Gebruiksvriendelijkheid, een intermezzo

Dit keer een vergelijking die slechts zijdelings te maken heeft met gebruiksvriendelijkheid, namelijk de vindbaarheid van de site. Tenslotte heeft een vacaturesite weinig toegevoegde waarde, als de site niet gevonden wordt.

De ranking van de site heeft een bepaalde invloed op de vindbaarheid in Google op basis van de organische resultaten. Nou moet worden gezegd dat de grote sites die resultaten aanzienlijk manipuleren door ook in de betaalde resultaten op Google veel terug te komen. Met alle ellendige resultaten van dien.

En verder de Alexa ranking. Hoewel de Alexa cijfers als onbetrouwbaar wordt gekenmerkt is er natuurlijk wel een algemeen beeld uit te destilleren.

En die twee cijfers geven bij onze stamgasten het volgende beeld:

  • Monsterboard: Pagerank = 8, Alexa = 20.475
  • NationaleVacaturebank: Pagerank = 7, Alexa = 37.295
  • Intermediair: Pagerank = 7, Alexa = 64.128
  • Totaljobs: Pagerank = 7, Alexa = 92.083
  • Werk.nl: Pagerank = 6, Alexa = 94.018
  • Jobtrack: Pagerank = 6, Alexa = 94.972
  • Stepstone: Pagerank = 5, Alexa = 162.590
  • Megajobs: Pagerank = 5, Alexa = 293.039
  • Jobnews: Pagerank = 5, Alexa = 895.164

Volgens deze cijfers hebben we een duidelijke voorhoede van 2 sites (Monsterboard en NVB), een middenmoot van 4 sites (Intermediair, Totaljobs, Werk.nl en Jobtrack), en een achterhoede van 3 sites (Stepstone, Megajobs en Jobnews).

Voor een niche site doet Intermediair het verbluffend goed; beter dan een tweetal grote vacaturesites; Totaljobs en werk.nl.

En eerlijk gezegd hoort Jobnews niet in deze vergelijking thuis. Tenslotte staat deze site nog eens op een lichtjaar afstand van de andere sites in de achterhoede. Wie zou daar in godsnaam nog op willen adverteren? Een introductie aanbieding voor het plaatsen van 1 vacature kost EUR 260! Dan is een prijs van EUR 400 voor een vacature op Monsterboard ineens een koopje…

5590cookie-checkGebruiksvriendelijkheid, een intermezzo
Geef een reactie

7 Comments
  • Jorrit Blok
    says:

    @Michel:

    Dank, nog een tipje voor de mensen die wanhopig proberen Google Backlinks te krijgen en ze maar steeds niet terugzien op Google (link:www.recruitmentmatters.nl)-> Google toont expres niet alle backlinks die het voor je heeft opgeslagen. Het is dus absoluut niet relevant wat je daar te zien krijgt wanneer je de eerder vermelde query invoert. Ze doen dat niet omdat het anders erg makkelijk wordt om concurrerend bezig te zijn (door het bekijken van de backlinks van een ander en die vervolgens zelf ook allemaal aan te melden). Het is maar dat je t weet. De backlink checker van Yahoo is een (iets) betere graadmeter.

    0
    0
  • Michel Rijnders
    says:

    Die pageranks verbazen mij inderdaad ook nog steeds van sommige jobboards. Aardig wat websites zonder marketingbudget zitten op eenzelfde pagerank. Wat Jorrit zegt klopt overigens helemaal. Hoe hoger de PR des te lastiger een hogere PR te krijgen. Van 3 naar 4 gaat relatief makkelijk (en is zeker een goede voor een vers weblog). Bij 4 naar 5 en verdere groei komt veel meer tijd en links kijken.

    0
    0
  • Jorrit Blok
    says:

    @Bas

    4 is niet zo lastig. Dat heb je zo. Maar met elke verhoging wordt het moeilijker te bereiken. Eerlijkheid gebied te zeggen dat een 6 of 7 best lastig is (meer omdat ik het zelf ook nog niet voor elkaar heb 🙂 Maar jobboards zijn advertentiemedia. Je zou toch denken dat een beetje online mediabedrijf een beetje geld steekt in traffic.

    0
    0
  • Jorrit Blok
    says:

    Hmm…een pagerank van 5 vind ik wel erg beneden niveau voor een zichzelf respecterend jobboard. Dat kan ik zonder enige investering ook voor bijv. de sites van Nox People voor elkaar krijgen. Zelfs Otys.nl (toch geen jobboard) heeft een pageRank van 5. Misschien even investeren in een goede SEO specialist voor Stepstone, Megajobs en Jobnews? Waarbij moet worden aangetekend dat voor een aggregator als MegaJobs het dubbel schande is.

    0
    0