Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

Logo ABN-AMROGisteren heb ik aangekondigd om weer eens reviews van vacaturesites te gaan schrijven. En daarvoor heb ik gekozen om de door Getnoticed op hun website genoemde werken-bij sites als eerste te gaan bezoeken. En dat leverde geinteresseerde reacties op van Randy Cillekens (Randy is bobo bij Getnoticed) en Jelmer Zuidema (Jelmer is bobo bij Roadtrip). En beide bobo’s hebben wel eens iets gelezen over user experience. Of, zoals wij ux-experts binnen het recruitment domein, liever spreken over candidate experience. Hoewel dat natuurlijk niet perse correct is, want wanneer gaat een user experience over in een candidate experience? Precies, aan de achterkant van een vacaturesite (of in dit geval, werken-bij site), oftewel het sollicitatieproces. Maar ik dwaal af.

Het lijkt me heel erg leuk om met Cillikens en Zuidema te gaan kijken naar werken-bij sites, maar we moeten alleen nog wel even met elkaar afspreken hoe we dit gaan doen. Ik doe in deze blog posting een voorzet, door de werken-bij site van ABN AMRO te becommentariëren. Van homepage tot en met de automatische bevestiging van mijn sollicitatie (met excuses aan ABN AMRO voor mijn fake sollicitatie, maar dat staat tegenover dat ik bij jullie bankier…). Ik stel me zo voor dat we op basis van dit voorbeeld wat kunnen plussen en minnen om tot een “definitieve” opzet te komen. Om vervolgens wervend Nederland te kunnen helpen naar vacaturesites (waartoe werken-bij site natuurlijk behoren) toe te groeien die door bezoekers, op zoek naar een baan, met gejuich worden begroet. Me dunkt een goedaardige ambitie!

Ik heb ervoor gekozen om een heel simpele journey af te lopen. Ik heb me daarvoor gehuld in de persona van de eeuwige werkzoeker die als een gevolg van deze ervaring deskundig en kritisch is op elke stap in deze journey. De journey begint met de behoefte aan een baan, het doel om op een passende baan te solliciteren en de wetenschap dat ABN AMRO een werken-bij site heeft. Onze werkzoeker typt het volgende in: werkenbijabnamro.nl.
De homepage
En daar begint de journey:
Homepage – Werken bij ABN AMRO
Homepage – Werken bij ABN AMRO

Ik laat de header/global navigation en de ferme footer volledig buiten beschouwing.
De site toont zich met een groot groen vlak met twee zoekvelden (WAT en WAT…) geflankeerd door een video en onder dat vlak zes afdelingen die door een foto worden verbeeld. Maar daar ben ik helemaal niet in geinteresseerd, ik zoek een baan. Wel vallen de volgende dingen mij op:

  • Een vergrootglas icoon als zoek knop (waarom? Wat als daar de tekst zoek (inderdaad zonder hoofdletter) zou staan?
  • Aantal vacatures gemeld (altijd fijn om te weten, geeft me een beetje gevoel of ik hier iets kan vinden)
  • Geen open sollicitatie mogelijkheid vermeld (waarom niet?)
  • Een alternatieve zoekingang op vakgebied (fijn, maar zonder #vacatures, waarom niet?)
  • Geen andere alternatieve zoekingangen (ervaringsniveau, opleiding, … waarom niet?)

Aangezien ik een baan wil vinden, negeer ik de inclusieve video en duik meteen op de twee zoekvelden (WAT en WAT…, met als volgend tussenresultaat:
Homepage, zoekfunctie – Werken bij ABN AMRO
Homepage, zoekfunctie – Werken bij ABN AMRO

Daar word ik droevig van. Mijn invoer geeft (ook na drie tekens) geen suggesties voor zoektermen, met daarbij het aantal vacatures wat bij iedere zoektersuggestie kan worden gevonden. Dat zou me enorm kunnen helpen om te bepalen  op welke suggestie ik wil klikken en/of ik nog meer letters wil invoeren. Verder is het tweede zoekveld geen WAAR zoekveld maar een specifiek WAT zoekveld, voor vakgebied. ABN AMRO wil blijkbaar heel graag dat ik een vakgebied kies. Want vlak onder de twee zoekvelden staan tenslotte toch ook al die zoekvelden? Ja, maar het aantal vakgebieden binnen het tweede WAT zoekveld is groter dan de zes vakgebieden die met een afbeelding worden getoond… Jawel, er zijn namelijk 13 vakgebieden… Denkt ABN AMRO dat meer dan zes plaatjes het bevattingsvermogen van de bezoeker te boven gaat? Verder toont ABN AMRO geen aantallen vacatures bij de vakgebieden. Gemiste kans

Het zoekresultaat
Zo ziet het vacature zoekresultaat er uit:
Vacature zoekresultaatpagina – ABN AMRO

Vacature zoekresultaatpagina – ABN AMRO

Het spijt me oprecht voor al die hatelijke rode rechthoekjes, maar eerlijk is eerlijk, dit is een behoorlijk beroerde pagina, met uitzondering van de vermelding van aantal vacatures bij de facets Werkervaring, Aantal uren, Werkniveau en Land. Maar waarom worden er checkboxes voor de facetwaardes getoond als ik maar één optie per facet kan solliciteren? Dat zijn dan ineens fopknoppen geworden (vandaar het rode kader om de facetwaardes van Werkniveau). En dan zijn er nog de dropdowns van Vakgebied en Regio, waar de geen aantal vacatures wordt getoond. Waarom niet?

