Microsoft, Yahoo! en Google

Een overname van 44 miljard euro. Microsoft doet een vijandig bod op Yahoo! in de hoop Google online te verslaan. Recruitmentmatters gaat over recruitment (en HR), dus ik ga niet in op de vraag of dit gaat lukken, maar ik wil graag een paar punten vanuit HR en recruitment kant aanstippen. Zaken die al eerder gepubliceerd zijn door insiders zoals Michiel Frackers en Seth Godin.

Seth Godin kent Yahoo! van binnen uit. Hij zou eigenlijk één van de oprichters geweest zijn, was het niet dat hij besloot een boek te gaan schrijven, zoals hij zelf altijd zegt. Hij kent CEO Jerry Yang goed en hij heeft zijn eerste bedrijf (yoyodine) destijds aan Yahoo! verkocht. In andere woorden: hij kent de Yahoo! cultuur als geen ander. Hij stelde in mei 2007 (toen er al veel geruchten waren) al waarom een dergelijke fusie een flop zou worden. Grofweg vertaald: “Al het goede dat ooit uit Yahoo! is gekomen is het werk van unieke mensen. Mensen die een project oppikken en het groot maken. Microsoft is daarentegen een bedrijf dat enkel bestaat uit commissies. Groepen mensen die ergens heen gaan, wat altijd een middenweg is.”

Michiel Frackers voegt daar aan toe dat Yahoo! al jaren een matige prestatie heeft en veel grote talenten behouden zijn met opties. En met dit bod zijn die opties nu giga veel waard, dus de kans dat men blijft is zeer gering. Immers, in Sillicon Valley is the next big thing right arround the corner. Ook al stelt Steve Balmer in zijn brief aan Yahoo! dat ze het ‘key personel’ van Yahoo! flinke retention bonusses gaan geven. Ik vraag me af of dit gaat werken, aangezien ze met het bod al veel mensen erg rijk gemaakt hebben.

Wat je goed moet begrijpen is dat het in de nieuwe media draait om unieke mensen. Het is geen technologie die superieur is. Zaken als intellectueel kapitaal en lock ins worden met de dag minder belangrijk en lastiger te bereiken. Het zijn de unieke personen die een bedrijf maken in de wereld van nieuwe media. Waarom? Omdat switchen nog nooit zo makkelijk was, de snelheid van veranderingen gigantisch is en de levenscyclus van alles steeds korter wordt (dus moet je met nieuwe geweldige dingen komen).  Het vertrek van een aantal toppers binnen Yahoo! zal dus grote gevolgen hebben voor de waarde (lege huls) die microsoft misschien wel koopt.

Tot slot, en daar zit ook een belangrijk aspect, is er nog een groot cultuur verschil. Microsoft is namelijk niet gewend om te gaan met dit fenomeen van mensen. Microsoft is van oudsher een bedrijf dat leeft van vendor lock in, van technologische verplichtingen. Niet van de briljante mensen (waar het wel ooit mee begonnen was natuurlijk). Daarom faalt men ook keer op keer online.

De conclusie: op menselijk aspect is dit een verloren zaak, en het gaat om mensen in deze sector. De ego van Ballmer en consorten is blijkbaar te groot om het niet te doen, maar ze verspillen er heel veel geld aan. Google zal weer een aantal hele goede mensen van Yahoo! over nemen en ook zullen er de komende 12 maanden heel veel mooie nieuwe start ups ontspringen waar ex-Yahoo medewerkers aan hebben meegewerkt. Microsoft aandelen zou ik op dit moment shorten.

5250cookie-checkMicrosoft, Yahoo! en Google
Geef een reactie

1 Comment
  • Chris Stapper
    says:

    Interessante visie, toch ben ik wel wat bang voor de overname, want heel veel geld (en MS heeft heel veel geld) kan toch rare dingen doen.

    Ik hoop dat het inderdaad aan de mensen zal liggen. ALS het lukt, dan hoop ik dat er wat nieuwe initiatieven komen. Net als wikia, geweldig initiatief om een combinatie van wikipedia en zoekmachines te maken. Of het lukt is een tweede, maar laat maar komen!

    Een ontwikkeling die ik nauwgezet in de gaten ga houden.

    0
    0