HRlog had donderdag een interessant onderwerp te pakken met de posting “Weblogs zijn de nieuwe CV’s”. De essentie zat voor mij in de laatste zin:
Afwezigheid van je naam in Google zal in de toekomst namelijk alleen maar als negatiever gezien worden voor steeds meer functies.
Op zijn zachtst een prikkelende stelling!
Want dat zou betekenen dat mensen zich niet langer alleen vakinhoudelijk dienen te ontwikkelen maar ook aan personal branding moeten doen. Door online te (laten) publiceren of door optredens die online worden gepromoot. Want alleen een profieltje op Linkedin is dan niet meer voldoende.
En dat heeft potentieel grote consequenties.
Want ik ken een redelijk aantal professionals die ik zeer hoog acht die niet in staat zijn om te schrijven. Of weinig tot geen behoefte hebben aan enige vorm van publiciteit. Ik weet het, het is ziek, maar ze bestaan echt…
Dus wat betekent dit? Is er een verplichting om je online te promoten in deze Brave New World? Nemen we binnenkort iedereen met Google de maat?
Is jouw toekomst een fles in een bruin papieren zak die je onder de brug aan je mond zet om te vergeten dat je niet langer bestaat. Omdat Google dat zegt?
Marc Drees
says:Ja, lekker he.
En dat is allemaal dankzij John Sumser die dat ooit heeft geschreven…
En nou maar hopen dat ik met mijn CV nooit aan de leugendetector hoef
Bas van de Haterd
says:CIO van Adecco? Dat is nog eens liegen op je CV Marc 😀
Marc Drees
says:@ Peter:
Ik zoek natuurlijk ook wel eens naar mezelf op Google, en ik vind de resultaten niet zo slecht! Het aantal hits is natuurlijk aanmerkelijk lager dan dat van jou, maar zelfs op de laatste pagina zaten nog veel relevante links.
Maar quotes werken toch goed? (Zonder quotes besta ik volgens Google meer dan 700.000 keer, met quotes kom ik niet verder dan een ‘magere’ 2.000).
Zoominfo ken ik al langer en ze hebben de irritante neiging om fouten in jouw eigen profiel die je vervolgens corrigeert er weer gewoon in terug te zetten. Blijkbaar is hun scraper belangrijker dan de input die de gebruiker zelf geeft. Zo ben ik nog steeds , volgens Zoominfo, CIO van Adecco SA geweest. Ik was er zelf bij, en ik ben dat nooit geweest!
Peter Went
says:Marc,
Ik heb last van het tegenovergestelde.
Omdat Google search zo ongelooflijk stom is, en het begrip ‘naam’ niet kent, krijg ik (net geprobeerd) 91.900 hits op mijn naam (“Peter Went”), waarvan de meeste niet relevant zijn.
Peter is nl. een veel voorkomende voornaam en Went een engels werkwoord. En of je iets nu tussen quotes zet, zorgvuldig de hoofdletters kiest en zo, het maakt bij Google niet uit.
Peter
ps. checkout Rapleaf.com en Zoominfo.com. Interessante sites die alles over een persoon verzamelen op het Internet, kun je zien wat anderen over jou kunnen uitvinden 🙂