Venturebeat had gisteren een interessant item over social media trackers naar aanleiding van het nieuws dat Buzzlogic een additionele financiële injectie had gekregen.
Volgens The Cluetrain Manifesto was een markt oorspronkelijk een conversatie tussen kopers en verkopers. En dankzij nieuwsgroepen, blogs en sociale netwerken zijn markten weer conversaties geworden. Waar de reputatie van bedrijven en hun producten en diensten gemaakt en gebroken kan worden.
Voor bedrijven is het van belang zich bewust te zijn van hun online reputatie en (op een integere manier) deel te nemen aan de conversatie rondom hun brand en product(en). Social media trackers helpen bedrijven dit te bewerkstelligen.
Dat klinkt mooi. Maar zoals altijd is er een keerzijde. Als een dergelijke applicatie uitsluitend wordt gebruikt om negatieve publiciteit op te sporen en de conversatie te verstoren met fake postings. Bijvoorbeeld berichten van tevreden klanten die helemaal niet bestaan.
En het bericht van Venturebeat over Buzzlogic is nog iets verontrustender. Of, zoals ze het zelf zeggen: “Buzzlogic unlocks the marketing power of social media”. Brrr.
Buzzlogic zegt gerichte marketing te kunnen verzorgen, op maat gemaakt op basis van de belangrijkste influencers (lees: bloggers met autoriteit) en hun lezerschare. Het is dat de auteurs van The Cluetrain Manifesto nog niet dood zijn, anders werd er heel wat gedraaid in een aantal graven!
In mijn optiek is Buzzlogic een nieuwe vorm van spamming, maar dan een stuk geavanceerder dan een ordinaire Viagra mailing. Met als gevolg een verstoring van de conversatie. Hoewel ik vertrouw in The Wisdom of Crowds is hier sprake van een abjecte manier van reclame maken die te vergelijken is met subliminale boodschappen.
Ik ben een optimist en ga ervan uit dat lezers in staat zijn niet-authentieke boodschappen op tijd te herkennen en vervolgens te negeren of aan de kaak te stellen. Dat laatste is in het algemeen de meest ontnuchterende remedie.
Als bedrijven niet in staat zijn een daadwerkelijke inspanning te leveren door echt deel te nemen aan de conversatie hebben ze niets te zoeken op sociale media. Wegwezen is dan het devies!