Registreren op een sociaal netwerk, misschien niet zo’n goed idee?

Een hype kan alleen achteraf met zekerheid worden geduid. Maar het lijkt er heel sterk op dat sociale netwerken Hyves, LinkedIn, Facebook, MySpace, etc.) een hype (aan het worden) zijn. Alle indicatoren (aantal sociale netwerken, aantal gebruikers, de ‘buzz’ en VC investeringen) laten een stijgende lijn zien die nog altijd verder accelereert.

Intermezzo:
Met de groei van de economie raakt de arbeidsmarkt zachtjes aan weer overspannen. En het is een bekend gegeven dat in een dergelijke situatie vacaturesites van beperkte waarde zijn voor werkgevers en verdomd irritant voor werknemers (als ze tenminste zo dom zijn geweest een CV achter te laten).

Het afnemende rendement van vacaturesites en de sterk groeiende populariteit van sociale netwerken maakt dat recruiters hun aandacht op die laatste groep richten. Daar bevinden zich tenslotte een hele hoop potentiele werknemers!

Dat deelnemers van een sociaal netwerk zich misschien niet als potentiele werknemers zien en zich zeker niet om die reden hebben aangemeld maakt veel recruiters niet al teveel uit. En eigenaren van die sociale netwerken zien in de interesse van recruiters waarschijnlijk een interessante manier om de eigen site te gelde te maken. Tenslotte moet de schoorsteen ergens van branden.

De vraag is echter of de deelnemers van sociale netwerken op een dergelijke ontwikkeling zitten te wachten. Tenslotte hebben zij zich niet aangemeld bij een sociaal netwerk om gespamd te worden met aanbiedingen voor een baan. En gespamd zullen ze, of ze het nou willen of niet.

Misschien is het daarom beter even te wachten met een al te actief online sociaal leven. Tenzij je eens een keer andere spam dan Viagra in je inbox wilt hebben natuurlijk!

Geef een reactie

1 Comment