Groen en maatschappelijk verantwoord imago deren de MBA student niet, aldus nu.nl. Dat concludeert pr-bureau Hill and Knowlton na een onderzoek onder ruim 500 MBA studenten in 12 landen. Het is maar wat je verwachtingspatroon is, want uit de cijfers blijkt dat “De reputatie van een bedrijf op het gebied van sociale verantwoordelijkheid is voor nauwelijks de helft van de studenten een belangrijke factor, het milieu-imago wordt door een derde van de respondenten genoemd.” Wauw.. nauwelijks de helft… dat is toch… ongeveer 50% van die studenten meer dan zeg 10 jaar geleden… Bijna de helft van de MBA studenten kiest dus graag voor een werkgever met een maatschappelijk verantwoord imago en bijna een derde vind het milieu imago dus belangrijk. Dat is nogal wat, maar blijkbaar had men meer verwacht.
Het artikel gaat verder dat 5% deze zaken als bepalend ervaartbij de keuze, maar ze wegen dus wel mee. En laat in deze arbeidsmarkt alles dat je kan laten meewegen nu de moeite waard zijn. En dat aspecten als carrièrekansen, groeimogelijkheden en tevredenheid, samen met bedrijfscultuur en werkomgeving van groter belang zijn, zal niemand verbazen.
Het is maar hoe je onderzoek interpreteert blijkbaar.
Chris Stapper
says:Als het voor 5% bepalend (doorslaggevend?) is, dan vind ik dat behoorlijk veel. Als 50% het mee laat wegen, dan is het toch zeker een onderwerp waar je je als bedrijf mee bezig zou moeten houden. Iedereen wil graag van zijn bedrijf zeggen dat het goed bezig is. Een bedrijf dat goed bezig is krijgt op die manier veel mond op mond aandacht. En dat is nooit verkeerd.
Onderzoeken interpreteren blijft erg moeilijk. Onderzoeken opstellen op zo’n manier dat de uitkomst echt zinnig is, is nog veel moeilijker.