Gebruiksvriendelijkheid deel 3: Registratie, 3

image

Hierbij de 3e en laatste posting in de minisoap over het fenomeen Registreren bij vacaturesites.

In de vorige aflevering bleek alleen JobTrack een fatsoenlijk registratieproces te hebben; Totaljobs en Jobnews bakten er vedraaide weinig van.

En vandaag zijn de laatste drie sites aan de beurt. In volgorde van opkomst: Stepstone, Intermediair en Megajobs. Eens kijken of ik weer één op drie loop.

Stepstone
De registratielink is op Stepstone niet goed te vinden. De homepage is ongelofelijk druk en er zijn veel teveel bewegende onderdelen. Maar snel klikken op Registreer uw CV voordat ik duizelig wordt.

Helaas; geen enkele uitleg over de voordelen van een registratie bij Stepstone. Maar de in te voeren gegevens zijn niet al te uitgebreid(Gebruikersnaam (jammer), wachtwoord, herinneringsvraag en antwoord (overbodig) en e-mail adres (2 keer?)). En er zijn in ieder geval geen persoonlijke gegevens bij.

En de obligate nieuwsbrief komt ook bij Stepstone voorbij. Vermoei me toch niet met die onzin als ik me registreer! Doe dat op een ander moment.

En dan de krankzinnige eis: Je moet Stepstone goedkeuring geven om jouw gegevens voor minimaal 5 jaar op te slaan. Komen die gasten uit de communistische planeconomie of zo? Heel erg slecht!

image

En net als bij Monsterboard wordt een zogenaamde keuze geboden, die geen keuze is. Je moet akkoord gaan, anders kan je niet registreren. Chantage.

Oh, en na registratie krijg ik de volgende mededeling:

Welkom
Uw account ID is: 434120

Hoera! Ik ben een nummer.

Conclusie: Bagger

Intermediair
Intermediair meldt duidelijk de voordelen van het registreren, dus dat begint goed.

En het registratieformulier is simpel duidelijk en kort (E-mail adres en wachtwoord). Er wordt mij zelfs de keuze geboden of ik een bevestiging per e-mail wil ontvangen. Top!

Helaas wordt ook hier gevraagd of ik op de hoogte wil blijven van interessante aanbiedingen. Jammer. Een minpuntje.

Conclusie: Snel en minimalistisch, met één vlekje. Ondanks dat een voorbeeld voor alle andere vacaturesites!

Megajobs
Als laatste is Megajobs aan de beurt. Hier krijg ik een heldere uitleg over het registratieproces. Goed! Maar helaas geen informatie over de voordelen van registreren. Jammer!

Registreren bestaat uit E-mail adres en wachtwoord! Top. Ik kan zelfs aangeven of mijn gebruikerscode (wat is dat trouwens?) en wachtwoord via een SMS naar mij worden gestuurd.

En helaas ook hier een blunder. Er wordt een checkbox geboden met de tekst Ja, ik ga akkoord met het privacy statement (met het privacy statement als een hyperlink). Als ik de chekbox niet aanvink krijg ik in een volgend scherm (!) een foutmelding te zien en moet ik terug. Zeg dan meteen dat ik die checkbox aan moet klikken! Zo moeilijk is dat toch niet?

En het accepteren van het privacy statement terwijl ik nog geen enkel persoonlijk gegeven heb ingevoerd is een beetje vreemd. Te vroeg wat mij betreft.

Na registratie wordt mijn gebruikerscode gemeld met het feit dat deze code nu ook als ‘cookie’in mijn browser is vastgelegd. En wat moet ik dan met die gebruikerscode? Als ik naar de homepage ga blijkt dat mijn loginnaam te zijn. Waarom noem je die dan niet zo? En nou moet ik alsnog één of andere stomme code gaan onthouden. Slecht!

Conclusie: Matig tot slecht

De volgende keer een korte samenvatting van de resultaten, met een rangschikking van de deelnemers. Tot dan!

