De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de financiele resultaten over het 2e kwartaal van 2012 voorbeurs gepubliceerd en daaruit blijkt overduidelijk dat Hyves de miskoop van deze (overigens nog jonge) eeuw is. Dit wordt misschien wel het best verwoord in onderstaande guidance voor de tweede helft van 2012:
Sanering van Hyves als een van de belangrijkste maatregelen om het bedrijfsresultaat nog enigszins redelijk te houden… Wat een eersteklas blunder; en dan nog eens een blunder die iedereen kon zien aankomen.
Waar een kwartaal geleden de opbrengsten uit online activiteiten nog iets stegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011 is de situatie nu omgekeerd:
Internetopbrengsten zijn € 16,9 miljoen ( 2011: € 17,6 miljoen)
Een daling van de inkomsten uit online activiteiten? Terwijl online de toekomst van TMG moet worden. Maar gelukkig staat tegenover de tegenvallende opbrengsten een stijging van de bedrijfslasten… De wedkantoren zijn ondertussen geopend met de mogelijkheid om te gokken op de maand waarop Herman van Campenhout (CEO TMG) het pand geforceerd dient te verlaten…
Maar het is vooral de erkenning van de miskoop van de eeuw die ronduit pijnlijk is om te lezen:
In de strategieplannen van TMG spelen bij online de vaardigheden, technische kennis en verworvenheden van Hyves-medewerkers een belangrijke rol bij de verdere ontwikkeling van de online-positie van TMG. Dit is een denk- en ontwikkelwijze die bij de acquisitie van Hyves bij TMG al een belangrijke rol speelde. Inmiddels wordt de kennis van Hyves-medewerkers gebruikt bij meerdere TMG-onderdelen en zijn de ontwikkelafdelingen van Dichtbij.nl en ook Jaap.nl op dezelfde locatie als Hyves gehuisvest.
Een paar jaar geleden heeft Hyves bewust gekozen om zich te richten op de lokale, Nederlandse markt. Hyves moet -als sociaal netwerk- met de komst en groei van de bekende internationale netwerken de positie in de Nederlandse markt met anderen delen maar staat qua bereik nog altijd in de top-vier van meest bezochte websites (bron: STIR juni 2012). Recent is Hyves een richting ingeslagen die de organisatie minder afhankelijk moet maken van ‘Hyves als sociaal netwerk’. Hyves geeft invulling aan een verandering van vriendennetwerk naar contentnetwerk door met het sociale netwerk als motor over de assen games, video, muziek en nieuws een draai te maken richting content.
De eerste resultaten op dat gebied zijn bemoedigend. In het eerste halfjaar van 2012 heeft Hyves desondanks verlies geleden.De inzet van Hyves-medewerkers bij andere TMG-onderdelen, het niet verlengen van tijdelijke contracten en andere kostenreducties zullen leiden tot een verbetering van het resultaat in de tweede jaarhelft
Hyves medewerkers die bij andere onderdelen worden gestald (en dus niet langer meewerken aan de draai die Hyves denkt te kunnen gaan maken) danwel ontslagen worden moeten tot een verbetering van het resultaat leiden… Wordt nu ineens de koop van Hyves als een acqui-hire gepresenteerd? Kennis en vaardigheden van Hyves medewerkers die van onschatbare waarde zijn voor de verdere ontwikkeling van de online positie van TMG?
En dat terwijl Hyves een MySpace-achtige vlucht naar voren probeert te maken? Met ongetwijfeld hetzelfde eindresultaat… Welke oetlul denkt met bovenstaande onzin weg te kunnen komen? Zeg gewoon dat het de miskoop van de eeuw is en dat je met de bestaande assets (lees: uitsluitend de mensen) er nog iets van probeert te maken. Zodat in de volgend kwartalen het verlies van Hyves tenminste optisch minder groot is. Wat heeft TMG ook alweer voor deze bleeder betaald?
Een gratis tip voor Van Campenhout: pak de telefoon en bel Van Thillo (CEO De Persgroep). Dat is de slager die je nodig hebt om deze slagaderlijke bloeding te stelpen. Of verkoop gewoon de hele boel aan Van Thillo. Misschien een veel beter plan.
Reza
says:Hoe meer miskopen TMG doet hoe liever, ik hoop dat de rest van hun reserves ook zsm verdampt en ze failliet gaan zodat de krant van wakker Nederland zelf voor altijd en eeuwig slapen gaat.
Jack
says:Knap hoor, een stuk schrijven dat het een miskoop is op het moment dat echt ie-der-een dat ziet. Wat voegt dat toe? Had dat bij de aankoop gedaan of doe er anders het zwijgen toe. Of geef een constructief idee wat TMG (met Hyves) moet. Dit kan iedereen.
Marc Drees
says:Knap hoor, een reactie plaatsen zonder even te kijken wat er al eerder over TMG en Hyves is geschreven. Dat kan iedereen
Linda de Mol
says:Deine Mudda is ook lekker süper! Auch wenn du tiem mal sagt, dass meine Muddi süper ist… Du hast nüll Ahnung!
