GRC dag 1: Building the Employee Brand

Logo en logotype GRC 2008 De eerste bijdrage van de Global Recruitment Conference. En ik wordt al meteen met een probleem geconfronteerd.

Want er zijn drie workshops: Kevin Wheeler, met de Future of Talent; Glenn Gutmacher met geniepige zoekstrategieën, en Sophy Pern met Building the Employee Brand.

Dus heb ik maar de laatste gekozen. Tenslotte heb ik nog genoeg gelegenheid om Kevin te horen spreken, en dat Google gemanipuleer van Glenn is niet mijn ding.

Masterclass: Building the Employee Brand
Een masterclass! Nou maar hopen dat ik daar in pas. Samen met Gordon Lokenberg zit ik achterin de klas; en niet om ongein uit te halen. Want alleen daar kunnen we onze laptops voeden.

Het is overigens een buitengewoon select gezelschap; 8 man/vrouw plus twee bloggers.

De presentatie
Sophy begint met een pijnlijk vergelijk tussen wat wordt uitgegeven aan consumer branding (EUR 50 per employee/year) en employer branding (EUR 0,50 employee/year). Interessant en schokkend.

Maar daar houdt het wel een beetje op. Voor mij althans. Want ik ben binnen gestapt met gedachten als personal branding (maar dan als interne marketing) en de impact van sociale media op employer branding. En daar gaat de presentatie helaas niet om.

Het is een veel te mechanisch employer branding verhaal; weliswaar met de nodige informatie, maar in mijn optiek volledig out-of-touch met de werkelijkheid van vandaag.

Employer branding is net als consumer branding geen éénrichtings-getoeter (meer). Het is tweeweg-communicatie. En als je als werkgever je niet in die ‘rommelige’ tweeweg communicatie stort dan heb je al die dure employer brand euro’s keurig weggegooid.

Ook al is dat veel minder geld dan de weggegooide consumer brand euro’s. Een geluk bij een ongeluk…

Slotgedachte
Het lijkt me een goede zaak als bedrijven een employer branding exercise niets slechts als een interne ontwikkeling beschouwen maar vooral hun doelgroep(en) in de mix betrekken. En dat als een continu proces beschouwen, niet als je even wat nodig hebt.

Crowdsourcing kan behoorlijk krachtig zijn.

Geef een reactie

3 Comments