Eén van mijn iconen, Doc Searls (‘The Cluetrain Manifesto’) stelt het als volgt:
Facebook to me is […] a walled garden. It’s still somebody’s private space. Me, I’d rather take it outside, where the conversation is free and open to anybody.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Facebook, maar voor alle sociale netwerken.
En ook de volgende quote is weliswaar gericht op Facebook maar heeft evenzeer algemene geldigheid:
[…]pump-and-dump service that sees us as sticky, monetizable eyeballs in need of pimping.
Dat de makers van sociale netwerken ‘filthy rich’ worden met de content van al hun gebruikers is meer dan duidelijk, gezien de recente waardering van Facebook ($ 6 miljard).
Maar hebben sociale netwerken eigenlijk wel een toekomst?
Waarschijnlijk wel; tot de volgende sociale hype zich aandient. Maar dan moeten sociale netwerken op zijn minst aan de volgende zaken werken:
- Ik kan vanuit sociaal netwerk 1 met iemand in sociaal netwerk 2 communiceren
- Ik kan verhuizen van sociaal netwerk 1 naar sociaal netwerk 2 zonder mijn profiel en overige content te verwijderen bij 1 en opnieuw in te voeren bij 2
- Privacy wordt niet slechts met de mond beleden
- Ik heb volledige controle over mijn zichtbaarheid
- Ik krijg geen ongevraagde, (fake?) ‘getting back in touch’ boodschappen
- Ik krijg geen ongevraagde marketing boodschappen van bedrijven die hebben gehoord ‘iets’ met sociale netwerken te doen
- Ik wordt niet ongevraagd geconfronteerd met irrelevante ’tweets’ van mensen binnen mijn netwerk.
Bas van de Haterd
says:@Marc: punt 2 is niet nodig, als punt 1 volledig de waarheid wordt. Dat is de grap van zaken als open social. Als je één startpunt hebt, kan je van daar uit van alles regelen. Dat is ook de basis die ik nu in mijn business plannen leg.
Punt 3 is alleen voor ouwe zeikers zoals jou 🙂 Nee, serieus, je geeft zelf al aan dat ‘men’ niet om privacy geeft, zolang je niet verrast wordt, is dat geen issue.
Volledige controle kan nog beter, maar is al redelijk goed in de meeste plekken.
Je op één na laatste punt is wel relevant, daar staan we nog helemaal in de kinderschoenen. Targeting.