Monster’s groei vertraagd door … slecht weer?

Logo Monster Het ‘extreme’ winterweer in Europa en de VS lijkt een populaire schaamlap te zijn voor bedrijven die minder dan verwachte financiele resultaten over het 4e kwartaal van 2010 moeten melden. En verdomd; ook Monster was hier geen uitzondering op. Sal Iannuzzi (CEO Monster) claimde gisteren dat de relatief tegenvallende resultaten voor Monster’s verwachte omzet middels Bookings het gevolg waren van het slechte weer. Hoe verzin je het?

Tegelijkertijd ontkende Iannuzzi dat deze tegenvaller veroorzaakt zou kunnen worden door de impact van sociale media op de wijze waarop recruitment afdelingen hun budget voor 2011 alloceren. Dat kan Iannuzzi natuurlijk niet met zekerheid zeggen en ik durf te wedden dat Monster ook niet bepaald blij is met de IPO van LinkedIn. Maar dit terzijde…

De bottom line is dat het resultaat van Monster over het vierde kwartaal tegenvalt. En dat is als CEO natuurlijk nooit leuk om te melden. Het is alleen bijzonder kinderachtig van Iannuzzi om vervolgens complottheorietjes de wereld in te slingeren:

Clearly agitated about the direction of recent coverage, Iannuzzi hinted at an undeclared agenda behind some of the stories, which, he said, included comments from uninformed individuals.

One article — he didn’t mention any names or specifics — contained a claim that certain named companies had reduced their job board spend, presumably with Monster. Iannuzzi said the truth is that one of the companies actually increased its spending by 85 percent. He refuted another statement that claimed yet another reduction by another company. It, too, Iannuzzi said, had increased its job board spending.

Ik durf te wedden dat Iannuzzi hier refereert aan de presentatie van de Noord-Amerikaanse marketing directeur van Adecco, Ed Blust. Die tijdens een presentatie aan investeerders in september 2010 onder meer het volgende zei:

Adecco cut spending on paid sites by two-thirds between 2007 and 2009, from $6 million to $2 million

Blust vergeet hier gemakshalve bij te vermelden dat tussen 2007 en 2009 er iets in de wereldeconomie is gebeurt waar met name uitzenders last van hebben gehad. Maar dat Iannuzzi hier zo sterk op triggert is ronduit opvallend en klinkt als niets anders dan blinde paniek. Niet verbazingwekkend; want Monster heeft natuurlijk geen passend antwoord op een eventuele shift van passive naar active sourcing (oftewel van vacatureplaatsing naar CV search) en dan ook nog eens sourcing via gratis kanalen (lees: LinkedIn). Die dreiging moet met hand en tand bevochten worden. Een strategie die altijd gedoemd is te falen.

Resultaten
De omzet van Monster over het 4e kwartaal groeide wereldwijd naar USD 258 miljoen; een groei van 21% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. Dit resultaat zit aan de onderkant van de vooraf door Monster aangegeven verwachting. En een detaillering van de cijfers laat zien dat het resultaat vooral gedragen wordt door een groei van de omzet in de VS (in Q4 2010 is de omzet met 37% gestegen) terwijl de omzet in de rest van de wereld (15% groei) daar zeer sterk bij achterblijft.

Monster: Booking and Revenue Trend

Monster: Booking and Revenue Trend

Monster is zeer positief over 2011; het bedrijf verwacht een omzetgroei van 20% – 25% ten opzichte van 2010 te realiseren. En dat is gebaseerd op:

Our unrivaled global reach, innovative solutions, and search products powered by our patented 6Sense® technology will allow us to win against all competitors in the market and to continue to gain global market share in 2011. As such, we are reiterating our outlook of 20-25% bookings and revenue growth for 2011, and underscoring our commitment to significantly improve the profitability profile of Monster

Nou, 6Sense komt natuurlijk dit jaar naar Nederland, dus dat zou iets van die omzetgroei moeten realiseren. Ik ben benieuwd! Tegelijkertijd is Nederland tenslotte het land waar de hoogste gebruiksgraad van LinkedIn kan worden genoteerd. Eens zien hoe de strijd tussen vacaturesites (inclusief Monster) en sociale media zich in 2011 ontrolt. Het beloofd in ieder geval interessant te worden.

Geef een reactie

10 Comments