Foutje of kapitaalvernietiging (van $ 15 miljard)?

Facebook is in korte tijd een fenomeen geworden; het bedrijf wordt op dit moment gewaardeerd op $ 15 miljard. Dat is heel veel geld! De oprichter, Mark Zuckerberg, is 23 jaar en is, op basis van de huidige waardering, $ 5 miljard waard. Dat is nog steeds heel veel geld! Maar Mark lijkt er niet helemaal zeker van dat hij die waardering vast kan houden, gezien het nieuws van Valleywag dat hij (pre-IPO) al een klein deel van zijn aandelen heeft verkocht. Voor $ 40 miljoen. Nog steeds heel veel geld…

En Mark is niet dom. Hij weet dat Facebook, en daarmee alle sociale netwerken, in het oog van de Web 2.0 storm terecht zijn gekomen. Nu is alles rustig en zonnig, maar dat kan wel eens heel snel veranderen.

Er is overduidelijk een tweede Internet bubble aan de gang. Venture capitalists struikelen over elkaar heen om in de huidige Internet darlings te investeren. En op dit moment is niets aantrekkelijker dan een sociaal netwerk.

Maar het lijkt erop dat Mark toch een domme fout heeft gemaakt en daarmee Facebook ongewild uit het oog en in de storm heeft geduwd. Door de privacy van Facebook gebruikers met voeten  te treden: Beacongate (zie Om Malik’s verslaglegging)

De primaire doelgroep van Facebook, studenten, is ongetwijfeld minder geschokt door Beacongate  dan de latere gebruikers. Want dat zijn vooral professionals die Facebook als een zakelijk netwerk gebruiken. Als een alternatief voor Linkedin.

En die professionals zitten niet te wachten op een berichtenstroom naar hun ‘vrienden’ over hun aankopen en online gedrag. Want dat is wat Facebook’s Beacon doet! Een krankzinnige ‘faux pas’ die sterk doet denken aan de fout die Friendster ooit maakte.

Mark Zuckerberg is ongetwijfeld te jong om Friendster te kennen. Maar je mag toch aannemen dat er in een bedrijf van nu meer dan 700 man toch wel een aantal ervaren mensen rondlopen.

In ieder geval lijkt de ‘wanhopige’ poging van Facebook om hun financiele waardering te bestendigen door omzet te genereren met Beacon een averechts effect te hebben gehad. Een keiharde les dat je de privacy van gebruikers niet zomaar kan schofferen.

User-generated content is niet van Facebook. De ongekende waardering van Facebook is te danken aan de actieve betrokkenheid van mensen. Mensen die Facebook vertrouwen, of vertrouwden. Als dat laatste het geval blijkt te zijn heeft Mark Zuckerberg er verstandig aan gedaan nu alvast een deel van zijn aandelen in harde valuta om te zetten.

Geef een antwoord

8 Comments