Dit jaar zijn 240 kinderen bewusteloos door de drank in het ziekenhuis beland, dat blijkt uit onderzoek in 75 ziekenhuizen. In 2000 waren er dat nog 50, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek van Zembla. Niet alleen in het weekeinde, maar ook doordeweeks worden kinderen tussen de 12 en 15 jaar met een alcoholvergiftiging in het ziekenhuis opgenomen. De meesten van hen raken in coma. Het zogenaamde comazuipen komt overal in Nederland voor, en in alle sociale klassen.
Drinkkeet. Nog zo’ n woord. Het doet me denken aan Drents platteland, bijbaantjes, bible-belt, heineken-groen en (daar is dat woord weer) comazuipen. Er zijn in Nederland naar schatting 1.500 drinkketen; caravans, hutten, schuren waar bezoekers tussen de 13 en 23 voor de gezelligheid en dus de alcohol bij elkaar komen. Keetbezoekers zijn stevige drinkers, ze drinken al snel het dubbele aantal glazen vergeleken met niet-keetbezoekers. Niet gek dus dat de toename van het aantal alcoholvergiftigingen onder jongeren in verband worden gebracht met deze hobby-horeca.
Alles wat ooit op internet geplaatst is, kan tegen je gebruik worden. In luttele seconden ben je gevonden op het almachtige google. Bazen, klanten, nieuwe buren, vrienden of geliefden proberen er via dit soort kanalen achter te komen wie jij bent. Wat dit met bovenstaande te maken heeft? Veel jongeren verheerlijken het dronkenschap. Ze verheffen het tot een lifestyle. Zij achten het dan ook nodig hun alcoholische escapades te fotograferen en, voorzien van malle teksten, op een weblog te plaatsen. Nu zijn er in Amerika al een aantal gedupeerden van hun kinderlijke naiviteit, die nu ook inzien dat het geen slimme zet is geweest zich zo op het internet te profileren. Ik weet niet of er in Nederland zo’n specifieke site bestaat, waarschijnlijk wel, maar ook op hyves kun je er zo een aantal vinden die zich in benarde positie boven de wcpot/gevaarlijk dichtbij een sloot/in de tuin van de buren bevinden. Dom, dom, dom.