M4N heeft (ook) het zwarte garen niet uitgevonden…

Gisteren werd ik gewezen op een persbericht van M4N dat op 12 december in Emerce was verschenen: Groter bereik vacaturesites door affiliate marketing.

Nou is affiliate marketing in de online wereld natuurlijk altijd bedoeld om een groter bereik te realiseren (onder het motto ‘reach equals revenue’), dus ik vroeg me af wat hier nou nieuw aan was. En dat werd bij verder lezen al heel snel duidelijk: helemaal niets!

M4N stelt echter iets nieuws te hebben uitgevonden voor de arbeidsmarkt:
[…] werknemers en werkgevers elkaar niet goed genoeg weten te vinden. M4N denkt hiervoor een oplossing te bieden met het nieuwe product dat zij op de markt hebben gebracht; een database of datafeed van het complete vacatureaanbod van de Nationale Vacaturebank.

Come again?

Een tweede citaat dan maar:
De datafeed van M4N stelt webmasters in staat om snel en op eenvoudige wijze een eigen, grote vacaturesite op te zetten

Hoera! Twee Nationale Vacaturebanken!! Wat zeg ik, honderden nieuwe NVB’s. Strooien maar met die NVB’s. Iedereen zijn eigen NVB… Sorry, ik liet me even meevoeren in mijn enthousiasme.

Maar mijn vrolijke humeur werd al snel getemperd toen ik het volgende las:
de datafeed […] bevat onder andere) de titel van de vacature, de functiegroep en het opleidingsniveau.

Die datafeed bevat natuurlijk lang niet alle velden van een vacature.

Dus, kan een webmaster wel zijn eigen, grote vacaturesite opzetten? Speelt NVB voor Sinterklaas? Natuurlijk niet. Als je op zo’n uitgeklede vacature klikt als kandidaat zit je voordat je het weet op de enige, echte Nationale Vacaturebank: redding is nabij!

Maar M4N reutelt onverstoorbaar verder, getuige het volgende, ronkende citaat:
Evident is dat dit product toekomstige vacaturesites zowel kwantitatief (het aantal vacatures) als kwalitatief (relevantie van het vacatureaanbod) naar een hoger niveau zal tillen.

Welke toekomstige vacaturesites? Welke kwantiteit? Welke kwaliteit? M4N biedt eenheidsworst als oplossing voor het probleem dat werkgevers en werknemers elkaar niet kunnen vinden. NVB moet ze wel heel veel geld in het vooruitzicht hebben gesteld om iemand zo te laten raaskallen.

Onderaan het persbericht staat nog een disclaimer van Emerce:
Deze items zijn ingevoerd door lezers, en niet gecontroleerd door de redactie.

Dat verklaart alles!

Even serieus: Het benutten van de long tail voor vacatures wordt al geruime tijd gedaan, getuige de jobrolls, vacaturesecties op weblogs, etc. En als NVB iets dergelijks wenst te doen is daar natuurlijk helemaal niets op tegen. Maar laten ze dan niet één of andere hijgerige toko klinkklare onzin laten verkopen…

Voor de goede orde; dit is niet de innovatie in HR waar Bas op doelde of waar ik het in 2008 over zal gaan hebben met de bespreking van innovatieve bedrijven in Nederland. Dit is niets meer dan zwart garen.

En M4N heeft het overduidelijk niet uitgevonden.

3320cookie-checkM4N heeft (ook) het zwarte garen niet uitgevonden…
Geef een reactie

10 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @ Thomas:
    Het staat eenieder natuurlijk volledig vrij om in persberichten potentiele innovaties te melden. En zoals ik in dit artikel ook hebben willen laten zien staat het de lezer van een persbericht dan vervolgens weer volledig vrij om het waarheidsgehalte ter discussue te stellen.

    De door M4N genoemde ‘innovatie’ is een jobroll, een functionaliteit die in Amerika al enkele jaren wordt gebruikt (als voorbeeld; check SimplyHired eens).

    En met een RSS feed van een vacaturesite kan je exact hetzelfde bereiken; moet je alleen de mogelijkheid op de eigen site hebben om te parsen en te viewen. Beiden zijn buitengewoon simpel.

    Dus ik snap nog steeds de innovatie niet. Alles bestaat al.

