Gebruiksvriendelijkheid deel 6: Contact us?, 1

Tja, en dan loop je tegen een probleem aan op een vacaturesite en dan wil je dat natuurlijk even kwijt. Dus dan wil je even een e-mailtje sturen naar de ‘helpdesk’. Maar bieden vacaturesites wel die mogelijkheid aan kandidaten? En als de mogelijkheid wordt geboden, krijg je dan een reactie?

Tijd voor een kort en krachtig onderzoek naar de Contact us functionaliteit! En die bestaat uit drie delen:

  1. Is er een contactmogelijkheid, en is die makkelijk te vinden?
  2. Hoe makkelijk is het om een melding te versturen
  3. Hoe snel ontvang ik een reactie?

Als melding gebruik ik onderstaande tekst:

Ik doe onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van vacaturesites, waaronder dus ook uw site. In dit verband kijk ik ook of en op welke termijn u op een e-mail verzoek reageert. U kunt overigens in dit geval simpelweg reageren met een lege reactie naar het opgegeven e-mail adres.

Da’s toch niet teveel gevraagd?

Werk.nl
Een Contact hyperlink onderaan de site geeft een contactformulier waar ik mijn naam(?), geslacht(?) en e-mail adres moet opgeven en natuurlijk mijn melding. Op de knop Verstuur geklikt en klaar is Kees.

Maar dat was donderdag 7 februari. Ik zit nog steeds te wachten op een reactie… Bagger!

Nationale Vacaturebank
Een Contact hyperlink onderaan de site (below the fold) geeft een e-mail adres. Da’s balen! Moet ik dus thuis zitten met mijn Outlook of toevallig een Internet e-mail adres hebben. Waarom geen webform?

Maar met de reactiesnelheid zit het wel goed: donderdagavond verzonden, vrijdagochtend een reactie. Top!

En de e-mail is ‘persoonlijk’ doordat wordt afgesloten met een naam en een functie. En als één van de weinigen is er ook een link naar de website. Vreemd dat vrijwel alle vacaturesites een simpele kans voorbij laten gaan om werkzoekers een simpele mogelijkheid te bieden direct naar de site te gaan.

Monsterboard
Een Contact hyperlink onderaan de site (below the fold) geeft een contactformulier waar ik moet invullen of ik een MyMonster account heb(?), Voornaam(?), Achternaam(?), E-mail adres, type vraag(?) en mijn melding moet invullen.

En een buitengewoon knullig stukje design:

image
Hoeveel dingen zijn fout in dit plaatje? Drie! Allereerst, waarom een knop Annuleren? Ten tweede, waarom staat de knop Annuleren links? Dat is de plek waar je de belangrijkste knop (bingo: Verzenden) zou verwachten. En ten derde, als je al een knop Annuleren gebruikt, waarom krijgt die knop dan hetzelfde ‘gewicht’ (door grootte en kleurstelling) als de belangrijkste knop?

Wil Monsterboard soms geen reacties van werkzoekers?

Met de reactie zit het weer wel helemaal goed. Donderdagmiddag verzonden, vrijdagmiddag ontvangen.

Mijn melding schijnt te zijn geregistreerd als Incident: 080207-000493. Zou Monsterboard echt om 16:28 op donderdag 7 februari al 493 reacties van kandidaten hebben ontvangen? En waar gaan hun reacties dan over? Interessant…

De e-mail bevat geen afsluiting, en geen naam. Er is ook geen link naar de website aanwezig.

Volgende keer: Totaljobs, JobTrack en Jobnews

5670cookie-checkGebruiksvriendelijkheid deel 6: Contact us?, 1
Geef een reactie

7 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    jij tweet ook, dus je bent geen gewoon net mens blijkbaar 🙂 Maar dat was niet het punt, het punt is dat ik denk dat je een inschattingfout maakt m.b.t. webforms en mails. Een fout die de meeste bedrijven met het werven van mensen ook maken overigens.

    0
    0
  • Bas van de Haterd
    says:

    @marc: sorry, maar ik denk dat je ongelijk hebt wat betreft het verzenden van mail via zakelijke accounts. En daarnaast heeft half Nederland webmail (van de provider, gmail, yahoo, etc). Dus ik zie het probleem niet.

    Net even een snelle rondgang op Twitter gedaan (reactie van de eerste 5 minuten na de vraag):

    4 preferen een mail adres boven een form, 2 vinden beiden noodzakelijk (dat was de vraag niet, maar wel het antwoord). Niemand prefereert een form boven een mail adres. Sorry…

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Nou is het zo dat een niet onaanzienlijk deel van de werkende populatie na een negatief gesprekje op de werkvloer ineens de noodzaak voelt om een bezoekje te brengen aan een vacaturesite.

    En je wil toch niet zeggen dat je dan even met de mailapplicatie van de werkgever een sollicitatie gaat versturen? Lijkt me weinig fatsoenlijk en nog minder verstandig.

    Dus ik heb het niet over mijn voor- of afkeur van een webform versus een e-mail adres; ik heb het over de simpele praktijk van alledag die het voor de zoeker makkelijk moet maken.

    Zowel een e-mail als een webform bieden is dan de meest uitgebreide vorm. En da’s zeker een goeie! En dan bij de webform ook nog even de optie een kopie van het bericht naar je eigen e-mail adres (privé wel te verstaan…)

    0
    0
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: toch interessant hoe je hier ook weer generatie kloven ziet. Als ik ergens namelijk een stront hekel aan heb zijn het webforms en als ik ergens naar zoek zijn het e-mail adressen. Dus ik vind niet dat je ze dat kan aanrekenen, het mooiste is natuurlijk gewoon beide aanbieden (waarom niet)? Maar één van beide is voldoende volgens mij hoor.

    Alleen reageren is een kunst, dat weten we inmiddels.

    0
    0