Voorspellingen voor 2008

Bas Westland schreef op Emploit zijn voorspellingen voor het nieuwe jaar en Jakolien Sok schreef eerder op HRlog haar overpeinzingen van het afgelopen jaar (met een vooruitblik). Ik zal het stokje overnemen en mijn vooruitblik geven voor 2008.

1. Op het gebied van W&S bureaus zal een tweedeling plaatsvinden. Aan de ene kant zullen er een aantal bedrijven zijn die de inzet serieus zullen heroverwegen en inzien dat ze het zelf beter en goedkoper kunnen, als ze hun recruiters maar de tools geven (training, tijd & software). Zoals Bas W. al schrijft: “Traditioneel is het verloop onder door bureaus geworven werknemers hoger”, de kosten ook, dus waarom zou je nog? Hieraan zal een trend gekoppeld zijn dat de partijen die meer zelf gaan werven daarnaast met minder bureaus een intensere relatie zullen aangaan.

2. De krapte blijft groot dus alle bedrijven (en dat zijn de meeste) die nog steeds geen recruitmentbeleid hebben (volgens onderzoek meer dan 50%) zullen nog met jan en alleman die mogelijk iemand kan leveren het bed in duiken. De krapte blijft dus er blijft ruimte voor cowboys. Die ruimte zal wat kleiner worden, maar toch.

3. Kwaliteit zal het gaan winnen van kwantiteit. Bewezen zal worden dat je geen 1.000 mensen hoeft te benaderen voor één functie, maar dat het met 5 tot 10 ook kan, als je dezelfde tijd in je research stopt.

4. Werven wordt voor iedereen. Referral hiring zal een vlucht nemen.

5. Meer niche boards die meer kwaliteit leveren. Ik ben zelf betrokken bij de herlancering van Marketingfacts Jobs en ik hoor al veel geluiden over andere specialistische boards die meer en meer de toekomst zullen hebben.

6. Meer openheid over bedrijven. Er zal meer en meer ‘vuil’ op straat komen te liggen en de vraag is niet: hoe stop je dit? Maar de vraag is: hoe ga je daar mee om?

7. Er zullen nog meer leuke campagnes komen, maar er wordt ook meer nagedacht over structurele recruitment zaken. Employer branding en digital employer branding zullen in 2008 voor veel (grote) bedrijven hét topic worden.

8. H&M en veel andere partijen zullen het niet meer kunnen maken om Hyves en consorten links te laten liggen. Social networking zal een nog grotere vlucht nemen.

Geef een reactie

1 Comment