Bijna een nieuw jaar, en dus een nieuwe reeks

In een recent artikelje over innovatie in HR vraagt Bas van de Haterd zich hardop af hoe het met het innovatieve vermogen in Nederland is gesteld. Zijn voorlopige antwoord: Droevig. Mijn voorlopige gedachte: Uitstekend. Met als uitkomst van deze zeer beperkte survey: Onduidelijkheid! En daarom heb ik mij tot doel gesteld dit eens tot op de bodem uit te gaan zoeken.

Ik ben van plan Nederlandse bedrijven te bekijken die producten of diensten bieden binnen het domein van (online) recruitment. Maar ook buitenlandse bedrijven met een Nederlandstalige oplossing en/of zeer duidelijke aanwezigheid in Nederland zal ik hierin meenemen.

Waar mogelijk zal ik het produkt/de dienst natuurlijk ook testen. Hetzij door het bedrijf om medewerking te vragen, danwel doordat het produkt/de dienst gewoon online beschikbaar is.

Voordat ik de resultaten op RecruitmentMatters publiceer leg ik mijn bevindingen, vragen en/of opmerkingen aan het bedrijf voor. Zij kunnen hierop reageren als onderdeel van het artikel, of natuurlijk gewoon door commentaar te leveren na publicatie.

Aangezien ik van enige structuur hou, en om het overzichtelijk te houden heb ik (voorlopig) de volgende onderverdeling gemaakt:

  • Applicant tracking systemen (ATS)
  • CV databases
  • CV extractie
  • Matching
  • Referral programma’s
  • Sociale netwerken
  • Vacaturesites
  • Vertical search engines

Ik streef ernaar om met ingang van het nieuwe jaar elke week minstens 1 bedrijf aan een kritisch onderzoek te onderwerpen.

Zijn er in de bovenstaande onderverdeling zaken die ik ben vergeten, of zijn er bedrijven die je graag beoordeeld ziet worden, laat het me weten! Ben ik tenminste weer minimaal een jaar van de straat…

Kort na de start van deze nieuwe serie wordt ook een nieuw onderdeel aan RecruitmentMatters toegevoegd: De bedrijvenindex.

In de Bedrijvenindex worden de kenmerken van alle onderzochte bedrijven in een vaste structuur weergegeven. Tegelijkertijd is het mogelijk om jouw waardering of afkeuring voor het bedrijf uit te spreken (‘top of flop’) en je kan eventuele ervaringen met het bedrijf (en haar produkten/diensten) achtergelaten.

Bij de opzet van deze bedrijvenindex heb ik me laten ‘inspireren’ door Crunchbase. Ik zou ook kunnen zeggen dat ik schaamteloos de structuur van Crunchbase heb gekopieerd… Maar het is bijna Kerst en dus laat ik mij niet laten leiden door dat soort negativisme.

Geef een reactie

4 Comments