Iedereen wil ‘iets’ met online communities, maar weinig mensen willen zich bij veel verschillende sites laten registreren. Ik zit op Hyves, Linkedin en Pulse Plaxo en hou het nu al nauwelijks bij. Mijn Hyvesinbox slibt dicht van de groepsberichten van vrienden over waar ze zich bevinden en wat ze doen. Wat meestal een variatie is op ’thuis’ en ‘iets met drank’. Als die sites samenwerken vergroten ze hun bereik.
Dat is dan ook precies wat ze gaan doen. Samenwerken. Hyves, MySpace en Linkedin gaan gebruik maken van OpenSocial, ontwikkeld door Google van Google. Google is bang dat gebruikers van bijvoorbeeld Hyves, contacten mislopen omdat ze niet op MySpace zitten. OpenSocial is een platform voor het uitwisselen van informatie, met toepassingen die aangesloten zijn op alle profielsites, zonder de volledige bandbreedte van één van de individuele sites in te nemen. Uiteindelijke doel is voor een willekeurige website om via de API’s van OpenSocial sociale applicaties te kunnen integreren binnen de eigen site. Zo kan je Youtube filmpjes krabbelen zonder Hyves te verlaten. Sites die OpenSocial adopteren zijn onder meer: Friendster, hi5, Hyves, LinkedIn, MySpace en Plaxo.
Ik zou mezelf niet zijn als ik ook wat aan te merken had op dit nieuwigheidje. Gebruikers van Hyves kunnen op hun profielpagina’s hun favoriete merken aangeven. Je kon het dus al zien aankomen: adverteerders houden zich heel actief op op sociale netwerken. Zij kunnen via OpenSocial met één campagne leden van verschillende sites bereiken. Hyves en Facebook hebben onlangs nieuwe strategien bekendgemaakt waarmee adverteerders gebruik kunnen maken van de profielen en voorkeuren van netwerkleden. Facebook biedt bedrijven sinds kort toegang tot de persoonsgegevens, voorkeuren, locatie en het gedrag van de bezoekers en adverteerders kunnen meekijken naar de informatie die Facebookers onderling uitwisselen. Ok, eng.