door de Google ads; waarvan de meeste ook nog eens ‘below the fold’. Houwen zo! 😉

    Vacatures op een weblog over HR en recruitment vind ik niet in de categorie reclame vallen. Zolang die vacatures maar relevant zijn voor de doelgroep van HRlog

  • Marc Drees
    says:

    Damn! Niet de eerste keer dat ik mijzelf in de voet schiet!! 😉

    Maar je hebt het helemaal juist Gijs. RecruitmentMatters voert geen reclame, hoewel we zo langzamerhand lekker in de kijkcijfers groeien. Een weblog is om te lezen en te participeren, niet om op te tuigen.