De wekelijkse leesmap

Elke week scan ik duizenden blog entries via mijn RSS reader. Soms haal ik hier directe inspiratie uit voor een eigen blog artikeltje. Heel soms bewaar ik entries die ik om de een of andere reden zeer waardevol vind. Ik ga er klakkeloos vanuit dat niet iedereen zo gek is om iedere week oveel blog entries te scannen. Tegelijkertijd ga ik er ook vanuit dat er voldoende mensen zijn die best wel eens geïnteresseerd kunnen zijn in de entries die ik heb bewaard.

Daarom heb ik besloten om voortaan iedere vrijdag een leesmap samen te stellen van ongeveer vijf van de meest interessante artikelen. Lekker, voor het weekend, als het toch weer eens regent. Overigens durf ik geen garanties te geven over de termijn waarop ik dit vol ga houden.

Afijn, hier is de eerste reeks:

Een interessant artikel op Frankwatching over het hergebruik van content: Het knip- en plakweb: overal en nergens content. Het is feitelijk een vertaling van Steve Rubel’s artikel In the Cut and Paste Era, Traffic Happens Elsewhere. Belangrijkste gedachte in het artikel is dat ‘jouw’ content overal te zien kan zijn. Dit betekent dat branding en boodschap op deze nieuwe realiteit moet zijn ingesteld. Lezen!

Hoewel ik het lang niet altijd eens ben met Robert Wilson legt hij de vinger in deze blog op de zere plek; Jobster misleid zowel werkzoekenden als werkgevers met haar beloftes. Op de een of andere manier weet Jason Goldberg altijd weer te blunderen. Hoelang laten investeerders zo’n incapabele CEO nog zitten?

Een van de vele artikelen die de phising attack op Monster beschrijven. Hoewel Symantec de trojan horse al op 20 augustus beschreef duurde het tot 22 augustus voordat de mainstream media erover rapporteerden. Vreemd. En de vacaturesites in de VS en daarbuiten zwijgen als het graf, Monsterboard voorop:”Representatives for Monster Worldwide, the New York-based parent company of the jobs site, did not return messages seeking comment

Een van mijn persoonlijke hangups is de waarborg van privacy voor kandidaten. Dit artikeltje geeft hiervan een aardige impressie.

Om te voorkomen dat iedereen denkt dat ik alleen maar naar het buitenland kijk, hierbij een artikel van onze eigen Cor Rietman over referral programma’s. Een onderwerp waar we in Recruitingfacts ook zeker aandacht zullen besteden. Cor geeft een uitgebreid overzicht van de recente ontwikkelingen op dit gebied.

Een zeer interessante blog entry over tag clouds. In dit geval een soort ‘reversed’ tag cloud waarbij je ziet wat anderen denken waar jouw interesses liggen (op het gebied van boeken). Het zou me niets verbazen als dit wel eens aan zou gaan slaan! Het gafe mee een sterk Wisdom of Crowds gevoel.

Ter aanvulling op de ‘Monster stories’:

  • Jim Stroud geeft in zijn blog een aantal uitstekende tips in hoe de CEO van Monster in zijn optiek had moeten reageren. Een lesje communicatie in het Web 2.0 tijdperk. Zwijgen werkt tegenwoordig echt niet meer!
  • Toby Dayton heeft een aardig artikeltje over een sombere toekomst voor Monster, maar het is niet de eerste keer dat de ondergang van Monster is voorspeld.

Tot volgende week

Geef een antwoord