Stekelenburg
says:Ik hou van jullie moeders – en van Ruud Gullit
Je Moeder
says:Je bent zelf een miskoop van de eeuw.
Iets met een unicorn
says:Wim en Erik zijn de shit.
Iets met een unicorn
says:Wim en Erik zijn de shit.
Reyk Javik
says:Dit, beste Marc Drees, is weer typisch zo’n stukje van de beste stuurlui staan aan de wal te schreeuwen. Oke, dat heb je nu geschreven, en dat mag uiteraard. Maar nu: een stukkie over hetzelfde onderwerp met een doordachte oplossing. Gaat dat lukken? Ik vrees van niet… Stuurlui aan wal staan over het algemeen niet zo bekend als hebbende afdoende inzicht en kennis. Schrijf deze laatste zin eens vol onderuit?
Henk
says:@ Reyck Javik
…verbaasd je dat? Kijk nog eens goed wie de schrijver van dit stuk is…! Verwacht je dan nog altijd iets constructiefs???
De commentaren zijn echter wel vermakelijk en ook nog goed voor mijn Duits, geeft echter ook wel aan dat niemand dit inhoudelijk de moeite waard vind!
Intersnek
says:@ Dr Oetker:
Deine Müdder beänträgt bei Monopolü Härtz 4.
Dr Oetker, Kentucky
says:Jullie moeders krijgen veelmeer achterin dan het Nederlands elftal en zijn maar toch de wereldkampionen van Gelsenkirchen!
Aapje
says:@ Frank, 17 augustus 2012 om 11:48
Hoezo helaas ?
Karl Heinz
says:Jan Willen, Deine Muddi sitzt auf dem Fernseher und guckt Sofa!
Jan Willem
says:Sjaak, Eric, Wim en Pascal, jullie moeders staan voor de C&A en roepen “ik ben nog voordeliger!!!”
Sjaak
says:Pascal… zij werd ook wel eens de ‘moeder’ van de Josti band genoemd.
Lolle Janssen
says:@btenbroeke
Weet je hoeveel kinderen bejaarden en huismoeders er zijn? Als TMG nou even een tijdje gewacht had met kopen tot dat ze er echt vanaf moesten, een goede prijs hadden betaald, dan, ja dan hadden ze nu een prachtig advertentie kanaal gehad.
Er is veel te veel voor betaald en dat is nu niet terug te verdienen. Ze hadden het lekker in een x aantal jaar af moeten schrijven, helemaal uit moeten kleden, geen onderhoud meer aan moeten doen en dan was het prima geweest. Nu is het ellende.
Garry
says:Jammer dat er geen ‘respect’-knop van Hyves onder het artikel staat.
Erik
says:Wim, je moeder is Pascal
Wim. Heitinga
says:Pascal , Je moeder is de jostiband
Pascal
says:Hyves is een mooi portaal voor de Josti band
btenbroeke
says:Zijn ze nou serieus????? Hyves is overleden.. hyves heeft het imago dat alleen kinderen, huismoeders en bejaarden er op zitten, oudbollig jaren 90 uiterlijk, grafische layout van een kleurenblinde, en dan heb ik het nog neit eens over de invulling die veeel en veeeeeeels te chaotisch is.
Niet voor niets dat het aantal leden van Hyves explosief aan het dalen is.
TIP! Dump Hyves, en start iets nieuws op. En in godensnaam, TMG leer jezelf eens wat over internet. Je loopt nog al wat jaartjes achter
SalesProfs
says:Die hele aankoop is een ego dingetje van de directie geweest….
Frank
says:TMG wil overal op meeliften en een graantje van iedere markt pikken.
Helaas ontbreekt het daar aan goede mensen die concepten ook daadwerkelijk kunnen uitwerken.
Gyurka Jansen
says:De aankoop van Hyves is een interessante, wmbt had het nooit gezien moeten worden als de aankoop van een interessant bedrijfsonderdeel, maar alleen de aankoop van een systeem (hoewel wellicht twijfelachtig, als je naar de wandelgangen kijkt) waarmee de bestaande TMG onderdelen geholpen konden worden. Het lijkt dat TMG dat nu ook aan het doen is, dat dit niet de inzet was en men nu in arren moede toch maar dit model gebruikt (idd een soort acqui-hire) zou het idd een miskoop maken (gezien de inkoop op een andere manier was ingestoken, als deze analyse klopt) en een totaal verkeerde inschatting.
Ik heb de indruk dat er velen binnen TMG de aankoop ook écht eerder als een kans zagen Hyves-tech te integreren in de rest, in plaats van Hyves als interessant stand-alone-channel. (Als je daar de neergang niet van zag aankomen..) Als hoger management deze mening niet deelde en het wel puur als mooie aankoop zag, is dat idd een bizarre fout en mi vooral een strategische misser.