    0
    0
  • Thomas
    says:

    Hi all,

    @Marc
    Op hoofdlijnen ben ik het met je eens, als dit vanuit een ervaren affiliate optiek bekijkt. Vanuit een affiliates optiek zijn datafeeds niet nieuw en gebruiken sommige innovatieve vacature sites content integratie al met portals.

    Waarom het voor andere naar mijn mening wel nieuw is, is omdat de veel recruitment marketeers in de recruitment wereld nog stees het beeld hebben dat op internet, marketing met banners moet. Dat geldt overigens nog steeds voor de meeste adverteerders die flashbanners en mooie gif banners inzetten om nieuwe klanten, inschrijvingen en verkopen te realiseren. Uit alles blijkt dat de effectiviteit daarvan in relatie tot content (denk ook adwords en datafeeds) tegenvalt.

    Voor de recruitment markt is het gebruik van een datafeed in tegenstelling tot gif/flashbanners dus wel nieuw. Door dit ook in de pers naar voren te laten komen hopen we een bijdrage te leveren om voor affiliates een beter rendement uit de samenwerking te halen en andere adverteerders ook te stimuleren om datafeeds te gebruiken.

    Ik hoop dat je in dit licht toch het nut ziet waarom we proberen om deze berichten in het nieuws te krijgen.

    Gr. Thomas

    0
    0
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Hank: click is een vorm (dat kan je natuurlijk makkelijk terugrekenen naar CV/lead). Het gaat er mij om dat er een model achter zit, want zelfs als is het interessante content, men zal het niet snel plaatsen.

    En wat Marc al aangeeft, het moet goed, heel goed, personaliseert zijn op de site. Maar zoals Marc ook weet ken ik een project dat daar binnenkort mee komt, dat wel heel goed dat gaat doen 🙂

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    @ Hank,

    Lijkt me een uitdaging om ‘vacatures op maat’ te realiseren; met de doelgroep van de betreffende site in het achterhoofd.
    Dan wordt een jobroll al snel een aantrekkelijker optie. En een stuk goedkoper.

    Eens te meer als je bedenkt dat de huidige vacatureteksten al geen pareltjes van leesbaarheid zijn.

    0
    0
  • Hank Oosterbaan
    says:

    @Marc, ik ben met je eens dat M4N niet iets volkomen nieuws op de markt brengt. Zo boren met affiliation alleen een voor hen nieuwe markt aan. Nu geen leadgeneratie voor hypotheken/verzekeringen maar voor CV’s. Niets innovatiefs aan. Past overigens volgens mij prima in een door veel partijen toegepaste wervinsgstrategie: vacature-bereikoptimalisatie. Probeer met je vacatureaanbod zoveel mogelijk mensen te bereiken. Yer hanteert dit door een brede mix van geprinte media te combineren met online media. Vitae heeft dit toegepast door TV en internet met elkaar te combineren. Doorplaatsingen op marktplaats & funda, maar ook affiliation horen in deze lijn.

    @Bas, webmasters kunnen vacatures als bruikbare aanvullende content zien. Afrekenmodellen waarbij je betaald krijgt per binnengekomen CV zijn hierbij voor alle partijen aantrekkelijk (pay per view/click, voegt in mijn ogen hier minder toe).

    Wat me wel zorgen baart is de vorm waarin de vacaturecontent wordt geplaatst. Sommige media/websites hebben specifieke kenmerken waarop je de vacature-teksten moet aanpassen. Vormen waarin een concentraat wordt getoond vind ik persoonlijk niet sterk en te weinig relevant voor de lezer. (zie ook mijn posting op expand: vacatureclutter of vacaturespam http://www.expand.nl/expand/website/expand_blog.nsf/d6plinks/NEGO-79UQ64#top)

    0
    0
  • Bas van de Haterd
    says:

    Kijk, ik geloof op zich best dat je the long tail van vele, vele sites kan benutten voor vacatures. Echter moet er voor de site zelf ook een reden zijn om dit te doen, en dat mis ik hier. Megajobs heeft een vergelijkbaar verhaal, maar daar krijg je betaald als dan iemand via je site een vacature plaatst. Betaald die mensen gewoon per click, zoals google adwords, en dan heb je een model.

    0
    0