Web 2.0 en online recruitment: Trovix?

image

De tweede site die we in de serie over Web 2.0 en online recruitment bezoeken is Trovix.

Net als Jobfox positioneert Trovix zich als een Web 2.0 vacaturesite. Da’s mooi. Maar aangezien ik niet klakkeloos geloof wat er op de doos staat is het tijd voor een grondig onderzoek door de kritische kandidaat.

Achtergrond
Trovix is in 2002 opgericht door Jeff Benrey (CEO) en Earl Rennison (CTO); bepaald niet de beste tijd om in Silicon Valley iets te beginnen. Daar staat tegenover dat er op dat moment wel weer heel veel onroerend goed leeg stond.

En dit is wat Trovix over zichzelf zegt:
Unlike any other career service, our human-like search and advanced artificial intelligence technology reads resumes and job descriptions the same way a human would, by focusing on key attributes such as skills, work history, and education to provide meaningful search results.

Het woord matchen komt hier niet in voor; humanlike (natural) search is hun ding.

Vacatures worden door Trovix gespiderd. Het is dus feitelijk een vertical search engine met ‘geavanceerde search technologie.

Trovix heeft het nodige venture capital weten te verzamelen ($ 18 miljoen). Toch een stuk minder dan Jobfox.

Homepageimage
Trovix heeft, onheilspellend genoeg een beta vermelding (zie logo). Dit is des te onheilspellender omdat Trovix dus al in 2002 is opgericht. Hmm…

Het is direct duidelijk waar Trovix voor staat; met drie punten die voor de werkzoeker van belang zijn.

Voor de snelle zoeker (= slechte lezer) is er voor een wat onhandige presentatie gekozen, zoals de afbeelding hieronder duidelijk weergeeft. Als je in dat oranje vlak een zoekterm intypt en op Go drukt, komt je dus keurig op de registratie pagina terecht…

image

Verder is er op de homepage een Job Stream, een Job Map (GoogleMaps mashup) en een Job Search te zien. Mooi, dat betekent in ieder geval dat ik vacatures kan zien zonder me direct in te moeten schrijven, zoals bij Jobfox.

Om bij een lijst met vacatures te komen is overigens verdraaide onhandig. Dat gaat eigenlijk alleen maar door op de kaart te klikken, en vervolgens op de Google balloon die dan verschijnt. Twee keer klikken? Niet goed over nagedacht!

En dan blijkt dat ik niet alleen kan zoeken, maar ook matchen. Trovix noemt dit: Personalize this search using my resume. En net als Linkedin hebben ze een percentage metertje; die laat zien hoe compleet Your profile is.
Puntje van kritiek; op één en dezelfde pagina wordt een CV dus een resume en een profile genoemd. Don’t make me think!

Registreren
Tijd om de stoute schoenen aan te trekken en me te registreren.

De registratie vraagt ook om een gewenste functietitel en om een CV te plakken. Als je dat niet wilt kan je ook online een CV (profiel) samenstellen.

CV geplakt en geregistreerd. Trovix is enige tijd bezig om mijn CV te analyseren en komt dan met passende vacatures. Alleen zijn de zoekresultaten identiek; of ik nu mijn CV wel of niet gebruik. Toegegeven, er staat niet al teveel in mijn CV, maar datgene wat er wel in staat wordt in ieder geval niet gebruikt; aangezien Trovix mijn werkervaring op 3 jaar heeft gezet. Apart.

Verder staat er voor elke vacature een blauw vierkantje met een cijfer erin. Ik ga er maar vanuit dat dit het matchpercentage is.

En hoewel Trovix meldt dat ze vacatures van het web spideren zie ik uitsluitend vacatures van Yahoo! Hotjobs voorbij komen. Zo zit ik dus nog in een vacaturesite te zoeken.

Profiel
Mijn profiel op basis van mijn CV is onvindbaar; of het zou dit echt alles zijn:

image

En de hyperlink Learn more is een fopknop!

Maar ik kan mijn CV/profiel helemaal niet wijzigen en tegelijkertijd is het profiel percentage metertje ook nog eens verdwenen. Denkt Trovix dat ik mijn profiel niet zou willen wijzigen nadat zij het CV hebben ‘geanalyseerd’?

Tweede poging
Dan nog maar een keer geregistreerd en online een profiel samenstellen. Dat lukt en nu kan ik werkervaringen en opleidingen invullen.

En dat is buitengewoon beperkt; voor de werkervaring kan je een zelf gekozen functie invullen; een begin- en einddatum en een stuk vrije tekst. Voor de opleiding is het een beetje hetzelfde verhaal.

Maar als ik nu naar vacatures zoek is het percentage metertje ineens wel aanwezig en kan ik mijn profiel ook later weer wijzigen.

Conclusie
Trovix is een vertical search engine met een cleane interface en slecht interaction design. Verder heeft het een extractie engine, waarvan de resultaten niet te zien zijn. Dus wat het ding doet is volstrekt onduidelijk. Het enige dat ik weet is dat het ‘iets’ doet. En daar houdt het mee op.

En gebruikers stemmen met hun voeten. Volgens Compete.com liet Trovix een gestage groei zien naar 40.000 bezoekers tot september 2007. En sinds oktober 2007 is een daling ingezet, met als voorlopig dieptepunt december van afgelopen jaar; minder dan 30.000 bezoekes… Dat belooft weinig goeds. Dat klinkt als een enkele reis naar de Death pool van Techcrunch. Hoewel je het met $ 18 miljoen natuurlijk wel een tijd kan uithouden…
Na Jobfox is Trovix een tweede teleurstelling in mijn zoektocht naar nieuwe ontwikkelingen in de wereld van vacaturesites. De marketing spin blijkt aanzienlijk groter te zijn dan de werkelijke innovatie. Maar misschien is dat wel Web 2.0…

Volgende keer: itzBig

Geef een antwoord

5 Comments