Vacature secties van corporate sites en ‘werken bij’ sites van organisaties laten veel te wensen over. De meeste problemen zijn aangetroffen bij het online sollicitatieproces en de informatie over het vervolg van de sollicitatieprocedure. Dat blijkt uit de eerste resultaten van Digitaal-Werven, op basis van een onderzoek naar de beste wervingssite van Nederland. Dit onderzoek beoordeelt wervingssites op 51 kenmerken in 11 categorieën. Van de 11 categoriën zijn er drie die er in negatieve zin uitspringen.
Gemiddeld scoren de tot nu toe onderzochte bedrijven (op een schaal van 1 tot 10) een 4,0 voor het online sollicitatieproces en een 4,8 voor de sollicitatieprocedure. Een derde onvoldoende wordt behaald op het gebied van personalisering. Opvallend positief (meer dan een 7) scoren wervingssites als het gaat om site design, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid / vindbaarheid van de site vanaf de homepage.
“De resultaten zijn op zich wel verrassend” aldus Bas van de Haterd, mede-initiatiefnemer van Digitaal-Werven.”Wij zijn positief verbaasd door de hoge scores voor design en gebruikersvriendelijkheid, voor de laatste hadden wij zeker niet een gemiddeld zo hoge score verwacht.”
“Dat het slecht gesteld was met het online sollicitatieproces, de informatie over het vervolg van de sollicitatieprocedure en de personalisering wisten we; maar dat de scores zo laag uitvallen heeft ons wel verrast.”
In januari maakt Digitaal-Werven de genomineerden bekend die door een jury beoordeeld zullen worden om de ‘beste wervingssite van Nederland’ te kiezen.