Gebruiksvriendelijkheid deel 3: Registratie, 1

image

Eén van de meest frustrerende activiteiten op een website: de registratie. Brrr.

Ik kan het me verbeelden, maar ik weet bijna zeker dat er heel wat instemmend wordt geknikt bij het lezen van de vorige zin.

 

Er zijn grofweg drie redenen voor deze frustratie:

  1. Het registratieproces is onduidelijk en er wordt onvoldoende hulp geboden
  2. Er worden teveel gegevens gevraagd
  3. Je moet weer een wachtwoord (en soms zelfs een login naam) onthouden

Daarom ga ik in het onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid bij vacaturesites vandaag eens de registratie onder de loep nemen. Ga er maar eens goed voor zitten, want het wordt een lange rit. Zo lang dat ik maar heb besloten er drie afleveringen aan te wijden.

Vandaag Werk.nl, Nationale Vacaturebank en Monsterboard.

Werk.nl
Als ik bij Werk.nl mijn CV wil plaatsen moet ik me registreren. Er wordt overigens niet uitgelegd waarom ik mijn CV bij Werk.nl zou moeten plaatsen of wat het plaatsen van een CV eigenlijk betekent. Nogal stom, waarom zou ik me registreren als ik niet weet wat ik er mee kan bereiken?

Ik moet een gebruikersnaam (stom), wachtwoord een e-mail adres invullen en akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Voor gebruikers naam en wachtwoord wordt aangegeven wat de eisen zijn. Bij een fout worden weer wel duidelijke foutmeldingen gegeven.

Als ik op de knop Verder klik moet ik persoonlijke gegevens invullen, waarbij duidelijk wordt aangegeven welke velden verplicht zijn. Het gaat om naam, adres, geslacht en geboortedatum. Het is nogal wat; en het is veel teveel voor een registratie! Waarom moeten ze dit allemaal weten? En, helaas, dan ook nog geen privacy verklaring prominent in beeld. Slechts de obligate Privacy link in de footer. Heel slecht allemaal.

En ongelofelijk stom; de geboortedatum moet in een bepaald format worden ingevuld; maar dat format wordt niet getoond. Blunder.

Als ik dan op de knop Verder heb gedrukt moet ik vervolgens inloggen. Waarom kan Werk.nl dat niet doen? Hoe moeilijk kan dat zijn?

En als je dan eenmaal bent ingelogd wordt verteld wat de voordelen van het plaatsen van een CV zijn. Da’s veel te laat!

Conclusie: Eigenlijk alleen maar minpunten. Onze belastingcenten hadden aanzienlijk beter besteed kunnen worden. Broddelwerk.

Nationale Vacaturebank
Als ik bij Nationale Vacaturebank een CV wil plaatsen moet ik me registreren. En direct wordt puntsgewijs uitgelegd wat de voordelen van een registratie zijn. Ook al ben ik het niet eens met die punten; dit is duidelijk voor de gebruiker!

Ik ga een account aanmaken en moet een E-mail adres en wachtwoord invoeren. Er wordt niet uitgelegd of het wachtwoord aan een bepaald format moet voldoen; maar dat hoeft ook niet. Een wachtwoord van 1 karakter volstaat. Makkelijk!

En dan is er de activeringsmail; tegenwoordig bijna standaard als een e-mail adres als wachtwoord wordt gebruikt. Een automatische verificatieslag; maar ik heb er een hekel aan. Maar de mail arriveert direct en activering is een fluitje van een cent. Ik ben binnen.

Conclusie: Prima!

Monsterboard
Vóór de registratie wordt keurig uitgelegd wat de voordelen zijn van een My Monster account. Duidelijk. Klik.

Holy shit! Ik krijg een webformulier te zien waar geen eind aan komt. En ze willen nog meer van me weten dan Werk.nl, hoewel een geboortedatum en geslacht. En Monsterboard heeft er niet aan gedacht om een abonnementje op AdresXpress te nemen zodat een postcode huisnummer voldoende informatie zou zijn geweest. Nu moet ik plaats, province en postcode invoeren.

En wat moet een vacaturesite sowieso met een adres? Komen ze langs om me te feliciteren dat ik me heb aangemeld? (Nee da’s voor de CV database, maar dat wordt er niet bij verteld).

En daar houdt het niet op want een telefoonnummer, opleiding en gewenste functietitel worden ook nog eens verplicht uitgevraagd.

En vervolgens een eindeloze rij opties om je in te schrijven voor e-mails en nieuwsbrieven. Afgezien van de stupiditeit om dit tijdens een eerste registratie te tonen heeft Monsterboard het fenomeen checkbox nog niet ontdekt. Want elke optie gaat gepaard met twee radiobuttons:  Ja en Nee. Volstrekt zinloos.

Nog stommer wordt het bij de Algemene Leveringsvoorwaarden en Privacyverklaring:

image

Als je niet akkoord gaat kan je ook helemaal niet verder. Dus suggereer niet dat je een keuze hebt. Biedt een checkbox! Of nog beter; zeg dat je, door je te registreren, akkoord gaat met de leveringsvoorwaarden en de privacy verklaring. Beiden dan natuurlijk wel even als hyperlink aanbieden.

En ook leuk, Monsterboard heeft een icoontje met een vraagteken bij sommige onderdelen van dit monsterachtige webformulier staan. Als je daarop klikt krijg je extra uitleg. Denk je… Klik eens op het vraagtekentje bij het onderdeel CV opties. Lekker zorgvuldig van Monsterboard… Had echt alle aandacht bij dit onderdeel.

En als ik het toch over de CV opties heb; er worden vier opties geboden om een CV op Monsterboard te plaatsen; de default optie is: Mijn CV online aanmaken (aanbevolen). Monsterboard vergeet hierbij echter te vermelden waarom dit de aanbevolen optie is…

Conclusie: De eerste stap was goed, daarna een doffe ellende. Hou een registratie kort en simpel. SIMPEL! En wees duidelijk. DUIDELIJK!

Volgende keer: Totaljobs, Jobnews en JobTrack. Ik kan bijna niet wachten…

4640cookie-checkGebruiksvriendelijkheid deel 3: Registratie, 1
Geef een reactie