Philips is voor het derde jaar op rij de populairste werkgever, blijkt uit onderzoek van IG. Gevolgd door de Rabobank, de politie, shell en de KLM. Het verschil tussen de nummer 1 is redelijk groot te noemen, volgens het persbericht, de nummers 2, 3 en 4 zitten weer dicht op elkaar, het gaat naar de KLM is weer groot.
Voor mij opvallend is vooral de Politie. Met puur toeval sprak ik zojuist een insider die me vertelde dat door de CAO onderhandelingen bij de Politie Amsterdam het aantal spontane sollicitaties van 10 naar 0 per week is gevallen. Op Nu.nl geeft IG al aan dat dit de komende maanden waarschijnlijk invloed zal gaan krijgen in hun cijfers, bij continu onderzoek zit er altijd een vertragende factor in natuurlijk.
Een opvallende stijger is TNO van plek 47 naar plek 9. Zeker ook opvallend omdat ik uit betrouwbare bron weet dat intern TNO de rebranding (naar de nieuwe slogan: kennis van zaken) niet goed vond. Blijkbaar denkt de arbeidsmarkt daar anders over, of zou er een andere verklaring zijn?
De ABN AMRO schade valt mee, heel bijzonder natuurlijk, maar vorig jaar toen het Intermediair Imago onderzoek werd uitgevoerd viel de overname strijd er midden in. Ook toen zag je dat het de arbeidsmarkt positie niet aantaste onder studenten. Blijkbaar staat de BV ‘ik’ gewoon op 1 en heeft ABN AMRO veel te bieden aan korte termijn carrière. En dat is wat men in de bancaire sector blijkbaar wil.
Wat mij op blijft vallen (maar ook weer niet opmerkelijk is) is dat kleinere bedrijven er nooit in voor komen. Het zijn doorgaans toch de grotere, sterkere merken. Opvallend omdat je juist de trend ziet dat meer en meer mensen voor kleinere bedrijven willen werken. Niet opvallend omdat die zich natuurlijk altijd in een niche begeven en daarmee bij dergelijke onderzoeken nu eenmaal een lage bekendheid halen. Immers, bij Philips kan ‘iedereen’ werken, men heeft een breed spectrum aan functies. Bij Macaw bijna alleen IT’ers. Ik ben benieuwd hoe dergelijke lijsten eruit zouden zien per sector.
Een ander zeer opvallend element: geen enkel IT bedrijf staat nog in de lijst. In de top 50 geen LogicaCMG, Cap Gemini, Ordina, Accenture of Atos. Tot een paar jaar geleden was dit toch een beetje het ‘walhalla’ voor veel studenten, maar ik zie ze niet staan. Hebben ze hun imago zo verkwanselt of zijn daar andere redenen voor aan te dragen?
Bas van de Haterd
says:Lees net een stukje in het FD. Die halen het Intermediair onderzoek aan in vergelijk. Fortis was volgens dat onderzoek de nummer 1 en Philips kwam niet voor in de top 25, Rabo staat daar 5e in plaats van 2e en de Politie komt ook niet voor in de lijst.
Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Tenminste, als ik de onderzoeken goed begrijp gaat Intermediair daadwerkelijk in op de arbeidsvoorwaarden (objectieve meting) en de tevredenheid van werknemers. IG kijkt in de hele markt naar de populariteit van het werkgeversmerk. Intermediair kijkt dus meer naar het retentie potentieel, IG naar het wervingspotentieel. Toch jammer dat journalisten dat onderscheid weer niet maken. Zit een mooi stuk in…
Philips heeft enorme wervingspotentieel, alleen als je er eenmaal werkt valt het vies tegen, tenminste, dat lijken deze onderzoeken te zeggen 🙂
Geert-Jan Waasdorp
says:De cijfers gaan over heel 2007. Echter er zijn het laatste kwartaal wel een paar leuke dingen gebeurt, zoals bijvoorbeeld de staking van de politie, overname Getronics door KPN, overname ABN AMRO
leuk stukje om naar te luisteren, waar alles wordt toegelicht door Hans Hoekstra op BNR nieuwsradio:
https://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?datum=08/02/2008&tijd=13:20:00&lengte=15