Arbeidsmarkt.com ‘2.0’? Ik dacht het niet. Wel twee keer niets

Ik had beloofd iets over Trovix te schrijven, maar de actualiteit heeft het roer even overgenomen. Want er is groot nieuws van Nederlandse bodem!

Althans volgens i-Concept, de eigenaar van Arbeidsmarkt.com. Want hun persbericht van 15 januari is getiteld: Arbeidsmarkt.com is getransformeerd tot career portal 2.0. En dat is dus nogal wat. Ook al lijkt de titel te zijn ingegeven door de campagne van Monsterboard, die begin januari stelde zichzelf opnieuw te hebben uitgevonden.

Quote 1
Wat is er precies aan de hand? Een stukje uit het persbericht:
Het nieuwe Arbeidsmarkt.com gebruikt innovatieve web 2.0 technologie om per branche actuele en relevante informatie over opleidingen, vacatures, recruiters en nieuws te tonen. De actualiteit wordt gewaarborgd door het gebruik van RSS en een grote diversiteit aan betrouwbare bronnen, waaronder jobsites, bloggers en nieuwsredacties uit specifieke branches.

Ahhh, dankzij RSS feeds een ‘eigen’ site bouwen. Maar da’s pronken met andermans veren. Wat heeft dat met een careerportal te maken?

Het is tijd om eens kennis te maken met de site.

Eerste gedachte klopt: Arbeidsmarkt.com een linkfarm; niets meer en niets minder.

Quote 2
En daar is nog een volzin uit het persbericht:
Arbeidsmarkt.com trekt gemiddeld 60.000 bezoekers per maand en is vanwege de zeer hoge Google ranking aantrekkelijk voor adverteerders.

Een snelle controle leert:

  • Een Google PageRank van 5. (Ter vergelijk: Monsteboard.nl heeft een 8. En bedenk dat de Google PageRank een logaritmische schaal heeft…)
  • Alexa rating: 1.890.524 (Da’s heel laag, en volstekt onmogelijk met 60.000 bezoekers. Meer in de buurt van 2.000 bezoekers)

Yep, als adverteerder zou ik Arbeidsmarkt.com heel hoog op mijn lijstje zetten…

Quote 3
Het gaat maar door, getuige de volgende tekst:
De relevantie van de informatie voor de bezoeker wordt bepaald door het navigeren via een zogenaamde ‘tag cloud’, een visuele weergave van de belangrijkste trefwoorden van een pagina.

Hierin schuilt meteen een van de meest opvallende en succesvolle innovaties van het nieuwe Arbeidsmarkt.com.

Een tag cloud als meest opvallende innovatie? En een tag cloud als argument voor een transformatie tot careerportal? Nooit geweten.

En die tag cloud ziet er zo uit:

image

Gewone tag cloud zou je zo zeggen. Maar dan eens de proef op de som genomen. En SAP als zoekcriterium gebruikt. Het resultaat?

image

Ter verdediging; dit gebeurt niet bij alle tags, maar het is toch op zijn minst vreemd dat de zogenaamd meest populaire tag niet eens werkt als zoekcriterium.

Quote 4
Wees gerust, dit is de laatste:
De geregistreerde gebruikers krijgen voorzieningen om zich met een persoonlijke pagina aan elkaar – en dus ook aan relevante recruiters – te presenteren, waarmee het sociale netwerkaspect benadrukt wordt.

Yep, Arbeidsmarkt.com heeft volledig door waar een sociaal netwerk om draait. Zoveel mogelijk pagina’s indexeerbaar maken. Zodat die zeer hoge Google ranking nog hoger wordt.

En die persoonlijke pagina? Naam, GSM nummer, branche en trefwoorden. Echt een persoonlijke pagina die je aan elkaar wilt laten zien. Wat een lariekoek!

Toetje
Met de recente check op het toesturen van een vergeten wachtwoord indachtig kon ik de verleiding niet weerstaan om ook Arbeidsmarkt.com even op die pijnbank te leggen. En jawel, ook hier faalt Arbeidsmarkt.com met vlag en wimpel.

Conclusie
Arbeidsmarkt.com een careerportal? Uitsluitend volgens het persbericht.

En de site zelf? Twee keer niets.

Geef een antwoord

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Ik heb ook nog geprobeerd via Compete te kijken, maar die hadden niet eens informatie over Arbeidsmarkt.com

    En dan blijft eigenlijk alleen Alexa over. En neem van mij aan dat met 60.000 bezoekers Alexa een fundamenteel ander cijfer zou laten zien. En dat zou heel ver onder de 1 miljoen moeten liggen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: ieder zijn mening en ook ik mis het hele 2.0 gebeuren. Want hoewel ze zeggen, 2.0 technologie (dat zou Ajax, RSS en CSS style sheets volgens enkele partijen) en niet 2.0 toepassingen, is het inderdaad een door derden gedreven site. Niets mis mee.

    Wel flauw vind ik dat je Alexa erbij haalt, want je weet hoe notoir onbetrouwbaar die cijfers zijn, zeker in Nederland. Die 60.000 kan net zo goed, Alexa heeft praktisch gezien géén waarde in ons land!