The Ladders: eten van drie walletjes

In een vorige posting heb ik vraagtekens geplaatst bij websites die omzet halen uit user generated content. Maar het kan altijd nog erger. Want er is een site die zowel leveranciers als afnemers van user generated content laat betalen! En niet geheel toevallig is die site actief in de online recruitment wereld: TheLadders.

Deze site richt zich op de beter betaalden ($ 100.000 per jaar). Hun oorspronkelijke business model was simpel; de beter betaalden (= de afnemers) konden zich bij TheLadders registreren en een abonnement afnemen. Het abonnement geeft toegang tot vacatures en een wekelijkse nieuwsbrief. Die vacatures werden (gratis) geplaatst door bedrijven (= de leveranciers).

Een originele dienst; uitsluitend vacatures met goedbetalende functies voor mensen die beter betaald wensten te worden. Elitair en daarom blijkbaar voldoende waardevol (status) om je als werkzoekende op te abonneren. Wat dan ook in drommen gebeurde. Met als gevolg allemaal baby Ladders: FinancialLadder, HRLadder, SalesLadder, etc.

Maar het succes is TheLadders blijkbaar naar het hoofd gestegen. Want nu willen ze dat bedrijven gaan betalen voor het plaatsen van vacatures. Diezelfde vacatures waarmee ze dus al geld aftroggelen van die beter betaalden. Dat is niet zo netjes. Ik ken geen bedrijf waar zowel leverancier als afnemer moet betalen. Dit is het tegenovergestelde van twee voor de prijs van 1. Hier is sprake van 1 voor de dubbele tarief!

En om het nog fraaier te maken; die beter betaalden worden ook nog eens gevraagd hun CV in te voeren. En u raadt het al: die database wordt tegen een ferme vergoeding ‘beschikbaar gesteld’ aan recruiters. Wat niet zelden ook de leveranciers zijn van de vacatures…

TheLadders doet iets wat nog nooit iemand heeft gedaan: zij eet van drie walletjes tegelijk. En geen haan die er naar kraait. Knap of verderfelijk?

830cookie-checkThe Ladders: eten van drie walletjes
Geef een reactie

4 Comments