Digitaal-Werven heeft de afgelopen twee maanden meer dan 100 recruitmentsites van Nederlandse bedrijven geëvalueerd. Deze wervingssites zijn op basis van 51 criteria beoordeeld. Hierbij is niet enkel naar de website zelf gekeken, maar ook naar het online sollicitatieproces inclusief de reacties op sollicitaties van de onderzoekers.De resultaten van het onderzoek over de kwaliteit van de wervingssites van Nederland zijn ronduit teleurstellend te noemen. Ongeveer 50% van de onderzochte bedrijven reageert niet op een sollicitatie. In totaal scoort ruim 1/3 van de onderzochte websites een onvoldoende in het onderzoek.
Er zijn uiteraard ook positieve uitzonderingen, welke genomineerd zijn voor de titel ‘Beste recruitmentsite van Nederland’.
De genomineerde bedrijven zijn (in alfabetische volgorde):
– Achmea
– CMS Derks Star Busmann
– De Brauw Blackstone Westbroek
– Heineken
– LogicaCMG
– Ordina
– Reed Business
– Sogeti
– Sogyo
Omdat Digitaal-Werven gelooft dat je niet alles kan ondervangen in een onderzoek op basis van objectief meetbare criteria worden deze 9 genomineerden voorgelegd aan een jury. De jury bestaat uit arbeidsmarktcommunicatie deskundigen, designers, een usability expert, een headhunter en een student. De jury zal op 11 maart tijdens het Digitaal-Werven event bekend maken welke van deze genomineerde de prijs voor de beste wervingssite van Nederland in ontvangst mag nemen.
Mike Bovendeaard
says:Het is maar goed dat er uitgegaan wordt vanuit de ‘kandidaat’. Dat juich ik alleen maar toe, immers Marktplaats gaat ook uit van de ‘koper’ en hyves van de ‘gebruiker’. Dit wordt door vele communicatie-afdelingen en/of recruitmentafdelingen zwaar onderschat. De doelstelling van een recruitmentsite lijkt mij duidelijk: Werven, voor nu, morgen en de toekomst, dus moet er gedacht worden vanuit de gedachte van een kandidaat!!
Bas van de Haterd
says:@Paul: wat die profielen zeggen we hetzelfde, alleen hebben we een andere interpretatie van de woorden. Voor mij is een profiel een omschrijving van wat je gaat doen. Dus in twee zinnnen wat de functie inhoud (bijvoorbeeld recruiter finance: je werft mensen voor opdrachtgevers in het HBO+ segment voor de financiële dienstverlening. Of… Recruiter finance, je werft mensen voor opdrachtgevers in financieel-administratieve functies).
De reden waarom ik zelf moeite heb met Flash (ongeacht de versie) is omdat ik er niet op mijn manier doorheen kan surfen. Ik open vaak pagina’s in aparte vensters en zo. En omdat mijn grafische kaart er veel moeite mee heeft (of eigenlijk niet mijn grafische kaart maar.. nou ja, laten we het er maar op houden dat ik toe ben aan een nieuwe PC).
Paul van Oosterhout
says:He Bas,
Das jammer…losse scores dus ook niet?
Over de Flash:Idd seo speelt een rol maar dan kan Heineken wel met alles herstarten…
Over de bezoeker en Flash:
Dat ligt er aan de flashversie waarop de site draait.
de site kan bijv op minimaal versie 8 en welke versie er op de meeste computers zit( bij bedrijven wellicht 7). Wellicht zijn er dus mensen die niets kunnen zien…Maar de mensen die wel wat zien vinden het mooi.
Overigens zegt dat weer niets over de handzaamheid. Als je mij zou vragen of ik het er mooi uit vind zien dan zeg ik ja…maar er mee werken….
Wat betreft de profielen bij de titel:
Ik zou er geen profiel neerzetten maar de kernelementen van de functie. Jij kan wel heel veel van mij vragen….maar als ik niet eerst weet waarom je dat vraagt..
Wij zetten onder de titel altijd een korte functieomschrijving die de belangrijkste kernelementen aantipt. Deze filtercriteria maken een vacature scanbaar in een lijst met resultaten tussen andere vacatures.
Mensen willen eerst weten wat de vacature inhoud.
Bas van de Haterd
says:Overigens is het op zich niet onlogisch dat de winnaar van de publieksprijs van IG bij ons genomineerd is, als je ervan uit gaat dat wij zo veel mogelijk de sollicitant als uitganspunt genomen hebben. Maar dat er ook bij Heineken nog veel te verbeteren valt (zoals bij alle genomineerden trouwens), staat voor mij als een paal boven water.
Bas van de Haterd
says:@Paul: de reviews zijn tussen ons en de sites, wij brengen enkel de genomineerden naar buiten.
Dat de site voor veel verbetering vatbaar is: helemaal mee eens. Dat zijn ze allemaal moet ik zeggen. Je kiest de beste uit, waarbij niet gezegd is dat de beste ook allemaal heel erg goed zijn.
Functietitels is iets waar je niet op kan oordelen, wat voor mij nietszeggend is, is voor een ander misschien volkomen helder. Je focus bepaald je perspectief in deze. Wel adviseer ik elk bedrijf altijd op hele korte profielen bij de titel te geven (2 zinnen omschrijving). Dat had volgens mij bijna (of helemaal) geen site.
Heineken is ook volledig in Flash. Persoonlijk vind ik dat een drama (SEO technisch ook trouwens), maar wat ik persoonlijk vind is niet relevant, het gaat om wat het publiek gemiddeld vind en de meesten hebben geen moeite met Flash, dus dat soort zaken tellen dan niet mee. Het onderzoek is gestoelt op alle informatie die wij de laatste jaren aan onderzoeken en persoonlijke ervaring hebben opgedaan.
Paul van Oosterhout
says:Ja dat weet ik dus niet. Heineken had wel een soortgelijke site vorig jaar me de splitsing tussen student en professional maar verder durf ik het niet te zeggen. Toen was ik het helemaal met Drees eens omdat het een drama is om mee te werken. Ik zie daar nog steeds tekenen van…Als je site al oproept staat de hoofdpagina in een pop-up van de bedankpagina. Ik heb een pop-up blocker en dan werkt het niet.
Zoeken is lastig, functietitels van vacatures spreken niet aan etc. het gethematiseerde van de site vind ik wel gaaf en wellicht dat ze daarom vorig jaar ook de prijs van het publiek kregen….
Maar goed daarom ben ik dus ook zo benieuwd naar jullie review…
Bas van de Haterd
says:Is het nog steeds dezelfde site Paul? Veel van de sites zijn namelijk het afgelopen jaar vernieuwd, Reed Business en Achmea bijvoorbeeld waren vorig jaar drama’s, maar hebben de wet van de remmende voorsprong goed in hun voordeel laten werken door totaal nieuwe (werkenbij) sites te lanceren. Van Heineken weet ik het niet zeker, maar ze werden door IG niet zo goed beoordeeld, alleen had het publiek ze gekozen tot meest aantrekkelijke site. (belangrijk verschil).
Paul van Oosterhout
says:Heineken?
Interessant! Vorig jaar werden ze door Marc niet zo goed beoordeeld en wel door de IG.
Ben benieuwd naar de punten waarop ze gescoord hebben!