En dan het zoekresultaat zelf. Per vacature wordt er een plaatje (?) en de kerngegevens van de vacature getoond. Alleen zijn de kerngegevens verdeeld over het plaatje (waar soms nauwelijks leesbaar) de locatie wordt getoond en het tekstvak daaronder waar afdeling/vakgebied, ervaring (met een bizar icoontje), aantal uur en werkniveau worden getoond. Met als glanzend afwezige gegevens: opleidingsniveau en salaris.

Zoeken vind ik langzaam, waarbij het deselecteren van een facetwaarde langer duurt dan het selecteren. Voor de goede orde; voor zo’n kleine dataset (128 vacatures) verwacht ik dat dit zonder latency gebeurt. Maar misschien ben ik verwend.

En als voorlaatste: waarom zet ABN AMRO het zoekveld voor vakgebied op de homepage achter het (eerste) zoekveld voor WAT, maar doet ze dat niet op de vacature zoekresultaatpagina? Inconsequent en nodeloos verwarrend.

Als laatste de twee knoppen: Bekijk vacature en het hartje icoon. Op de homepage wordt een icoon gebruikt om te zoeken, op de zoekresultaatpagina heeft de knop een tekst (waarom met een hoofdletter). Inconsequent. En waarom dan wel weer een hartje, in plaats van bewaar?

Vacature detailpagina
Ik klik op een willekeurige vacature en ziedaar, de vacaturedetails:
Vacature detailpagina – ABN AMRO
Vacature detailpagina – ABN AMRO

Weer een lekker groen veld en een fotot (van een vakgebied?) waarmee relevante informatie lekker below the fold wordt gedrukt. Nu is er ineens wel ruimte om het salaris te noemen, en verder is er een kolom met boilerplate teksten (Waarom ABN AMRO?), één skill (We vragen). De In het kort informatie van de vierde kolom en een tweetal knoppen zit in de weg van de informatie die daaronder staat (Liever persoonlijk advies). Want die informatie wil iedere weldenkende bezoeker above-the-fold zien. Maar nu is daar niets van te zien. En als je op de knop Solliciteer klikt dan schiet je er zo snel langs dat je heet niet gaat zien…

Dit keer hebben we een call-to-action waar een icoon (papieren vliegtuigje) met een tekst (Solliciteer) wordt gecombineerd. Oftewel: homepage heeft een knop met alleen een icoon, de vacature zoekesultaatpagina heeft een knop met alleen tekst, en de vacature detailpagina heeft een knop met tekst + icoon. Verder heeft het hartje icoon ineens tekst gekregen (Opslaan). Iets verder op de pagina zit een knop met wederom een hartje icoon en de tekst Bewaar vacature. Wat mij betreft is de verwarring hiermee compleet…

We gaan naar het sollicitatiefomulier:

Vacature detailpagina, sollicitatieformulier – ABN AMRO
Vacature detailpagina, sollicitatieformulier – ABN AMRO

ABN AMRO vraagt om een telefoonnummer (verplicht), terwijl dat nummer niet noodzakelijk is voor het directe vervolg. Het is beter om het dan niet te vragen. Verder vraag ABN AMRO om een motivatiebrief. Lieve Gemini, maakt mij een persoonlijke motivatiebrief (zie mijn cv) voor het bedrijf ABN AMRO (zie de vacature), het liefst met één spelfout. Maar goed, soms is ouderwets misschien ook waardevol.

Waarom laat je een link (privacy statement) in hetzelfde lettertype zien als reguliere tekst? Zodat niemand er op klikt. En, een heel klein beetje bitneukerig, waarom staat er een punt achter privacy statement?

Mooi is wel de enkelvoudsvorm Verstuur sollicitatie, alleen jammer van die hoofdletter.

En WAAROM STAAN ER VERGELIJKBARE VACATURES onder de primary-call-to-action? Wil je van een (bijna) sollicitant een niet-sollicitant maken? Hier kan mijn hoofd echt niet bij. Maar misschien ben ik te oud voor dit vak.

