Ikea recruitment

In het FD van vandaag (ik vrees login nodig om het te lezen) een interview met Albert Martens, de wereldwijde programmadirecteur voor ‘HR Transformatie’.

Een aantal interssante quotes en feiten uit het stuk wil ik toch met u allen delen:

Ikea heeft zo’n 118.000 werknemers wereldwijd. Elk jaar rekruteert Ikea wereldwijd zo’n 30.000 tot 35.000 mensen. Het Zweedse woonwarenhuis heeft 10.000 van hen nodig om nieuwe functies te vervullen. 

Naamsbekendheid van Ikea is volgens Martens een belangrijke succesfactor voor een goedlopend wervingsbeleid. ‘In Zweden worden we steeds verkozen tot beste werkgever. In landen waar we nog niet zo bekend zijn, kunnen mensen teleurgesteld zijn over het feit dat je in de retail hard moet werken. Dat je ook op koopavonden en in de weekeinden beschikbaar moet zijn. Dan gaan ze weer weg.’

In Spanje was de organisatie een tijd lang razend populair onder studenten. Die bleven maar één jaar: met Ikea op hun cv konden ze snel ergens anders een betere baan krijgen. ‘Daar was het verloop voor ons te hoog. We zijn ons toen op een andere doelgroep gaan richten: werkende vrouwen.’ 

Ikea staat bekend als werkgever met een sterk sociaal personeelsbeleid. Het vloeit voort uit de filosofie van Ikea-oprichter en multimiljardair Ingvar Kamprad, die vorig jaar in een interview met Management Team liet weten dat ‘mensen geen nummertjes zijn’. Martens: ‘We willen bereiken dat een medewerker zegt: “Ik wil bijven, me ontwikkelen en succes hebben”. Dat betekent dat we respect hebben voor de individuele wensen van onze medewerkers.’ 

Een organisatie met meer dan 100.000 werknemers moet een aantal zaken wel standaardiseren om de grote wervingsvolumes in goede banen te leiden. Door standaardisatie worden de normen en waarden van het bedrijf overal in dezelfde, voor iedereen duidelijke processen vastgelegd. ‘Hr-processen zijn voor negentig procent overal ter wereld hetzelfde,’ zegt Martens. ‘Die tien procent verschil zit ‘m in hoe we met mensen omgaan.’

De arbeidsmarkt voor hogeropgeleiden maakt zelf ook een veranderingsproces door. Hij wordt transparanter en globaliseert. Werknemers kunnen via het internet precies zien wie waar ter wereld welke vacatures heeft openstaan. ‘Voor onze caissières en verkoopmedewerkers geldt dat niet,’ zegt Martens. ‘Maar iedereen met een hogere opleiding kan overal werken. We concurreren voor inkoop, logistieke functies en IT’ers met verschillende andere landen.’

Geef een reactie

1 Comment
  • Carel Prins
    says:

    IKEA, een hele grote werkgever, moet wel veel andacht geven aan haar HRM beleid en met name aan de ingang daarvan. Ik lees in het artikel dat er gestandariseerd wordt. Dat is meestal een term waarvan ik pukkels krijg.Maar ik begrijp wel de reden ervan. 
    Mensen zijn geen nummers zegt Invar Kamprad zelf.

    Tot mijn verbazing lees ik niets over het zoeken naar en verder ontwikkelen van TALENT. Dat is in ons midden zeker aanwezig, je moet het alleen weten te vinden. Daarbij moeten wel de standaards losgelaten worden: creatief en innovatief denken vergt dat!.
    Om deze mogelijkheid van recrutering en interne begeleiding verder te ontwikkelen zou er naast de “standaard benadering” een lijn moeten ontstaan die het zoeken en ontwikkelen van TALENT mogelijk maakt.

    Zolang IKEA dat niet doet doet het zichzelf tekort, immers de verwachte effecten van het werven en intern verder ontwikkelen van talent is dat IKEA mensen binnenhaalt die (per definitie) passen en langer passend blijven waardoor IKEA kan beschikken over zich ontwikkelend personeel dat maximaal meegroeit met (de ontwikkelingenvan) IKEA.
    Carel Prins
    Yorokobi bv