Geef een reactie

4 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Verbeterpunten zijn:
    – Stel de doelen ‘de kandidaat’ centraal
    – Neem nooit genoegen met opmerkingen van ontwikkelaars dat iets niet kan. (Het echte antwoord is namelijk: daar heb ik geen zin in. Of nog erger: ik weet niet hoe ik dat moet doen).

    En een systeem wat met aandacht en zorg wordt gebouwd is vrijwel altijd duurder dan een systeem wat in elkaar wordt geprakt. Maar dat is in aanschaf. Een goed opgezet systeem zal in onderhoud aanzienlijk minder kosten.

    Maar ja, die kosten worden zelden of nooit meegenomen…

  • Chris Stapper
    says:

    Dus verbeterpunten zijn:
    – Gebruik een recruiter bij het opzetten van een systeem.
    – Houd bij de opzet ook de beleving van de kandidaat in gedachten.

    Wel vraag ik me af of kosten niet ook een rol spelen. Een systeem waarbij de kandidaat veel gegevens invult is goedkoper (minder recruiter werk). Een systeem met minder mogelijkheden is goedkoper om te maken.
    Vanuit die gedachte is een van die systemen die gegevens uit CV’s kunnen kopieren een sterk verbeterpunt – daar schreef je eerder al een artikel over. Bij het werken aan digitaal werven heb ik daar enkele voorbeelden van gezien en steeds was ik positief verrast door de moeite die het me bespaarde.
    Dus:
    – probeer de kandidaat tijd te besparen.

    Marc, heb jij inzicht in of een kandidaatvriendelijk systeem duurder is? (en dan bedoel ik directe kosten en niet wat het op termijn oplevert, want mij lijkt dat je het er sowieso uithaalt).

  • Marc Drees
    says:

    @Chris,
    Het is geen excuus dat online recruitment relatief jong is. Wat dat betreft zijn alle online bedrijven relatief jong.

    Het is wel zo dat er maar zeer weinig goede voorbeelden zijn te geven van bedrijven die het goed doen. Ook in mijn onderzoek naar Web 2.0 vacaturesites valt het mij op hoe weinig aandacht wordt besteed aan de gebruiker en zijn/haar wensen en behoeften.

    Er is in mijn optiek een tweetal factoren dat hierin een belangrijke rol speelt:
    – Ontwikkelaars hebben een te grote rol bij het realiseren van de interactie.
    – Ontwerp is taakgericht (registreren, vacatures zoeken, solliciteren op vacature) in plaats van doelgericht (ik ben op zoek naar een baan van 40 uur, goed bereikbaar met openbaar vervoer en goede secundaire voorzieningen. Ik wil graag een aantal verschillende banen zien en als ik een hele goede baan tref wil ik daar op kunnen reageren).

    Tezamen vormen deze twee factoren voor wat Alan Cooper terecht “The inmates are running the asylum” noemt.

    Of in andere woorden: Terreur van de nerds, omdat de verantwoordelijken hun verantwoordelijkheid niet nemen.

    En zo neemt het gros van de mensheid genoegen met treurigmakende interfaces, omdat men eenvoudigweg niet beter weet. Zeer triest.

  • Chris Stapper
    says:

    Het lezen van artikelen als deze doet me altijd nadenken over wie er betrokken is geweest bij de opzet van zulke sites.
    Ik begrijp dat het idee van recruitmenr via websites nog relatief jong is, het is pas een paar jaar terug echt opgekomen? Dus er moet nog veel ervaring op worden gedaan.
    Waarschijnlijk is het dus opgezet door iemand met veel ICT ervaring en ondersteuning van iemand van de personeelsafdeling, die samen een praktische, betaalbare middenweg hebben gezocht die *toen* goed was (leek?).

    Ik denk wel dat er tegenwoordig en in de nabije toekomst meer mensen zullen zijn die stil zullen staan bij kritiekpunten zoals die hierboven omschreven zijn. Ik hoop dat die gedachten het ook door het budget en IT tijd heen maken.:)