En dan nog deze pet peeve:

Vacature detailpagina, sollicitatieformulier, 2 – ABN AMRO
Vacature detailpagina, sollicitatieformulier, 2 – ABN AMRO

Velden worden hier één voor één gecontroleerd nadat ik op de knop Verstuur sollicitatie heb geklikt. Allemaal tegelijk en dat wanneer de focus van een veld wijzigt.

Ik heb ondertussen op Verstuur sollicitatie geklikt en dat levert me deze pagina op:

Vacature detailpagina, sollicitatieformulier, CAPTCHA – ABN AMRO
Vacature detailpagina, sollicitatieformulier, CAPTCHA – ABN AMRO

Heb ik al weleens verteld wat voor absolute teringhekel ik heb aan CAPTCHA’s? IK geloof het wel. Die dingen waar je wordt verwacht om aan een robot te bewijzen dat je een mens van vlees en bloed bent. Met een stijgende bloeddruk als een gevolg daarvan. Val mij niet lastig met auto’s en brandkranen maar laat me mijn sollicitatie completeren. @%$*&!. Na verificatie krijg ik dit te zien:
Vacature detailpagina, sollicitatieformulier, 2 – ABN AMRO
Bedankt voor de solliciatie – ABN AMRO

Binnen 10 werkdagen? Dat noemen we ook wel twee weken! Is het ziekteverzuim van de recruitmentafdeling soms torenhoog? Goeie god, rond de Kersttijd worden pakketjes nog sneller bezorgd, en die bezorgers hebben het aanzienlijk drukker…

En weet je wat er in dat tweede rode kader zou moeten staan? VERGELIJKBARE VACATURES!

Vacatures die je ook nog leuk zou kunnen vinden…

Toon me vergelijkbare vacatures!!! Dit is het moment, ik ben uit mijn focus, ik heb mijn sollicitatie verstuurd en sta open voor nieuwe indrukken. Maar nee…

En dan is er nog de automatische e-mail reactie op mijn sollicitatie:
E-mail reactie op sollicitatie – ABN AMRO
E-mail reactie op sollicitatie – ABN AMRO

Met een quasi leuke tekst, met een persoonlijke afsluiting die ik om privacy-redenen geblurred (geblurt) heb. Ik zou nooit adviseren om een quasi leuke tekst in een sollicitatiebevestiging op te nemen. Wel een echt leuke. En dan alleen als het past. Wat bijna nooit het geval is. Tenzij je clown solliciteert bij een grappenmaker (inderdaad, deze poging is ook quasi leuk. Of cringe, want ik wil graag modern klinken).

En dan nog dit detail:
E-mail reactie op sollicitatie – ABN AMRO
E-mail reactie op sollicitatie, 2 – ABN AMRO

Zien we het? NO REPLY. Stel je toch eens voor… sollicitanten die op een mailtje gaan reageren? Dat kunnen we niet hebben, natuurlijk.

En dit was het voorlopig. Blijkbaar moet ik 10 dagen op mijn handen zitten, als ABN AMRO tenminste mijn enige hoop is. Maar dat is het natuurlijk niet. Alleen al van Getnoticed zijn er nog 13 andere werken-bij sites waar ik mijn geluk kan proberen. En ik durf te wedden dat er wel eentje is die sneller reageert. Als ik na 10 dagen een reactie heb laat ik het natuurlijk weten. En dan laat mijn eeuwige edoch kritische werkzoeker ook nog even weten wat hij/zij/x ervan vondt.

Appendix
Voor diegenen die meer willen weten over het primaire proces van een werkzoeker die een baan wil vinden via een vacaturesite is hieronder in een uitputtende hoeveelheid detail beschreven wat hierbij allemaal komt kijken, vanuit een ux-perspectief. Helemaal gratis en voor niets. Omdat het bijna Sinterklaas is:

Geef een reactie

2 Comments
  • Maarten
    says:

    ongelukkig moment om te solliciteren bij de ABN gezien de ontslagen neem ik aan dat men enkel intern zoekt en deze werken bij site geen aandacht geeft .

  • Edwin Ronald ten Veen
    says:

    Weer een top prestatie geleverd Marc waarin je duidelijk laat zien hoe het niet moet. Soms heb ik het gevoel dat het publiek die dit zou moeten lezen je stukken niet lezen, of gewoon negeren, want in veel gevallen veranderd er niet zo veel bij de door jou onderzochte sites. Alleen de slimmerikken hebben schijnbaar een “Aha Erlebnis” want ik mij herinneren dat sommige bij een revisit door jou zaken hebben aangepast vanuit zelf verkregen inzichten, maar niet volgens jou richtlijnen/adviezen.
    Waarom zien we toch zo weinig gebruik van gezond verstand terug in site inrichting en functionaliteit?
    Mijn persoonlijke mening? Het is teveel werk.

    De waarheid is als poëzie.
    En iedereen haat poëzie. (M. Twain)