Innovatie in HR

Bij Media Plaza zei ik altijd: HR loopt gemiddeld 3 jaar achter marketing aan. Gemiddeld zag je drie jaar na de eerste sessie rondom een bepaald onderwerp op marketing gebied, we een evenement deden over HR. Drie jaar geleden was de eerste masterclass zoekmachine marketing, afgelopen jaar de eerste masterclass zoekmachine marketing voor recruiters. Social networking was in 2005 hot in marketingland, in 2007 (toegegeven, slechts 2 jaar) in HR. Ik durf ook de voorspelling aan dat eind 2008, begin 2009 de eerste events over IPtv voor HR gaan plaatsvinden.

Maar dat HR niet per sé achter hoeft te lopen, zien we in de UK.

Broadbean, een multi posting applicatie met tracking systeem, heeft dit jaar voor de tweede keer in drie jaar tijd de innovatieprijs van Engeland gewonnen en dit jaar ook de technologische innovatieprijs. Daarnaast is hun CEO, Dan McGuire, uitgeroepen tot jonge ondernemer van het jaar. Ook halen ze de 27e plek in de Deloitte & Touche Fast 50, de snelst groeiende technologie bedrijven van Engeland in dit geval. Al met al niet slecht voor een bedrijf in de doorgaans niet zo innovatie HR sector.

Mijn vraag is nu: waarom in Engeland wel en in Nederland niet? Zijn er voorbeelden van écht innovatieve HR bedrijven in Nederland? Wie is hier nu baanbrekend bezig? Ik ben benieuwd. Het kan dus wel, dat is zeker.

Geef een reactie

15 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Jorrit, dat andere tijden andere zaken met zich mee brengen weet ik maar al te goed, mijn eerste bedrijf starte op 6-6-2001 en was actief in de online financiële sector. Rampzaligere timing (de internet bubble was net goed gebarsten en de beurs gechrast) hadden we niet kunnen hebben.

    Maar een paar kleine opmerkingen n.a.v. je relaas. Want marketing en budget zijn niet hetzelfde. Ik geloof in 0 euro marketing. Ik geloof echter ook dat marekting een vak is en dat jij, door het als niet marketeer ‘er even bij te doen’ precies de fout maakt die ik dus aangeef. Directie leden denken veelal het erbij te kunnen doen, maar het is een vak. Daarom stel ik dat veel van de goede bedrijven een bredere directie hebben, meet daarin ook een marketeer (een team van ondernemers). En dan doe je dus marketing soms voor nul euro, of in ieder geval weinig. Maar vergeet niet, marketing is niet enkel marketingcommunicatie hè? Marketing begint met het maken van een uniek product. En alles wat je marketingtechnisch doet, komt uiteindelijk ook in je sales terecht, als je het goed doet.

  • Jorrit Blok
    says:

    @Bas
    Het zal allemaal waar zijn in theorie. Maar in de praktijk kan ik je uit mijn eigen ervaring vertellen dat ik, voordat ik met mijn toenmalige “eigen bedrijfje” begon, een enorme voorstander was van whatever marketing dan ook. En je begint enthousiast (en commercieel) met het zélf maken van je marketing. Want je hebt geen rode rotstuiver en er is geen bank die je geld wil geven. En je doet gedurende je eerste jaren van álles om ten eerste te overleven, ten tweede je product uit te bouwen, ten derde een groeiende klantenbase te krijgen en ten vierde (!) iets aan marketing te doen. Omdat je daar geen budget voor hebt probeer je het via het internet te doen. Dat kan je namelijk zelf. Je ontwerpt je eigen website, je schrijft je eigen teksten, je maakt je eigen banners en heel soms, als je een goede maand hebt gehad, durf je iets te investeren in bijv. een mooie brochure of een keer een plekje op een of ander evenement.

    De vraag is of we het over dezelfde technologie startups hebben die ik ken uit begin van deze eeuw. En die ik zoals velen geleefd heb. Opstarten in een tijd van groeiende economie is in ieder geval iets héél anders dan tijdens een recessie. Veel van de bedrijven die rond 2000-2001 gestart zijn, hebben wel het nieuws gehaald…in de faillisementsberichten. Omdat er niemand was die ze geld wilde lenen en de markt ze enorm tegen zat. In zo’n klimaat ga je niet even vrijelijk veel geld in marketing investeren. Je probeert zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk voor elkaar te krijgen. Dié kunst is mijns inziens veel belangrijker dan het vinden van geld of het “vrij denken over marketing budgetten”.

    Want het is natuurlijk (ook in déze markt) één ding om er over te schrijven. Het is een ander ding om het zelf te doen. Jij en ik kennen beide mensen aan wie zelfs voor mijn gevoel astronomische budgetten niet besteed zijn om een succesvol bedrijf op te bouwen. Die mét marketing budget, ingekochte traffic én de (zelfbenoemd) beste technologie van de wereld nog niet in staat zijn om een startup zelfs maar enigzins van de grond te krijgen.

