VNU’s San Diego: een ‘sneak preview’

Maintenance Begin 2010 meldde Quintin Schevernels (COO VNU Media) dat VNU werkt aan een ambitieus project onder de codenaam: San Diego. Dit project behelst de bouw van een nieuw online recruitment platform waar op termijn Intermediair, Nationale Vacaturebank, InOverheid en InICT gebruik van gaan maken.

Enkele dagen geleden sprake ik met Schevernels over San Diego. En dat leverde natuurlijk een schat aan informatie op. Waaronder een bijzondere foto, gemaakt in de lift van het knisperend nieuwe VNU Media hoofdkantoor. Maar daarover later meer.

Van afnemer tot bouwer
Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe online recruitment platform wordt ook langzaam een eigen development team opgebouwd. VNU Media heeft ervoor gekozen voortaan zelf haar eigen applicaties te ontwikkelen en te onderhouden. De rationale hierachter is vrij simpel: als online recruitment specialist is er geen standaard recruitment pakket beschikbaar dat volledig aan de eisen en wensen kan voldoen of snel genoeg kan inspelen op veranderende omstandigheden. Ergo: je zal het zelf moeten doen.

Hier spreekt mogelijk ook de ervaring met Adicio een woordje mee. Intermediair is al jaren gebaseerd op de Careers Classifieds Software van Adicio. En Intermediair is natuurlijk niet de meest gebruiksvriendelijke site van het stel. En dan druk ik me nog bijzonder vriendelijk uit…

In dat licht is het overigens opvallend waar de naam San Diego vandaan komt. Het hoofdkantoor van Adicio ligt namelijk in Carlsbad (Californie); op een ferme steenworp afstand van San Diego. En dat is waarom het project deze naam draagt. Wat deze associatie precies betekent is onduidelijk maar ik heb een donkerbruin vermoeden…

Ambitie
San Diego moet een aantal behoeftes invullen. Allereerst wil VNU Media haar sites consolideren op 1 platform. Dit heeft ongetwijfeld kostenvoordelen maar de belangrijkste redenen zijn kwaliteit, flexibiliteit en ontwikkelsnelheid. Daarnaast moet het nieuwe platform tot een verbetering van de usability en met name de zoekkwaliteit leiden. Als laatste is er dan nog de informatiebehoefte op basis van het gebruik van de sites door zowel werkzoekers als recruiters. Aan die informatiebehoefte kan op dit moment door de verschillende sites onvoldoende worden voldaan. San Diego moet er dus voor zorgen dat er aanzienlijk meer informatie (eenvoudig en tijdig) beschikbaar gaat komen.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat hiervoor een apart datawarehouse wordt neergezet om zo niet alleen intern maar (op termijn) ook externe partijen te kunnen bedienen. En wie weet op termijn ook als een aparte omzetgenerator kan worden ingezet. Er zit tenslotte (over enkele jaren) een schat aan marktinformatie in die database…

San Diego geeft VNU Media ook de mogelijkheid om relatief eenvoudig meerdere verticals te lanceren. Til deze redenering een stap verder en VNU Media zou zelfs white label recruitment sites kunnen ontwikkelen voor derden…

Technologie
Enig licht speurwerk leert dat VNU de ontwikkeling van het platform volledig op basis van open-source componenten heeft afgestemd: Solr, REST, MySQL, MogileFS, Hadoop, Scribe, PHP, Zend.

VNU kiest daarmee een andere weg dan Monster enkele jaren geleden heeft gedaan. De laatste partij heeft zwaar geïnvesteerd in de overname van een leverancier van matching technologie (Trovix) en heeft vervolgens haar site volledig om deze nieuwe technologie van scratch opgebouwd. Een exercitie die meerdere jaren en rond de $100 miljoen heeft gekost.

VNU gaat daarentegen voor de relatieve low-cost optie van open-source. Met als belangrijkste component het open source enterprise search platform Solr, onderdeel van het Lucene project. Matching wordt blijkbaar niet als een noodzakelijk onderdeel voor de nabije toekomst gezien. Dat zal de resulterende zoekfunctionaliteit ongetwijfeld minder geavanceerd maken dan die van Monster. De kernvraag is echter of werkzoeker (en recruiter) dit als een gemis zullen ervaren. De implementatie van Monster verdient tenslotte niet bepaald de prijs voor de beste gebruikservaring. En dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.

Ik vind het desondanks opvallend dat VNU Media niet heeft gekozen voor een standaard matching oplossing (van bv. Actonomy, Burning Glass of WCC). Ik ga er nog altijd van uit dat matching technologie in de nabije toekomst een noodzakelijk onderdeel gaat worden voor grootschalige recruitment toepassingen. Dus ook voor grote vacaturesites en CV databases. Maar volgens Schevernels kan de behoefte van VNU Media met de door hen gekozen toolset worden ingevuld. Ik ben benieuwd.

Tijdspad
Het tijdpad is gehuld in nevelen. Waarbij volgens Schevernels bij een eerste verschijnen (buiten verbeteringen in usability en zoekfunctie) niet teveel noviteiten verwacht mogen worden. Het is vooral de bedoeling de verschillende sites op hetzelfde platform te brengen. Pas daarna gaat gewerkt worden aan allerhande nieuwe functies. Echte innovaties uit het VNU lab zullen dus nog geruime tijd op zich laten wachten. Bummer!

Wel is duidelijk dat Intermediair de eerste site zal zijn die zich in de geheel nieuwe jas van San Diego gaat tonen. Een logische keus gezien de beperkingen die de huidige site met zich meebrengt.

‘Sneak preview’
En als afsluiting ook nog even een ‘sneak preview’ van San Diego:

Foto lift verdiepingen VNU Media

Dit is de beloofde foto die ik in de lift van het nieuwe hoofdkantoor van VNU Media heb genomen. En daar staat het: op de 7e verdieping zit het project San Diego. Gezien de grootte van elke verdieping kan je daar een middelgroot software bedrijf huisvesten. Ongetwijfeld de reden waarom Schevernels zich haastte te zeggen dat San Diego zeker niet de hele verdieping in beslag nam, of zou gaan nemen…

Tenzij VNU Media uiteindelijk een bouwer van white label recruitmentsites wordt. Dan kan ze misschien Adicio wel voorbij steken. Waarmee misschien wel de associatie met de naam San Diego kan worden verklaard… Overigens is dit volgens Schevernels absoluut geen onderdeel van VNU’s ambitie. Die is ‘beperkt’ tot het worden van de sterkste online recruitment speler in Nederland. Waar VNU Media natuurlijk al aardig mee bezig is…

Nawoord
Hoe dan ook, het is nog onduidelijk wanneer er iets van San Diego zichtbaar gaat worden via de geheel vernieuwde Intermediair site. Maar ik zal natuurlijk mijn uiterste best doen om al in de tussentijd nog meer sneak previews naar buiten te smokkelen. En meer te weten te komen over een eventuele releasedatum van de nieuwe Intermediair site.

Wordt dus ongetwijfeld vervolgd…

Geef een reactie

4 Comments