In het nieuwe programma van de RVU wordt gestreden om droombanen. Een driekoppige sollicitatiecommissie, twee cabaretiers (Viggo Waas en Peter Heerschop), 3 concurrenten, presentatrice Isolde Hallensleben en een studio vol publiek, dat is ‘Aan de bak!’.
Vier sollicitanten strijden elke aflevering om die ene droombaan. Met sollicitaties ben je je beste zelf, op tv of niet. Het programma heeft een oja-erlebnis. Het heeft de vanzelfsprekendheid die elk goed idee kenmerkt. Bestond dit format dan nog niet? Nee. Geniaal!
De omroep wilde een programma maken voor Nederland 3, dat zich op jongeren richt. Het heeft daarom gekozen voor een voor jongeren zo geliefde aanpak: spelender-wijs. Belangrijk is dat de kijkertjes leren wat de do’s en dont’s zijn van het solliciteren.
Psycholoog Konst (vast lid van de sollicitaticommissie) verdedigt de goede intentie van het programma in nrc.next: “ze hebben er zelf voor gekozen om op tv te komen. En een belangrijk verschil met Idols is dat wij de kandidaten niet voor lul zetten”. Waar zijn de cabaretiers dan voor? Voor de rollenspellen hadden ze ook gewoon acteurs kunnen inhuren die daarin gespecialiseerd zijn.
Konst merkte verder op: “dat de meeste mensen vooral met zichzelf bezig waren: wat wil ik, wat kan ik, in plaats van zich af te vragen wat de werknemer zou willen.” Welkom in de wereld van de generatie niks, die ik in mijn volgende blog uitvoerig zal bespreken.