    Dus in marketing alleen kan het niet zitten. In het geschoten worden van geld ook niet. Dat een enigzins redelijk functionerend zakelijk verstand (commercieel) een voorwaarde is voor een kans, lijkt me wél hard te maken.

    En voor de potentieel startende ondernemer die dit leest, een kleine tip: doorzettingsvermogen, opofferingsgezindheid en overtuiging dat je het zult redden, zelfs al moet je op de weg naar succes jezelf én je product helemaal opnieuw uitvinden. Een beetje charisma en overtuigingskracht doen de rest. Oh en het is ook wel handig wanneer je bereid bent je standaard van leven recht evenredig te laten verlopen met je prestaties (en dus met weinig toekunt in het begin).

    Voor Bas nog: jij hebt het over 6000 per maand of 2000 per maand. Ik vertel je dat er situaties denkbaar zijn waarin de keuze gaat tussen 2000 per maand of 0 per maand. En dat er dan mensen zijn die enkele jaren lang kiezen voor 0 per maand om hun bedrijf te laten groeien. Omdat ze écht iets willen bereiken, écht iets willen veranderen en diep van binnen het gevoel hebben dat ze dat kúnnen. Ook als de belasting langs is geweest of het gas is afgesloten.

    Oh ja, ik heb vanmiddag een ervaring gehad met een “ondernemer” die denkt dat wanneer zijn bedrijf failliet is (ik krijg nog veel geld van dat bedrijf), zij mij rustig kunnen vertellen dat ik naar mijn centen kan fluiten uit de failliete boedel, maar die mij wél durven vragen met hun nieuwe bedrijfje eventjes een nieuwe licentie af te sluiten. Dat is voor mij een voorbeeld van iemand die het níet begrijpt. Geld, schuld en trots horen niet alleen in goede tijden bij elkaar, ook in slechte zou men zich moeten realiseren dat “kapitaal” en “bedrijf” geen abstracte grootheden zijn. Zeker bij beginnende bedrijven horen ze sterk verbonden te zijn met het persoonlijke eergevoel van de betreffende ondernemer, die zich beseft dat het beter is zoveel mogelijk vrienden over te houden aan een slechte tijd en zo weinig mogelijk vijanden te maken of zo weinig mogelijk mensen diep teleur te stellen.

    Dat laatste moest me even van het hart 🙂

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Jorrit: niet helemaal mee eens. Het is namelijk een keuze daar niet in te investeren, niet omdat je het geld niet hebt, maar omdat je de keuze maakt het in andere dingen te stoppen.

    TomTom is denk ik een uitmuntend voorbeeld. Goddijn zei tegen Ribbink toen die hem wilde hunten: ik heb nu een jaaromzet van 1,5 miljoen en ik verwacht komend jaar een marketingbudget van 1,5 miljoen te hebben. Dat is ambitie en dan weet je ook wat je gaat doen: investeren in groei.

    Donderdag, nadat ik bij jullie weg was, heb ik nog een aantal uitstekende gesprekken gehad met investeerders die dan de meest prachtige verhalen vertellen. Mensen die ondernemer willen worden en zeggen: met minder dan 6.000 in de maand kan ik niet toekomen. Tja… dat heeft niets met ondernemersschap te maken, dan wil je dus werknemer in loondienst zijn op kosten van een VC. Als je nu eens van 2.000 in de maand leeft, kan je 4.000 stoppen in je marketing. Jorrit, geloof mij, geld is er meer dan genoeg om te investeren. Alleen goede ondernemers en degelijke plannen zijn er veel te weinig.

    Het probleem van veel technologie bedrijven is dat ze de waarde van marketing niet inzien. Die geloven dat de waarde van iets objectief is, dat is het niet. De beste technologie start ups die ik de laatste jaren gezien heb zijn altijd bedrijven waar vanaf het eerste begin een marketeer (of commerciële man) in de directie heeft gezeten.

  • Jorrit Blok
    says:

    @Bas

    Nu ja, als je met innovatie puur dat bedoelt, ben ik het wel met je eens (saai he). Misschien zijn we wel een beetje te verlegen. Volgens mij hadden we het hier pas over toch? We zijn mogelijk gewoon niet goed genoeg met al die awards etc. bezig en ik gaf al aan dat dat een beetje gaat veranderen wanneer je een “marketing afdeling” hebt. Ik denk dat dat bij heel veel technologiebedrijven wel eens het probleem kan zijn: er wordt niet heel erg in marketing geinvesteerd, althans niet in de eerste paar jaar van het bestaan van zo’n tent. En misschien is dat best een goede les…je moet zoveel investeren en je zou willen dat je het allemaal tegelijk kon, maar omdat ons investeringsklimaat niet dat van de US is, moeten we allemaal een tijdje op een houtje bijten en vooral goed vast blijven bijten totdat we zoveel geld hebben verdiend zónder te marketen, dat we het ons kunnen veroorloven daarin te investeren. Zoiets?

