90% van alle advertenties voor banen wordt online geplaatst. In 2007 is in totaal 90% van alle vacatures via jobboards geplaast, valt te lezen in een persbericht van Nielsen Media. Met 6% zijn de keanten een tweede op grote afstand gevolgd door vak- en managementbladen met 3%.
De totale cijfers verbazen me overigens enigszins. Als je bedenkt dat via de Broadbean software in de UK alleen per maand net zoveel vacatures worden verspreid als bij ons totaal in een jaar, terwijl we slechts 3,5 keer zo klein zijn als Engeland.
Wel zien we een afname van de groei gedurende de kwartalen in 2007. Dat het eerste kwartaal nog een groei van 39%, was dit nog maar 1% in het vierde kwartaal. Opvallend omdat in Engeland januari een fantastische maand is volgens de jobboards. Ik ben benieuwd hoe dat in Nederland is en nodig uiteraard StepStone en de andere die dit lezen van harte uit om (al dan niet in omzichtige termen) aan te geven hoe hun maand nu verloopt.
ps interessant is om te zien hoe je één persbericht op drie manieren kan uitleggen en publiceren door de nadruk op andere zaken te leggen. Lees hiervoor mijn andere stuk op marketingfacts en Peter Wiegman’s artikel op mediaonderzoek.
gijs
says:Zo optimistisch ben ik ook weer niet. Budgetten voor het aannemen van nieuwe werknemers liggen vaak al 1 of meerdere kwartalen vast.
Maar je hebt gelijk: so far, so good. Het zal een interessant jaar worden.
Bas van de Haterd
says:Interessante cijfers Gijs, dank voor mededelen. Uit de UK hoorde ik dat Totaljobs nu al de januari target had gehaald (of vorige week al eigenlijk). En daar is men nog veel banger voor een recessie… welke recessie?
gijs
says:Deze kan ik niet laten liggen.
Januari verloopt tot nu toe prima. Afgelopen jaar is de omzet al fors meer dan de markt gegroeid, en in 2008 zal StepStone dat ook weer doen. Het Sales team zal in 2008 met 50% groeien, dus dat geeft al een redelijke indicatie.
gijs bos
Country Manager, http://www.stepstone.nl