Gebruiksvriendelijkheid deel 2: HTTP 404

image

De kleine test met ‘wachtwoord vergeten’ maakte duidelijk dat het (op dat gebied) met de gebruikersvriendelijkheid van vacaturesites droevig is gesteld. Alleen Nationale Vacaturebank had het netjes voor elkaar.

Zo’n kleine test is leuk, simpel en smaakt naar meer. Dus daarom vandaag een nieuwe kleine test: hoe handelt een vacaturesite een HTTP 404 situatie af?

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je weet zeker dat je de URL van een specifieke pagina uit je hoofd kent. En dus type je de URL direct in, zonder eerst naar de homepage te gaan. Maar helaas, een typefout is snel gemaakt.

De vraag is nu: hoe helpt de site je om die vergissing te onderkennen en eventueel ongedaan te maken. Er zijn grofweg drie categorien te onderscheiden:

  1. De site biedt geen enkele hulp. Je krijgt een HTTP 404 pagina van de browser te zien, of een foutmelding.
  2. De site helpt niet, maar je krijgt wel een mededeling dat er iets niet in orde is.
  3. De site helpt. Je krijgt een mededeling dat er iets niet in orde is en de site geeft je mogelijkheden om daarvan te herstellen.

Misschien ten overvloede: alleen categorie 3 is correct. Tenslotte biedt je in dit geval hulp als de gebruiker bv. een typefout heeft gemaakt. In de andere gevallen laat je de gebruiker volledig aan zijn/haar lot over.

Categorie 1: Hulp bieden, wat is dat?
Dit is de armoedige categorie. Als je een vergissing maakt wordt je aan je lot overgelaten. De boodschap is er hier één van oorverdovende stilte. De site weet zelf niet eens wat ze moet doen.

In deze categorie vallen:

  • Nationale Vacaturebank (de ergste: een HTTP 404 pagina van de browser)
  • Stepstone (Een blanco pagina getiteld: StepStone Error met daarop onder meer de tekst: This error has been sent to our IT Team)
  • JobNews. De site blijft zichtbaar, maar zonder content. Geen melding, helemaal niets.
  • Megajobs. Hier hangt het er een beetje vanaf waar je een fout maakt. Soms trekt Megajobs zich niets aan van een typefout, soms krijg je een lege pagina (net al JobNews), en soms krijg je een volledig blanco pagina met een serie foutmeldingen.

Categorie 2: We weten dat het fout gaat, en zoek het maar uit
De sites in deze categorie laten je weliswaar weten dat er iets fout is gegaan, maar bieden vervolgens geen enkele hulp. Beter dan categorie 1, maar als gebruiker ben ik nog steeds niet geholpen. En eigenlijk behoorlijk zuur; want in dit geval is de onuitgesproken boodschap: “Jij hebt een fout gemaakt, wij weten het, maar we helpen je lekker niet. Zoek het zelf maar uit“.

In deze categorie vallen:

  • Jobtrack (Er is een onverwachte fout opgetreden. Onze excuses daarvoor).
  • Intermediair (Er is iets mis gegaan met het vertalen van uw verzoek)

Categorie 3: U heeft pech? Hulp is onderweg!
Hier wordt hulp geboden. Dit toont respect voor en dienstverlening aan de gebruiker. Hier is de boodschap: “Je lijkt te zoeken naar iets wat wij niet hebben; hier zijn een paar mogelijkheden waarvan wij hopen dat ze je alsnog op de goede weg helpen“. Chapeau!

In deze categorie vallen:

  • Monsterboard (Helaas, deze pagina bestaat niet (meer)… Gebruik deze pagina om verder te zoeken. En vervolgens wordt een hele serie links geboden om je weer op weg te helpen)
  • Totaljobs. Zie voorbeeld hieronder. Perfect!

Over een halfjaartje zullen we ook deze feature eens testen bij onze categorie 1 en 2 sites. Want daar valt nog het nodige te verbeteren.

Geef een reactie

5 Comments