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Jorrit: misschien wel, maar zoals ik al zei: ik heb jullie of andere HR gerelateerde partijen, nog nooit hoog zien scoren bij de Broos van Erp prijs, de PwC Innovator award en ook zie ik Otys niet terug in de Deloitte & Toucehe fast 50 van dit jaar.

    Is het maketing: misschien wel. Maar ook dat is een vak (toevallig ook mijn vak), maar wel een vak. Innovatie is niet enkel superieure technologie, innovatie is juist marketing (het juiste product voor de juiste doelgroep op het juiste moment tegen de juiste prijs en via de juiste kanalen gecommuniceert).

  • Jorrit Blok
    says:

    Hmm…het gaat weer. Maar ik ben wel een mooi stukkie commentaar kwijt (server ellende). Wat ik wilde gaan zeggen:

    @heren

    Dan McGuire is een aardige vent. En zijn bedrijf is ook best succesvol. Alleen komt dat voorzeker niet door superieure technologie. Het is vooral een marketing en customer service module. Het truukje (multi-posting sec) is een heel eenvoudig kunstje. Hoezeer ik hem de lof ook gun, ik vind het dus geen goed voorbeeld van “engelse innovatie” t.o.v. Nederland.

    En…wij zijn misschien wel innovatiever. En ondernemender. Veel innovatiever en ondernemender dan Engelsen. Veel aardiger ook en veel meer to-the-point. We zijn (let op: misschien) ook wel veel minder snel tevreden met onszelf. Minder gauw zo trots of arrogant dat we overal onze kop om de hoek sturen. Misschien wel veel kritischer op ons eigen presteren, en daardoor wat terughoudender vooraleer we van den daken gaan (laten) schreeuwen hoe goed we zijn.

    En misschien is dat helemaal niet zo’n slecht eigenschap. (ik kopieer mijn stukje even voor als ie er zo weer uit klapt).

  • Bas van de Haterd
    says:

    Seth Godin (’s werelds beste marketeer in mijn optiek) heeft ooit in een speech gezegd: hier in ‘the valley’ denken we dat technologie belangrijker is dan marketing en dat superieure technologie de beste marketing is. Maar superieure technologie geeft je enkel een kans op goede marketing. Daar kunnen nog veel partijen iets van leren (en even voor hen die denken dat marketing gelijk is aan communicatie of reclame, dat is het zeker niet).

  • Marc Drees
    says:

    Dat is dan triest, want als ik alleen al kijk naar bedrijven zoals Textkernel en WCC dan bieden deze bedrijven toch baanbrekende technologien voor het HR domein.

    Het enige wat deze bedrijven m.i. missen is een sterke marketing danwel consumer focus.

    En ik ben het helemaal met je eens dat er belans moet zijn tussen technologie en marketing. Het probleem bij veel technologie gedreven bedrijven is de impliciete verwachting dat kwaliteit altijd wint.

    Er zijn helaas veel teveel voorbeelden waar dat absoluut niet het geval blijkt te zijn. Ik vraag me op verloren momenten (dus gelukkig niet te vaak ;)) wel eens af waar we nu zouden staan als alle superieure technologien inderdaad hadden gewonnen. A brave new world…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Tja Marc, innovatie bestaat volgens mij natuurlijk uit twee componenten: de technologie en de marketing. Want behalve technologisch superieur is het vooral ook aansluiten bij de wensen van de klant. Iets wat Philips jaren lang vergat.

    Wat ik overigens veel meer bedoelde was dat ik in Nederland al jaren bijvoorbeeld de Broos van Erp prijs volg (en één jaar georganiseerd heb) en daar bijna nooit innovatie naar voren komt vanuit de HR hoek.

  • Marc Drees
    says:

    Wel Bas,
    Er zijn in dit geval natuurlijk een paar mogelijkheden:
    1. Broadbean is veel innovatiever dan Nederlandse bedrijven
    2. Broadbean weet wat marketing is
    3. Dan McGuire weet zichzelf te verkopen

    Ik weet zeker dat nrs. 2 en 3 kloppen.

    Maar ik weet ook (zij het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) dat de multiposting applicatie van Knollenstein meer in huis heeft dan die van Broadbean.

    Dus het kan ook zo zijn dat innovatieve bedrijven in Nederland minder zichtbaar zijn dan in de UK.

    Overigens wil ik hier niet mee suggereren dat een eventuele innovatie prijs dan maar aan Knollenstein dient te worden vergeven.
    Er zijn nog een aantal andere kandidaten die ik wel op dat lijstje zou kunnen plaatsen.