Facebook: Slavendrijver met een sociaal sausje

Vrijwilligerswerk is sociaal. Geen twijfel over. Of toch? Want hoe zit het met vrijwilligerswerk voor een bedrijf dat in de boeken staat voor $15 miljard? Trouwe lezertjes hebben het vast geraden; Facebook heeft alweer een nieuwe truc uit de hoge hoed getoverd.

Want dat bedrijf gaat op dit moment bedelend rond bij haar gebruikers om mee te helpen de site in meerdere talen te vertalen. Serieus!

Nu moet Facebook natuurlijk ook een keer winst laten zien aan haar aandeelhouders. Want van publiciteit alleen kan de schoorsteen niet blijven roken.

Maar stel dat mede dankzij de inspanningen van haar gebruikers Facebook binnenkort zwarte cijfers kan tonen. Zou dat betekenen dat diezelfde gebruikers kunnen rekenen op een passende vergoeding op termijn?

Dream on! Facebook parasiteert vrolijk verder op haar gebruikers, na ze al eerder tot marketing vlees te hebben gedegradeerd via Beacon en Social ads.

En ik ben ervan overtuigd dat er voldoende willoos vee gevonden kan worden om de site te helpen vertalen. Fascinerend wat je met grenzeloos onfatsoen kan bereiken. En Facebook is wat dat betreft een onbedreigde koploper. Chapeau!

Met dank aan TechCrunch

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Wat ben je toch weer heerlijk kritisch… Hattrick heeft al tientallen taalversies, allemaal dankzij vrijwilligers. Is het bedrijf net zoveel waard als facebook? Nee, tuurlijk niet. Maar het is wel een bedrijf. Lego verdient al jaren klauwen met geld omdat mensen gratis voor hun nieuwe pakketten ontwikkelen. Geweldig. Dit is de toekomst, wisdom of the crowds, een bedrijf met fans. Facebook heeft dat, klasse. Niets dom, passioneel.